Användning av julklapp

Moderator: Telldus

Post Reply
Johannabacken
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Användning av julklapp

Post by Johannabacken »

Hej,

Jag önskar mig några råd innan jag installerar tellstickan. Råd, lästips och mjukvarutips mottages tacksamt!

Första frågan:
Ska jag placera tellstickan i WHS-servern eller i HTPCen?
Mesta manuella styrningen kommer ske genom HTPC, den kan också lättast ha IR-öga etc.
WHS står alltid på, har SQLdatabas med tempraturvärden (onewire)

Vad skulle ni göra/har gjort?

///Johannabacken
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Användning av julklapp

Post by tom_rosenback »

Kolla HomeAutomation projektet i min signatur, har stöd för 1-wire samt att du kan fixa så att du kan styra dina enheter med fjärrkontrollen...
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
enectrixx
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Användning av julklapp

Post by enectrixx »

Jag hade definitivt satt Tellsticken i WHS-servern så man kan styra allt med iPhone/iPad/Android/andra datorer samt använda tidsinställda on/off-kommandon utan att HTPC:n måste vara på :P Du kan styra Tellsticken även om den sitter i WHS-servern genom t.ex. Telldus Live, Nexahome, m.fl. Det kanske t.o.m. går att konfigurera Event Ghost så att den använder HTPC:ns ir-öga men sänder ut rf-kommandon via WHS-servern.

P.S. Nästan så man blir avundsjuk på dig som har möjlighet att använda Tellsticken 24/7 utan att ha på datorn :P
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Användning av julklapp

Post by mickelin »

Ja solklart på WHS:en!. Om du kör EventGhost på båda, så kan du skicka vidare signaler du tar emot med IR på HTPCn till WHS:en och på så sätt styra Tellsticken med HTPC-fjärren. Du använder NetEventSender-plugin på HTPCn och NetEventReceiver samt Tellstick pluginen på WHS. Du kan dessutom köra t ex SwitchKing på WHS för schemalagd styrning av belysningen t ex när HTPCn inte är igång.
Post Reply