Nexa skymingsrelä

Moderator: Telldus

etompau

Re: Nexa skymingsrelä

Post by etompau »

martin.weberg wrote:
etompau wrote:
När du lägger till enheten i Live, så har du en knapp märkr "Skanna fjärrkontroll". Tryck på den och sedan aktivera skymningsreläet, då ser du hur huskoden uppdateras med din ehets unika kod.
I nyare version av Live finns inte "Skanna fjärrkontroll". Hur gör man nu?
2015-07-21_13h26_07.png
2015-07-21_13h25_48.png

MVH
Martin Weberg
Om du följer guiden när du lägger til en ny enhet, och där väljer Nexa och skymningsrelä, så aktiveras automatiskt "skann-funktionen" och Telldus Live läser in huskoden från det aktiverade reläet.
Annars klicka på "Redigera enhet" och ändra "märke och modell" till någon ann typ, ändra sedan tillbaka till "självlärande on/off" så dyker skanna fjärrkontroll-knappen upp.
martin.weberg

Post by martin.weberg »

Hej igen

Jag hittade hur man gör. Man ska inte välja "Självlärande On/Off" utan "Skymmningssensor". Då fungerar det.
2015-07-26_10h45_24.png
2015-07-26_10h45_24.png (60.64 KiB) Viewed 4157 times
MVH
Martin Weberg
sumo89

Post by sumo89 »

Hej!
Jag kör bara allt manuellt i Linux, men undrar hur man får till relät där? Har lagt till:

device {
id = 10
name = "Ljussensor"
protocol = "arctech"
model = "selflearning-switch"
parameters {
house = "1"
unit = "8"
}
}

Sen fattade jag det som att den fungerar som en fjärrkontroll - hur fixar jag det med tdtool? Eller hur ska jag göra? ^^
martikainen

Post by martikainen »

Hur har ni gjort för att justera vid vilken "ljusnivå" reläet ska aktiveras? Jag körde på standardinställningen nu och tycker att den fungerar värdelöst, ibland går den på vid 2000, ibland 1700.

Testade även att hålla inne start i 3 sekunder vid 19 tiden då det var lagom mörkt för mitt nyttjande, men tycker ändå att den är otroligt ostabil i när den slår till.
Har den ståendes innanför ett fönster, kanske skulle fungera bättre utanför fönstret.
Post Reply