TellStick Net frågor

Moderator: Telldus

fredrik.wetterhall
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick Net frågor

Post by fredrik.wetterhall »

När kommer man att kunna gruppera flera mottagare så att man tex kan välja hemma och då tänds de lampor man vill. Ett tända varje enskild lampa är ju fullkomligt meningslöst. Då kan man lika gärna gå runt och tända de lampor man vill
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick Net frågor

Post by krambriw »

Detta är ju en av de många anledningarna till 3:e parts programmen, för att skapa denna flexibilitet som tex. grupp-styrning samt att kunna kombinera med helt andra produkter & funktioner. Titta på Switch King, NexaHome, EvenGhost mfl. Kombinera någon av dessa med en eller flera surfplattor och du har en superb fjärrkontroll.

Enda nackdelen (för oss) är att vi jobbar ideelt och (i dom flesta fall) inte tjänar någonting på att vi delar med oss av vad vi gjort.

Jag tror att Telldus styrka ligger på att utveckla produkterna och deras api. Det verkar i dagsläget gå alldeles för trögt att få fram grundläggande funktioner i Telldus Live!

Dessutom saknas tyvärr ett api för direkt kommunikation med TellStick Net vilket gör att man inte kan integrera produkten oberoende av ett Telldus Live! konto.

Detta är något man borde prioritera men det kanske finns en oskriven agenda bakom: när tillräckligt många anslutit sig införs en månatlig abonnemangsavgift

Telldus får gärna bekräfta eller dementera. För mig som utvecklar program (främst för eget behov) är det viktigt att ha full kontroll över de produkter jag integrerar och med Telldus Net har jag inte det.

mvh
markis
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick Net frågor

Post by markis »

1) Inte än
2) Vad menar du med "kontroller"?
Jag menar exvis en Nexa-brytare, d v s för att kunna utföra punkt 1, som var att trigga en händelse när man exvis trycker på en Nexa-brytare.

Jag har 2 Nexa-självlärande strömbrytare (av/på) samt en Nexa väggsändare som jag styr strömbrytarna med. Har precis fått hem Tellstick Net, men kan inte få den lära sig de självlärande Nexa-brytarna i Tellstick Live.
Jag håller inne knappen på strömbrytaren, tills den blinkar, då trycker jag "learn" i Tellstick Live, men de kopplas inte ihop. Vad gör jag för fel?
marsj027
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick Net frågor

Post by marsj027 »

markis wrote:
1) Inte än
2) Vad menar du med "kontroller"?
Jag menar exvis en Nexa-brytare, d v s för att kunna utföra punkt 1, som var att trigga en händelse när man exvis trycker på en Nexa-brytare.

Jag har 2 Nexa-självlärande strömbrytare (av/på) samt en Nexa väggsändare som jag styr strömbrytarna med. Har precis fått hem Tellstick Net, men kan inte få den lära sig de självlärande Nexa-brytarna i Tellstick Live.
Jag håller inne knappen på strömbrytaren, tills den blinkar, då trycker jag "learn" i Tellstick Live, men de kopplas inte ihop. Vad gör jag för fel?
Hej jag har samma problem. Jag har PB-3 Nexa stömbytare och får inte Tellsick Net att slå på och av dessa. Fungerar utmärkt med vanlig fjärrkontroll. Men i Tellstick Live får jag inte "Learn" att fungera. Vad gör jag för fel?

EDIT - Ahh nu hittade jag hur man gör . Viktigt att nollställa alla koder i PB-3 innan man kör learn i Tellestick Live. Nu fungerar det. Kan man programmera Nexa brytaren en gång till så att även fjärren fungerar?

/Martin
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick Net frågor

Post by Zaman »

marsj027 wrote:
markis wrote:
1) Inte än
2) Vad menar du med "kontroller"?
Jag menar exvis en Nexa-brytare, d v s för att kunna utföra punkt 1, som var att trigga en händelse när man exvis trycker på en Nexa-brytare.

Jag har 2 Nexa-självlärande strömbrytare (av/på) samt en Nexa väggsändare som jag styr strömbrytarna med. Har precis fått hem Tellstick Net, men kan inte få den lära sig de självlärande Nexa-brytarna i Tellstick Live.
Jag håller inne knappen på strömbrytaren, tills den blinkar, då trycker jag "learn" i Tellstick Live, men de kopplas inte ihop. Vad gör jag för fel?
Hej jag har samma problem. Jag har PB-3 Nexa stömbytare och får inte Tellsick Net att slå på och av dessa. Fungerar utmärkt med vanlig fjärrkontroll. Men i Tellstick Live får jag inte "Learn" att fungera. Vad gör jag för fel?

EDIT - Ahh nu hittade jag hur man gör . Viktigt att nollställa alla koder i PB-3 innan man kör learn i Tellestick Live. Nu fungerar det. Kan man programmera Nexa brytaren en gång till så att även fjärren fungerar?

/Martin
Det beror lite på vilken brytare man har då olika brytare har olika många minnesplatser.
Nexas moderna brytare har generellt 6 minnesplatser (http://www.nexa.se/FjarrstrombrytareLearningCode.htm) vilket betyder att de kan reagera på 6 olika adresser och du bör kunna använda en för din TS och en för fjärrisen.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: TellStick Net frågor

Post by micke.prag »

krambriw wrote:Detta är något man borde prioritera men det kanske finns en oskriven agenda bakom: när tillräckligt många anslutit sig införs en månatlig abonnemangsavgift
Telldus får gärna bekräfta eller dementera.
Vi har ingen avsikt att kräva en abonnemangsavgift. Däremot kan det komma tjänster som vi av naturliga skäl måste ta extra betalt för (t.ex. möjligheten att får sms vid händelser).
marsj027 wrote: Viktigt att nollställa alla koder i PB-3 innan man kör learn i Tellestick Live. Nu fungerar det. Kan man programmera Nexa brytaren en gång till så att även fjärren fungerar?
PB-3 har tre minnesplatser så tre koder kan den lära sig.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: TellStick Net frågor

Post by micke.prag »

markis wrote:Jag menar exvis en Nexa-brytare, d v s för att kunna utföra punkt 1, som var att trigga en händelse när man exvis trycker på en Nexa-brytare.
Det är en funktion som vi har planerat men inte hunnit färdigt med ännu.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
cra
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick Net frågor

Post by cra »

krambriw wrote: Dessutom saknas tyvärr ett api för direkt kommunikation med TellStick Net vilket gör att man inte kan integrera produkten oberoende av ett Telldus Live! konto.
Ja, det hadde vært veldig bra med et API slik at man kunne ha en "lokalt Telldus Live" eller lignende. Litt skeptisk til at den ikke skal kunne brukles uten internettilgang. (Løsningen blir vel å ha en vanlig remote i tillegg for de to dagene man er uten nett.)
Post Reply