Hej,
Köpte en Tellsick Net (v4) idag och en väderstation från teknikmagasinet märkt Termometerfabriken Viking
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... erstation&
Den har samma sensor som jag läst om här på forumet och som även säljs lös under varumärket Jenkinsbird
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... S%E4ndare&
Artikelnummer 02033, datum 03/2011
Sensorn fungerar och ger signaler till den medföljande väderstationen. Min Tellstick Net blinkar blått ungefär var 45:e sekund, vilket man skulle kunna tänka sig är den sensorn. Men det dyker inte upp någon sensor överhuvudtaget i device-fliken på live (det är väl där den ska dyka upp?).
Någon som har just denna version av sensorn som fungerar eller inte fungerar?
Finns något man kan göra för att ta reda på varför tellsticken blinkar? Betyder inte det att det är något den detekterar?
Har lyckats styra mina gamla Sartano fjärrbrytare i alla fall så sändning fungerar i alla fall. Har även beställt två Oregon-sensorer och får väl se om det lyckas bättre att få tellsticken att plocka upp signalerna från dom, men skulle gärna få igång Jenkinsbird-sensorn för att ha placerad utomhus... det ska ju fungera med den här sensorn väl?
Ingen kontakt med sensor från Termometerfabriken Viking
Moderator: Telldus
Re: Ingen kontakt med sensor från Termometerfabriken Viking
mr.f wrote:Men det dyker inte upp någon sensor överhuvudtaget i device-fliken på live (det är väl där den ska dyka upp?).
Har du ikke en flik som heter "My Sensors"?
Nej någon sådan flik har jag inte. Bara "my devices", "scheduler" och "my location". Ska det finnas en som heter "my sensors" också?tronde wrote:mr.f wrote:Men det dyker inte upp någon sensor överhuvudtaget i device-fliken på live (det är väl där den ska dyka upp?).
Är nu säker på att tellsticken blinkar blått när sensorn sänder data. Dels stämmer intervallet (48sek) exakt med det angivna i manualen för väderstationen, och dels slutar det blinka om jag tar ut batterierna ur sensorn. Så mysteriet är alltså varför den inte syns i live?

Aha! Jag loggade ut från live och loggade in igen, och plötsligt har jag en flik som heter "My sensors"! Där finns tre temperatursensorer listade, men jag såg i någon annan tråd att man kan få "spöksensorer" om man labbar och startar om sensorerna så det är nog därför...mr.f wrote:Nej någon sådan flik har jag inte. Bara "my devices", "scheduler" och "my location". Ska det finnas en som heter "my sensors" också?tronde wrote:mr.f wrote:Men det dyker inte upp någon sensor överhuvudtaget i device-fliken på live (det är väl där den ska dyka upp?).
Är nu säker på att tellsticken blinkar blått när sensorn sänder data. Dels stämmer intervallet (48sek) exakt med det angivna i manualen för väderstationen, och dels slutar det blinka om jag tar ut batterierna ur sensorn. Så mysteriet är alltså varför den inte syns i live?

mr.f wrote:
Aha! Jag loggade ut från live och loggade in igen, och plötsligt har jag en flik som heter "My sensors"! Där finns tre temperatursensorer listade, men jag såg i någon annan tråd att man kan få "spöksensorer" om man labbar och startar om sensorerna så det är nog därför...

Du ser jo på tidsstempelet hvilken sensor som er aktiv. Velg "Edit" nederst i listen, og velg de(n) du vil vise.
Jepp, jag gjorde så. Tack för hjälpen!tronde wrote:mr.f wrote:
Aha! Jag loggade ut från live och loggade in igen, och plötsligt har jag en flik som heter "My sensors"! Där finns tre temperatursensorer listade, men jag såg i någon annan tråd att man kan få "spöksensorer" om man labbar och startar om sensorerna så det är nog därför...![]()
Du ser jo på tidsstempelet hvilken sensor som er aktiv. Velg "Edit" nederst i listen, og velg de(n) du vil vise.
Köpte denna trådlösa väderstation, artnr. 340664, från TM här om dagen och kan meddela att den givare som följer med nuförtiden, den långsmala utan display, inte fungerar med Tellstik.NET. Den visar konstant 40 grader mer än vad som visas på mottagaren. Är det 4.1 grader ute så visas 44.1 i Tellstick.NET. Luftfuktigheten är dock rätt. Får bli retur.