Waveman

Moderator: Telldus

Post Reply
Larry
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Arboga
Contact:

Waveman

Post by Larry »

Tjena!

Hur är det med kompabilitet mot ClasOhlsons waveman produkter?

// Johan
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Waveman

Post by fredrik.gullberg »

Hej Larry

Välkommen till forumet.

Vi har ännu inte köpt några wavemanprodukter, så vi har inte kunnat "sniffa" koden som används.
Just nu stödjer TellStick endast produkter från Nexa och Proove.
Förhoppningsvis kommer vi så småning om även kunna styra waveman.
Last edited by fredrik.gullberg on Sun Oct 21, 2007 6:57 pm, edited 1 time in total.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Vi har nu, från och med version 1.1.0, även stöd för Wavemans mottagare.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
apanic
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by apanic »

Fick min Tellstick i fredags och rusade genast i väg till Kjell & Co och Clas Ohlson för att inhandla en st Waveman (17.356) och en st Nexa (YCR-3500). Jag vill nämligen "känna" lite på vilken fjärrströmbrytare som "andas" mest kvalité.

Fick dock endast igång Nexa:n. Waveman:en vägra att lyda kommandon via Tellsticken. Jag har installerat 1.1.0 och Nexa:n funkar som sagt att styra. Jag har testat att byta till olika huskoder men icke.

Jag har tyvärr ingen Waveman-fjärr för att bekräfta att strömbrytaren funkar.

Är de fler som rapporterat strul med kombinationen Waveman/Tellstick?

Jag kör Windows Vista32.

mvh,
ALex
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Har du en Nexa-fjärr? Isåfall kan du testa att försöka tända Waveman med fjärrkontrollen. Koden för att tända Waveman är nämligen samma för både Nexa och Waveman.

Funkar inte det heller så tippar jag att mottagaren är sönder.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
apanic
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by apanic »

Tack för tipset! Har dock ingen Nexa-fjärr heller. Kommer att inhandla en under veckan, återkommer med resultat.

Är det vanligt att strömbrytare/dimmers av fabrikaten proove/nexa/waveman etc går sönder? Med tanke på vad de kostar så känns det som om man inte kan förvänta sig allt för mycket.

Skulle inhandla en nexa 12V trafo på Kjell & Co igår men de hade inga inne. Killen bakom disken sa att de fått in en del reklamationer....hmmm?

Rekommendationer på vilka fabrikat som funkar bäst, någon?

/ALex
apanic
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by apanic »

Nu har jag inskaffat ett stycke nexa fjärrkontroll (den med LCD och inbyggd timer). Jag gillar funktionen som tänder vid en slumpmässig tid.

...hur som helst...

Jag ställde om min Waveman-strömbrytare till E2 och testade att tända via fjärren och det funkade men det gick inte att släcka via fjärren !? :(

Det märkliga va att det nu helt plötsligt gick att tända/släcka min Waveman via Tellsticken !? Jag vet inte hur jag bar mig åt tidigare när det inte fungerade.

Adressinställningen är lite pillig på Waveman då vridskivorna är små och siffrorna/bokstäverna knappt synliga. Adressen kanske helt enkelt var inställd fel. Jag testade dock andra adresser...skit samma Tellsticken ser ut att göra sitt jobb :)

/ALex
landrash
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by landrash »

Vet inte om det hjälper men har märkt att nexa moduler som slutar svara på fjärr vid tex av brukar vakna till liv om man skickar på och sedan av.
Post Reply