Duo extremt dålig räckvidd?

Moderator: Telldus

Post Reply
danielr112
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Duo extremt dålig räckvidd?

Post by danielr112 »

Har en av era Duos som jag leker med. Då med linux.

Och har precis börjat utöka mitt bygge lite mer rejält. Har bara kört i ett rum innan och då har det funkat fint. Men den går ju knappt ens genom en vägg?

För att förklara: Tar man en sådan Nexa väggbrytare så klarar den läsa av dess signaler på ca 2 meters avstånd. då har man 80% chans att den tar alla tryckningar. på 3 meter kanske 50%
Vanliga fjärrkontroller funkar på lite längre avstånd men långt ifrån godkänt. Som det är nu behöver jag en Duo i varje rum för att det ska fungera. Det blir minst 6 duos :/
Nu ger visserligen inte dessa väggbrytare en direkt stark signal. Uttagen får max sitta 8-9 meter ifrån för att det ska fungera 100% Men tycker duon med sin anten borde klara sig bättre? Är det firmwaren, dåligt ex eller bara såpass dålig mottagning?

Sändarsidan fungerar bättre än mottagarsidan.

Plugwise hade varit underbart men tyvär är Linuxsupporten dålig. Jag kör plugwise i 3 av mina byggnader redan. Och där klarar dem lätt ett avstånd på 30-40 meter med väggar emellan mellan varje enhet :D
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Duo extremt dålig räckvidd?

Post by fredrik.gullberg »

Vi har omarbetat hela mottagar- och sändardelen på TellStick Duo, så när Duo går i produktion kommer räckvidden vara bättre än de pre-production-exemplar som har skickats ut till utvecklare.
Det har även hänt mycket i firmwaren, mottagningen har förbättrats. Prova gärna att uppdatera till version 3. Uppdateringsprogram finns i installationskatalogen.
Firmware 3 finns med i TelldusCenter 2.0.102 och 2.0.103.
http://download.telldus.se/TellStick/So ... .0.103.exe
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
danielr112
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Duo extremt dålig räckvidd?

Post by danielr112 »

Hittar ingenstans i programmet vart man uppdaterar firmwaren eller kan se vilken firmware man har?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Duo extremt dålig räckvidd?

Post by krambriw »

Gamla mejl är bra att ha koll på....om du kör uppgraderingsprogrammet så visar den dig om du har senaste versionen eller om du behöver uppgradera den

Code: Select all

To use the new protocols, your TellStick Duo needs an upgrade. For the  
upgrade procedure to work Windows Service needs to be stopped. To stop  
it go to the Control Panel => Administrative Tools => Services, find  
"Telldus Service" in the list and press the stop-button.
You will then find a tool called "TellStickFlasher.exe" in the Telldus  
program folder. Run this and follow the steps in the guide.

danielr112
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Duo extremt dålig räckvidd?

Post by danielr112 »

Jo jag var lite snabb med. Såg mailet sedan 8)
Post Reply