Nexa frågor...

Moderator: Telldus

Post Reply
ja71
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexa frågor...

Post by ja71 »

Hej!

Har blivit väldigt sugen på det här med hem-automation och tänkte börja med lite styrning av belysningen. Köpte en Tellstick idag och har stött på några frågor:

1. Har också beställt ett gäng av denna nya modellen av mottagare från Nexa. Kommer den att fungera direkt, eller har jag gjort en tavla?

Code: Select all

http://www.nexa.se/PB3Ny3packsjalvlarande.htm
2. Hittade inte denna infällda mottagaren bland kompatibla enheter trots att den funnits ute på marknaden ett bra tag. Fungerar den?

Code: Select all

http://www.nexa.se/LWMR210Dimmermottagare.htm
Tack på förhand för svar...
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Hej!

Det va en ny variant på fjärrströmbrytare, som jag inte sett förrut... Var har du köpt dom?
I och med att det står att dom är fullt kompatibla med övriga selflearning-systemet ska du kunna använda TellSticken även till dom. Vad du får göra då är att du väljer en annan mottagare i mjukvaran, väljer en hus- och enhetskod själv och lär sedan upp mottagaren från TellSticken, på samma sätt som om du skulle lärt den en fjärrkontroll från code-switch-systemet.
Precis samma gäller för LWMR-210.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
ja71
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by ja71 »

Hej!

Så bra... Då blev jag lugn och hoppet kom tillbaka :P

Jag beställde hos http://www.framtidshuset.se som verkar vara första stället som tagit hem dom. Fanns i lager, så dom dyker väl upp vilken dag som helst...

Tack för det snabba svaret...
patstrom
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kävlinge

Post by patstrom »

Jag har skaffat en sådan LWMR-210, bauhouse är fn billigare än Kjelle

Kör den med rfcmd på en linksys NAS.
Det jag har fått att funka är TÄND, SLÄCK funkar inte.
Jag kan från rfcmd köra inlärning och "urlärning"

Verkar som det är lite timing som saknas.
Använder jag en standard sändare så funkar Tänd + dimmning, Släck

Kommer ni att titta på en lösning ?
Annars är modulen mycket smart. Då den göms helt bakom strömbrytaren + att man kan tända/släcka på befintlig strömbrytare.
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Det är inte ett räckvidds-problem? Har upplevt problem just med att det går att tända, men att släcka inte fungerar lika bra. Misstänker att störningar på 220V på något sätt stör mottagaren så att den blir mindre känslig.
Vi har inte själva testat med just LWMR-210, men får försöka att få tag på en för att se vad det kan vara för problem.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
patstrom
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kävlinge

Post by patstrom »

Nej det är inte räckviddsprolem, då jag sitter med sändaren ca 2m från motagaren. Jag har samma avstånd med Nexa's orginal sändare. Har testat både Linux och Windows varianten. Samma resultat.
Det ser ut som ett timing problem ljust vid släckning. Har sett detta även med andra enheter. Det går jätter bra att tända släcka, nej. Släcker jag med orginal sändare, så går det att tända igen med Tellstick. Ibland räcker det med att man ändrar house/unit kod till ett annat par så funkar både tänd och släck.
lenger
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tända men inte släcka NEXA dimmer

Post by lenger »

Hej,

Finns det en lösning på detta? Upplever själv samma problem med Nexa infälld dimmer modell ECMR för självlärande koder. Alltså, kan programmera mottagaren att lägga till och ta bort tellsticken med viss kanal, men väl i driftläge kan jag endast tända, inte släcka.

Vad göra?
klabbe
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by klabbe »

Hur har det gått för er som äger en LWMR-210 ? Fungerar det fortfarande inte tillfredsställande? Är nyfiken då jag tänkt köpa just denna modell.
klabbe
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by klabbe »

Eftersom det inte kom några svar här chansade jag och köpte en LWMR-210 och den fungerar klanderfritt. On, off och dimmer till fasta lägen fungerar utan problem. Den dimmar dessutom mjukt vilket uppskattas mycket. Det fungerar även utmärkt att tända och släcka med väggströmbrytaren som mottagaren är monterad bakom. Succé med andra ord :)

(Jag har en Batch 8 sticka om det kan vara intressant.)
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Kul om du är nöjd. Tror jag svarade i någon tråd att jag inte tyckte att man får belysningen att lysa max eftersom den stjäl effekt (ligger ju i serie med lasten) så jag bytte ut min till en vanlig puck. Annars är iden och storleken bra

mvh
Bob Anderson
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Bob Anderson »

Tycker också det låter lovande! Ska köpa ett par stycken också.
Önskade bara att det fanns en med relä också, som man kunde använda där man har lågenergilampor. Ingen som har en bra lösning? Jag vill alltså ha kvar den mauella brytaren för fru och barn. Inte meningen att bara pappa ska klara att tända och släcka. :lol:
tord
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tord »

Har också haft problem med släckning. När jag justerade grundtiden i rfcmd fick jag istället problem med tändning, så det är förmodligen timing-relaterat.
Funderar på om man skulle skriva om rfcmd att använda sig av tre grundtider (min, typ, max) och på så sätt fånga in ev. avvikelser?
Bäst vore nog om vi kunde samla in lite statistik på olika fjärrkontroller för detta. Ny tråd?
tord
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tord »

Skulle också kunna vara sync-längden efter stopbit. Enligt protokollet skall den vara 32T. dvs 11.5 ms om T är 360 us.
Om jag inte misstar mig, lägger tellstick på sync-tid och repeterar dessutom meddelandet. Någon som mätt synctiden från tellstick?

Protokollspec: http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... A4rande%29
Lundmark
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Lundmark »

Det räcker alltså inte att man ställer in i Telldus Center vilken mottagare man har? Sync-längder och timings är för mig rena grekiskan... :roll:

Stöder LWMR-210 absolutdimmning? Och hur sker övergången från t.ex. 30% dimming till 70%? Sker det direkt eller görs en snygg toning? Stängs av mjukt?

EDIT: ALLA dimändringar på LWMR-210 sker mjukt, även av och på. Köpte en idag!
Post Reply