Visa temperatur 1-Wire

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Visa temperatur 1-Wire

Post by Micke-Falo »

Hänger inte riktigt med på hur man kan få fram temperaturerna från mitt 1-wire till Nexahome så det visas på websidan.
Har läst lite hur man löst det med att styra motorvärmare och som termostat, man jag skulle vilja till en början bara visa temperaturerna?

/Micke
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Visa temperatur 1-Wire

Post by hekj »

Micke-Falo wrote:Hänger inte riktigt med på hur man kan få fram temperaturerna från mitt 1-wire till Nexahome så det visas på websidan.
Har läst lite hur man löst det med att styra motorvärmare och som termostat, man jag skulle vilja till en början bara visa temperaturerna?
Hur långt har du kommit, har du läst inläggen på denna sida och efterföljande som handlar om 1-wire samt scriptet sensor.bsh?
http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... etup#p7058
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Visa temperatur 1-Wire

Post by Micke-Falo »

Jodå har försökt både läsa och förstå :-) Men inte lyckats lista ut var man ska lägga till det ni skriver om? Är det i någon av HTML-koderna? Ska det läggas till en enhet med en "sensor formel" för att kunna lägga till den i webserversidorna? Jag har med hjälp av bla HTML-filerna som fanns default i programmet byggt upp mina sidor med styrbara enheter mm.. Jag kan tyvärr inget om själva programmeringen.... än;-)
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Visa temperatur 1-Wire

Post by Micke-Falo »

Har lyckats med att få sidan att visa alla temperaturer mm från en specifik givare från Logtemp, men den visar dock hela loggen från .txt filen.
läste att man skulle kunna få den att visa från en last.csv fil, där sparas bara sista mätningen från respektive givare i LogTemp.. men jag hänger inte riktigt med på hur och var man ska lägga till den programmeringen för att den ska visa i HMTL för respektive sida?
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Visa temperatur 1-Wire

Post by Micke-Falo »

Yes!
Problemet löst! jag hade missat lite i "sensor path"... man ska tydligen stava rätt oxå..
Jag har gjort så här för att visa temperaturerna på websidorna.
Hittade i en tråd där man skapat ett .bsh-skript (? heter det så?) som pekade på tempvärdet i last.CSV filen som LogTemp skapar.
Skapade sedan en sensor i nexahome för varje tempgivare och i sensor path angav jag vägen till respektive .bsh skript (?)

Men en fråga till.. nu visas klockslag vid varje temperatur angivelse typ: Inne: 13.69(15:55) ºC kan man ta bort klockslaget? eller få in ºC innan klockslaget?

/Micke
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Visa temperatur 1-Wire

Post by hekj »

Micke-Falo wrote:Yes!
Problemet löst! jag hade missat lite i "sensor path"... man ska tydligen stava rätt oxå..
Jag har gjort så här för att visa temperaturerna på websidorna.
Hittade i en tråd där man skapat ett .bsh-skript (? heter det så?) som pekade på tempvärdet i last.CSV filen som LogTemp skapar.
Skapade sedan en sensor i nexahome för varje tempgivare och i sensor path angav jag vägen till respektive .bsh skript (?)

Men en fråga till.. nu visas klockslag vid varje temperatur angivelse typ: Inne: 13.69(15:55) ºC kan man ta bort klockslaget? eller få in ºC innan klockslaget?
Bra att det ordnade sig!

Svaret på din fråga finner du här.
http://www.telldus.se/forum/viewtopic.p ... 1327#p8089
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Visa temperatur 1-Wire

Post by Micke-Falo »

Japp det gjorde jag!

Tusen tack!

/Micke
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Visa temperatur 1-Wire

Post by Micke-Falo »

Kan man på något vis få .bsh skripten själva hållareda på vilken sensor dom ska titta efter? inte bara i vilken rad i Excel dokumentet? För om jag lägger till en ny sensor måste jag gå in och ändra på de andra så dom läser i rätt rad då alla ändras ett steg iom den nya sensorn.
Post Reply