TellStick med extern antenn

Moderator: Telldus

folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick med extern antenn

Post by folkeorg »

Om det är SMB-hane på Tellsticken och ngn av dessa har det så kan man ju köpa en sladdstump å nypa av ena kontakten. Sedan löda fast å¨bandkabeln. Kort kabel är ju åxå bra = lägre förluster.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 5-94&toc=0
Om man kör omvandlare SMB<=>BNC så tappar man ju lite mottagningen i skarvarna. Onödigt kanske..

Ett annat alternativ är ju att dra iväg Tellstickan med en lång USB-kabel å hänga upp den mer centralt men USB-standarden säger att en kabel max får vara max 5m. Vet inte vad som begränsar om det blir för mkt spänningfall med 5V/0,5A på 5m eller om det är transmissionen som blir lidande.
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: TellStick med extern antenn

Post by hekj »

folkeorg wrote:Om det är SMB-hane på Tellsticken och ngn av dessa har det så kan man ju köpa en sladdstump å nypa av ena kontakten. Sedan löda fast å¨bandkabeln. Kort kabel är ju åxå bra = lägre förluster.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 5-94&toc=0
Om man kör omvandlare SMB<=>BNC så tappar man ju lite mottagningen i skarvarna. Onödigt kanske..
Det är en SMB hona på Tellsticken.

En bra låt...
http://www.youtube.com/watch?v=LRA1zFU4Dlo

/Henrik
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick med extern antenn

Post by folkeorg »

..ahhh.. slarvigt av mig. Menade att det skulle behövas en SMB-hane på kabeln för att passa på Tellstickan. Låter ju rimligt att antennen har hanen å sändaren honan..
Btw, hur är den nuvarande kontakten? Är det antennen som har vinkeln så att anslutningen går rakt in?

/P.
E Kafeman
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick med extern antenn

Post by E Kafeman »

Har inte varit inne i detta forum tidigare så det är möjligt jag kommer med skåpmat, men håll till godo.
Vet ej hur Tellstick med extern antenn är designad invändigt men gissar att radio-sidan är av samma klass som i den äldre enhet jag dissikerat en gång för länge sedan. För det tycker jag någon borde ha en känga för dåligt arbete, vilket denna får via detta inlägg. Är det missriktat så kan inlägget trots allt vara till nytta för slutkund.
Anledningen till inlägget är huvudsakligen att jag tycker synd om folk som satsar pengar på dyra externa antenner utan att få bra funktion och dessa förefaller vara utan support för vad som fungerar bra, och ingen tar tydligen tag i problemet trots tydligen en mycket lång tid med mångas räckviddsproblem, vilket nog kan ha en naturlig förklaring som redovisas här, delvis genom lite fack-språk, men jag kan evt. återkomma med förklaringar för den som vill.
Har tillgång till proffesionell RF-mätutrustning för ändamålet (++ miljoner kr) och sysslar med RF-design så för mej var det inga problem att reda ut mina egna problem.

Jag undersökte alltså en äldre (blå)Tellstick med anledning av dess dåliga räckvidd. Räckvidd var sämre än de handhållna sändare som följde med fjärrströmbrytarna vilka ändå var lågpris och saknar bra jordplan och ska vara strömsnåla pga av batteridrift, faktorer som normalt hämmar räckvidden jämfört med en enhet som har en hel datorlåda som motvikt till antennen och inga direkta strömförsörjningproblem.
Räckvidden på Tellsticken var inte alls acceptabelt för mej då det ledde till osäkerhet om kommandon blivit utförda redan på 5-6 meters avstånd. Därav min dissikering med avsikt att mäta fram problemet.
Reagerade mycket starkt redan när jag öppnade enheten och såg antennen, det behövdes liksom ingen mätning för att fastställa vilken designnivå man klivit ner i, antennen var inte feltänkt, den var liksom inte tänkt alls. Uppmättning av antennprestandan visade att man fick ungefär samma antennprestanda genom att endast använda ledningen fram till antennen. Effektivitet var ca -15 dBi alltså ca 30 ggr sämre än en fullstor dipol.
Första modifieringen blev således att förpassa antennenytan till att bli mycket nyttigare som jordplan mha pålödd koppartejp.
Sändarfunktionen verkade besynnerligt instabil och uppmätt uteffekt var som förväntat låg.
RF-gränsnittet var inte väl anpassat till 50 Ohm. Det är normalt i denna prisklassen men efter att jag lagt dit ett enkelt matchningsnät var fortfarande RF-effekten dålig, och i synnerhet precis i uppstart av sändaren hände skumma saker. Gick igenom hela kretsen, gjorde flera mindre modifieringar, samt flyttade dess jordpunkt på huvud-PCB vilket gjorde susen. Vet tyvärr inte vilken enskild åtgärd som var mest väsentlig.
Uteffekt var nu stabil och kunde dessutom höjas några dB genom att matcha utgången till 50 Ohm med ett enkelt L/C-nät
Det är normalt i denna prisklassen att 50 Ohm gränsnittet inte är perfekt fast antenngränsnittet var nog under alla prisklasser, det är omöjligen många minuters utvecklingkostnad på den antennen och förmodligen har inte någon ens brytt sej att verifiera konstruktionen.
Har glömt de flesta siffrorna nu, men kommer ihåg att uteffekten till slut hamnade på ca + 12 dBm vilket är rätt normalt. På utgången lödde jag på 17 cm koax-innerkabel som halvflexibel monopolantenn vilket bör resultera i som sämst -1 dBd antenneffektivitet. I änden på antennen löddes en ring så att USB-plugg och antenn kunde hängas bakom en tavla på väggen bakom datorn. Närheten till gipsvägg och tavelmetall är inte optimalt antennmässigt men prestandakostnaden är obetydlig och framförallt snyggare. Praktiska tester visade nu att fjärrströmbrytare även långt ute i trädgården (+20m) fungerade utan att missa en enda gång och därmed var jag nöjd. Har dålig koll på exakt när men tror det var ett år sedan modifieringen utfördes och har inte sett några problem ännu. Alla antenner kan ha sina blinda vinklar men det har ännu inte missat någon gång.

Med detta vill jag ha sagt att om RF-designen är liknande även i nyare Tellstick med extern antennutgång så är det helt bortkastade pengar att köpa kommersiella antenner och koaxkablar om inte RF-elektroniken fått en ordentlig uppryckning jämfört med äldre Tellstick.
Den externa monopolantenn som jag endast sett på bild, är betydligt kortare än lambda/4 vilket gör att jag misstänker antennen innehåller en spole som antennelement och är därmed förmodligen inte alls anpassad för att effektivt drivas av en sändare. Frågan är då om korrigeringskretsen, anpassningsnätet, finns innanför skalet till Tellstick till den aktuella antennens impedans. Om så är fallet så innebär det istället missanpassning om man försöker hänga på en yttre 50 Ohms antenn. Detta är dock spekulationer från min sida.

De modifieringar jag gjort är inte möjliga utan dyrbar utrustning, om någon utan egentlig mätutrustning vill förbättra räckvidden så är den enskilt enklaste åtgärden att testa hänga på 17 cm ståltråd, möjligen blir den kraftigt missanpassad ur impedanssynpunkt om utgången inte är 50 Ohm, vilket kan leda till försämrad räckvidd, men då är det ju enkelt att skruva tillbaka den mer anpassade original-antennen. För den som har tillgång till mätutrustning är det snabbt och enkelt att mäta utimpedans och uteffekt och det är möjligt att nyare Tellstick är väsentligt förbättrad, men ta mina gamla mätningar som en möjlighet att samma problem kvarstår, jag tror så enbart genom att sett en bild. Det kan spara mångas antennexperiment om någon åtminstone mäter impedans och uteffekt.

Om nu Tellstick även förses med mottagare så borde ansvarig till RF-designer som absolut minumum, kunna ge information om mottagarens verifierade typiska (uppmätta) känslighet så att tvivel kan undanröjas att åtminståne den delen av funktionen inte är i nivå med sändaren i den Tellstick jag undersökt.
Slutkunder har sällan möjlighet att reparera dålig RF-design och ska inte behöva famla med antennkonstruktioner med osäker funktion. Tror Tellstick i längden säljer bättre om kunderna finner den som tillförlitlig för sitt ändamål och utan behov av modifieringar.
Last edited by E Kafeman on Mon Dec 20, 2010 12:09 pm, edited 1 time in total.
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick med extern antenn

Post by folkeorg »

Ord och inga visor! Men tycker jua tt de borde lagt ner lite extra arbete på at fixa till schysst sändning och mottagning i stickan. Räckvidd är inte fel..

Så det innebär att alla vi utan dyr mätutrustning kan skippa en extern antenn för den tillför inte så mkt? Det är bara att gilla läget? Köpte just en sticka med antennutgång men har inte hunnit testa den ännu. Kommer behöva mer än bara 5-6m räckvidd.. :(
redina
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick med extern antenn

Post by redina »

Jag har en tellstick batch 11 med orginalantenn som sitter i källaren i ena änden av huset. Har inga problem att genom betongväggar och tak nå andra sidan huset på övervåningen cirka 12-15m. Så jag är över förväntan nöjd. Den sitter utan extra sladd direkt på baksidan av datorn.
PerA
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick med extern antenn

Post by PerA »

Det vore ju intressant att höra en kommentar från Telldus angående utvecklingen av sändarfunktionaliteten. Har det gjorts om något sedan den version "E Kafeman" dissekerade? Utan att ha några kunskaper alls om rf så låter det inte som några jättedyra ändringar som föreslås (men vad vet jag!?), går det att införa i senare versioner av tellstick så är vi nog flera som skulle kunna tänka oss att betala några hundra extra för bättre och stabilare räckvidd.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: TellStick med extern antenn

Post by micke.prag »

Det har skett väldigt mycket sedan versionen "E Kafeman" har tittat på. Precis som "redina" säger har både vi och många andra användare upplevt mycket bättre räckvidd med den version som säljs nu med extern antenn.

Vi håller dock på att prata med "E Kafeman" för att med hans erfarenhet göra antenn-konstruktion ännu bättre till kommande versioner.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
hylsan
Posts: 158
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: skåne, sweden

Re: TellStick med extern antenn

Post by hylsan »

Vet inte om det är rätt ställe att fråga på, men jag har ett skumt fel (tycker jag i alla fall).
Har Tellsticken på en USB-förlängare(2m) liggandes på en stereobänk i trä. Köpte tellsticken för knappa år sedan men osäker vilken batch, blå är den iaf.
Bor i en 75kvm lägenhet på 4:de våningen, betongväggar(med sten i) och sändaren är i vardagsrummet och placerat ungefär i mitten på lägenheten.
Tellsticken är kopplad till en linux-HTPC med en special ubuntu-disto 10.04. Kör med HomeAutomation för användandet av Tellsticken.
Har ca 6 waveman och 6 everflourish mottagare.

Problemet jag har är att den är väldigt ojämn i driften. Oftast funkar det att slå till mottagarna men stänga av har jag problem med.
Och det har inget med märket på mottagaren eller avståndet. Den jag har haft mest svårt med sitter 1m från Tellsticken.
Men jag tror nog att jag ligger på gränsen vad Tellsticken klarar av i avstånd också, för det kan ibland räcka med att jag flyttar Tellsticken nån cm, vid tillfällen då jag inte ens kan tända de som är längst bort.

Lite tråkigt för den är inte direkt populär hos frugan när det inte funkar (speciellt nu med alla julstjärnor etc :) )

Och innan nån säger något om programmet så har jag även provat köra med tdtool från terminalen utan att lyckas.

Kan mottagare försämras med tiden? (den som sitter 1m ifrån är nog 3 år snart)
Kan man ha mottagare FÖR nära sändare??

Synd man inte kan lämna in Tellsticken och köpa en uppgradering, blir dyrt om man ska köpa ny varje gång det kommer en ny version.
I längden blir det ju billigare att köpa ett äldre system som man vet funkar.
KungenAvPeking
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick med extern antenn

Post by KungenAvPeking »

Min egen, allt annat än vetenskapliga, erfarenhet av Tellstickan är:
Kännslig för störningar, även mindre uppenbara
  • Trådlös nätverks AP för nära, inte bra.
    Lägga bredvid skrivare (färg laser, spelar troligen ingen roll) inte bra.
    Lägga ovanpå skrivare (samma färglaser) inte bra.
  • Hänga på kanten av trådhylla, 20-30 cm ovanför skrivaren, funkar betydligt bättre.
Känslig för läge på antenn.
  • Liggande, funkar inte bra

    Pekandes uppåt eller neråt, funkar bättre (vet inte om läget på mottagare spelar in, att dom är stående)
Känslig för hinder (Och detta är ett känt faktum även på andra trådlösa förbindelser, t.ex WiFi
  • Signalen färdas lättare RAKT genom en vägg, än på diagonalen
Den sista biten, med hinder är kanske den svåraste på sitt sätt, med tanke på att det blir olika till var och en
av mottagarna, men där är mitt tips att koncentrera dig på den mottagare som funkar sämst och försöka hitta
en plats för Tellsticken som gör att du har minst hinder längs vägen till mottagaren.
Värt att tänka på är att även ett hyllplan som kanske bara är 10mm tjockt, kan bli en del att färdas igenom,
om mottagaren sitter under hyllan och sändaren över, fast i var sin ände...

Ang. störningar, så sägs det även att mottagarna kan vara känsliga för att sitta för nära varandra, att dom
då kan störa ut varandra, på grund av den relativt enkla elektroniken som sitter i dom.
Läste till och med någonstans, att på grund av de billiga lösningar som sitter i en del mottagare, så kan det
vara skillnad på om man vänder dom i uttaget dom sitter i (så man byter fas och nolla)
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: TellStick med extern antenn

Post by micke.prag »

@hylsan: Skicka din adress, batchnummer samt adress till rma@telldus.se så skickar vi en utbytt TellStick till dig. Den som kommer är modifierad med en extern antenn, dock ser den inte likadan ut som dom som säljs nu.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick med extern antenn

Post by gein »

Själv har jag en vit batch #6 och är hur nöjd som helst. Den sitter upphängd på en hylla i serverrummet och tänder och släckar allting i våran lilla 90kvm villa. Går t.o.m. genom ytterdörren och garagevägg in till motorvärmaren.
MartinV
Posts: 277
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: TellStick med extern antenn

Post by MartinV »

Jag har en blå med extern antenn, batch 11.

Eftersom jag fått in grannen på Switch King och i samband med installationen ville testa hur långt den räckte så provade vi att dimma grannens belysning. Hans hus ligger på andra sidan gatan och han har en brytare inbyggd i väggen. Fågelvägen är det kanske 40m och om signalen skulle gå raka vägen så passerar den genom två bastanta ytterväggar och fyra innerväggar på vägen... :mrgreen:
Martin | http://www.switchking.se
Testa Switch King Pro i din Android/iPhone/iPod: http://www.switchking.se/sv/demo
E Kafeman
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick med extern antenn

Post by E Kafeman »

Det kan vara värt att tänka på att 433 MHz som Tellstick arbetar på, är ett frekvensområde där mycket annan trådlös elektronik sänder styrsignaler såsom dörrklockor termometrar billarm och i det kan säkert finnas platser där signaler ofta blockerar varandra. Även mobiltelefoner och trådlöst nätverk kan blockera fjärrströmbytaren om de befinner sej mycket nära, även om dessa typer av sändare arbetar på andra frekvenser.
Räckviddsbegränsning beror heller inte enbart på sändarens egenskaper. Mottagarens funktion är lika viktig. Har enbart testat NEXA:s mottagare, andra fabrikat kan säkert variera avsevärt i funktion men mitt intryck av NEXA är som följer:
Installerade som tidigare beskrivet en Tellstick som styrde fyra nyinköpta NEXA brytare. En av dessa NEXA-brytare gick ej att lära upp men jag kunde uppnå önskad funktion med tre brytare så den fjärde blev liggandes. Har nu öppnat denna NEXA-brytare. Något förvånad ser jag att kretskortet är tidigare reparerat på ett mindre bra sätt som medför att mottagaren inte får tillräcklig strömförsörjning. Troligen har reparationen utförts då den inte passerat NEXA:s funktionskontroll men på mycket bristfälligt sätt. Ingen bra kvalitetskontroll, i synnerhet inte om kunden får en reparerad men ändå icke fungerande enhet. Allmänt är konstruktionen medium, elektroniken är dåligt skyddad för överspänning på nätsidan, vilket kan slå sönder elektroniken pga spikar från så enkla saker som motorvärmare, styrreläet är märkt 7.5 A men reklamen säjer 2300 W (10 A vid 230 Volt), Inte snyggt men man sparar en 10-öring i tillverkningen. Elektroniken är av enkel sort med diskreta transistorer i mottagaren, inget fuktskydd av komponenter eller kretskort. Inget direkt fel, men elektroniken är designad för minimal strömförbrukning, på gränsen till transistorernas funktion och med mycket högohmiga motstånd som följd, vilket troligen leder till att även små avvikelser av transistorns prestanda kan göra att mottagen helt slutar fungera. Fukt, även i inomhusklimat kan vara en sådan faktor även om värmeförluster i brytaren ser till att den håller sej torrare. Högohmiga, ytmonterade motstånd, typ 10 MOhm är dessutom synnerligen lätt satta ur spel om det uppstår krypströmmar pga fukt. Den inbyggda antennen är av typ resonant loopantenn. Det är helt ok. Det gör att antennen inte påverkas så mycket av störningar i närfältet, men får två riktningar där antennen fungerar dåligt. Strålningsdiagrammet för antennen ser ut som en ballong som man pressar ihop med två fingrar. I fingrarnas riktning får man då relativt dålig räckvidd men i praktiken så ska det till en hel del otur för att man ska hitta just dessa riktningar. Mitt total intryck är att det är en produkt med förväntade kvaliteten på komponenterna, men designen gör att det troligen är en produkt med högst varierande funktion och livslängd. Har viss vana att bedöma liknande elektronik och min gissning är att medellivslängden är kort, med kraftig badkarseffekt, dvs många brytare är dåligt eller obefintligt fungerande redan som nya, och känsligheten för dålig nätspänning samt obefintligt fuktskydd av fuktkänsligt designad elektronik gör sitt till för att korta totala livslängden. Under goda omständigheter kan säkert somliga brytare överleva i många år men jag har sett andra liknande konstruktioner som oddsen för lång livslängd sett betydligt bättre ut.
Pga av dessa brister är säkert variationen stor i mottagens känslighet, alltså hur långt från sändaren som brytaren fortfarande fungerar tillförlitligt.
Återigen har jag dragit en massa slutsatser genom att endast undersöka ett exemplar, så det vore intressant om andra kunde bekräfta eller motsäga mina misstankar om livslängd och funktion genom att jämföra olika exemplar.
Räckviddsbegränsningen behöver alltså inte ligga på sändarsidan, det kan vara värt att jämföra olika mottagares prestanda om man har problem med tillförlitlighet inom ett måttligt avstånd och med inte alltför dämpande husväggar och liknande.
En viktig varning: Det är möjligt att förbättra mottagning genom en fysikt större antenn än den som ryms i fjärrströmbrytaren, men det är absolut livsfarligt att ge sej på sådana modifikationer eftersom antennen mycket väl kan ha full spänningsfas, 240 Volt. Resultatet av att ersätta intern loopantenn med en extern monopol blir dessutom oftast en försämring om man inte har koll på antennimpedanser.
Ang Tellstick så har jag, som Mike Prag skriver ovan blivit kontaktad för att evt se över situationen och om så sker är jag mycket intresserad att även veta hur olika typer av mottagares variationer av räckvidd och tillförlitlighet upplevs.
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: TellStick med extern antenn

Post by Jaxån »

Ni kan kanske även kontakta Högskolan i Gävle, som är rätt duktiga på antennteknik i dessa frekvenser.
De har även tillgång till bra utrustning, sedan de hade sammarbete med Ericsson.

Finns säkert någon student som kan tänkas göra ett examensarbete på antennerna nu i vår.
Post Reply