PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v2.0.2 releasad!!

Moderator: Telldus

Hur många använder / har testat HomeAutomation?

Har inte testat
65
44%
Har testat men använder inte
16
11%
I använding
67
45%
 
Total votes: 148

tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v1.1.1 releasad!!

Post by tom_rosenback »

tom_rosenback wrote:
nikke wrote:
tom_rosenback wrote: Bra att du hittade felet. Vad var problemet med /tmp/crontab ? Rättigheter?
Nja,det har fungerat.
Jag vet inte riktigt hur det började, men jag ville rensa allt och börja om från början
men det gick inte, det som fanns i tempcrontab gjorde så att inga nya scheman hamnade där.
Bara det som fanns i tempcrontab

Nåja, lösningen var att ta bort allt ur crontab och kasta filen tempcrontab
och börja om från början.
Okay, men vi kanske skulle ta och sätta till en radering av tmp filen i HomeAutomation så skulle det lösa problemen vidare...
I kommande v1.2 raderas tmp filen, så detta borde inte vara ett problem då längre.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

HomeAutomation v1.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

Glädjande nyheter!

HomeAutomation v1.2 är släppt och kan laddas ner från http://karpero.mine.nu/ha/index.php?page=download.

Vad har ändrat då?

Största förändringen i v1.2 är att sidan inte längre behöver laddas om när man klickar såna saker som berör enheter, t.ex. aktivering av en enhet på endera "Enheter" eller "Planlösning" sidorna, körning av händelse från inforutan etc. Sen de som har 1-wire att fungera med HomeAutomation så kan nu glädja sig åt att alla temperaturer på planlösningen är klickbara och då får man upp en graf på de senaste 24 timmarna. Status ikonerna och temperaturerna uppdateras nu också utan att sidan laddas om, dvs om en händelse körs i bakgrunden så uppdateras de berörda ikonerna på både planlösning och enhets sidan, även inforutan uppdateras. Custom ikoner för alla enheter stöds nu också, kolla i Konfiguration => Hantera enheter => Editera en enhet. + en hel del med annat små fix...

Orsaken till att ZIP-filen ökat markant i storlek är för att nu ingår jpgraph och fancybox i installations paketet, därav.

Det var väl det som hänt i ett nötskal, kolla Mantis changeloggen för mera detaljer.

Ladda ner och njut i höstmörkret!

mvh Daniel o Tom
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
rian
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v1.2 releasad!!

Post by rian »

Hej det fungera fint lätt att uppgradera också, bra jobbat.

Ett problem som jag har även innan 1.2 är att schemaläggaren inte fungerar, jag kör Windows 7 kan ju vara problemet?
Jag har löst problemet med att köra ett program som schedulerar istället, läste här på forumet att en ombyggnad av schemaläggaren skall göras kanske löser det problemet?
Annars är det inga problem, tack för ett bra program.

/Richard
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v1.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

rian wrote:Hej det fungera fint lätt att uppgradera också, bra jobbat.

Ett problem som jag har även innan 1.2 är att schemaläggaren inte fungerar, jag kör Windows 7 kan ju vara problemet?
Jag har löst problemet med att köra ett program som schedulerar istället, läste här på forumet att en ombyggnad av schemaläggaren skall göras kanske löser det problemet?
Annars är det inga problem, tack för ett bra program.

/Richard
Tackar!

Själv kör jag Windows 7 Ultimate och där har jag scheduleringen att fungera som det är tänkt. Några funderingar för att reda ut detta åt dig, för det skall fungera.

1. Har du JT.exe, och HomeAutomation hittar den med? (om inte får du en varning högst uppe)
2. Antar du har admin rättigheter?
3. Matat in rätt användar info? (ComputerName\Username samt password)
4. Testa att stänga av UAC, User Account Control, det gör du lätt enligt denna guide http://windowstips.nu/stanga-av-uac/
5. Aktivera debug mode och testa spara ett schema, vad skrivs ut på skärmen relaterat till schemorna?
6. Kolla i Windows schedulern, heter Task Scheduler i Windows 7, kolla om det nyligen sparade schemat finns där.

Det blev en hel del men som sagt det skall fungera.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
rian
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v1.2 releasad!!

Post by rian »

Hej nu har jag kollat upp lite :D

JT.exe finns
Admin rättigheter har jag
Rätt användarnamn och lösenord
UAC avstängt
Inget dyker upp i Schemaläggaren i Windows

När man slagit på debug mode så hänger sig det inte vilket det gör utan debug mode.

Kan se i debug infon att före JT och PHP.exe är det ett / istället för \

Har bytt ut användarnamn och lösenord som synes i debug infon.
Debug info:

"C:\inetpub\wwwroot\homeautomation/JT" /CTJ Startdate=TODAY Starttime=06:00 Type=daily Disabled=0 /SAJ homeautomation_77_on.job /SC "datornamn\användare" ****** /SJ WorkingDirectory="C:\Progra~1\PHP" Applicationname="C:\Progra~1\PHP/php.exe" Parameters="C:\inetpub\wwwroot\HomeAutomation\tdtool.php task=77 status=1" RunOnlyIfLoggedOn=0 DeleteWhenDone=0 SystemRequired=1

Array
(
)


"C:\inetpub\wwwroot\homeautomation/JT" /CTJ Startdate=TODAY Starttime=22:00 Type=daily Disabled=0 /SAJ homeautomation_77_off.job /SC "datornamn\användare" ****** /SJ WorkingDirectory="C:\Progra~1\PHP" Applicationname="C:\Progra~1\PHP/php.exe" Parameters="C:\inetpub\wwwroot\HomeAutomation\tdtool.php task=77 status=0" RunOnlyIfLoggedOn=0 DeleteWhenDone=0 SystemRequired=1

Array
(
)


"C:\inetpub\wwwroot\homeautomation/JT" /SD "homeautomation_taskupdater.job"

Array
(
)

Array
(
[action] => save
[taskid] => -1
[numdevices] => 5
[type] => 0
[active] => -100
[name] => Test
[time_on] => 06:00
[time_off] => 22:00
[offset_sunrise] => 00:00
[offset_sunset] => 00:00
[time_leavehome] => 06:00
[tempsensor] => -1
[devices] => Array
(
[3] => 11
)

[days] => Array
(
[1] => 1
[2] => 2
[3] => 3
[4] => 4
[5] => 5
[6] => 6
[7] => 7
)

)
Array
(
[display] => scheduler
)
Array
(
[language] => sv
[fingerprint] => f5e5f34347712c895de12d155d07abe2
[user] => admin
[userid] => 4
[userlevel] => 3
[firstname] => admin
[settings] => Array
(
[title] => HomeAutomation
[alwaysuselastknownstatus] => 1
[hoursstatusactive] => 1
[houseplanwidth] => 600
[houseplaniconheight] => 30
[useonewiredata] => 1
[useexternaltemperature] => 1
[externaltempurl] => http://www.temperatur.nu/termo/grabo/temp.txt
[externaltemplocation] => Gråbo
[longitude] => 12.2843
[latitude] => 57.8365
[timezone] => 1
[dateformat] => d.n.Y
[timeformat] => H:i
[theme] => default
[defaultpage] => houseplan
[debug] => 1
[showinfobox] => 1
[ibshowusername] => 0
[ibshowcurrenttime] => 1
[ibshowsun] => 1
[iblogevents] => 3
[ibupcomingevents] => 3
[ibupcomingeventstime] => 02:00
[sysusername] => datornamn\användare
[syspassword] => ******
[jtbinpath] => C:\inetpub\wwwroot\homeautomation
[phpbinpath] => C:\Progra~1\PHP
[localip] => 192.168.1.1/24
[tellduspath] => C:\Progra~1\Telldus
[dimlevelstep] => 5
[defaultdimlevel] => 50
)

[THISPAGE] => ./
)
Array
(
)
nikke
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v1.2 releasad!!

Post by nikke »

Uppdaterat!
Snyggt!
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v1.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

rian wrote:Hej nu har jag kollat upp lite :D

JT.exe finns
Admin rättigheter har jag
Rätt användarnamn och lösenord
UAC avstängt
Inget dyker upp i Schemaläggaren i Windows

När man slagit på debug mode så hänger sig det inte vilket det gör utan debug mode.

Kan se i debug infon att före JT och PHP.exe är det ett / istället för \

Har bytt ut användarnamn och lösenord som synes i debug infon.
Debug info:

"C:\inetpub\wwwroot\homeautomation/JT" /CTJ Startdate=TODAY Starttime=06:00 Type=daily Disabled=0 /SAJ homeautomation_77_on.job /SC "datornamn\användare" ****** /SJ WorkingDirectory="C:\Progra~1\PHP" Applicationname="C:\Progra~1\PHP/php.exe" Parameters="C:\inetpub\wwwroot\HomeAutomation\tdtool.php task=77 status=1" RunOnlyIfLoggedOn=0 DeleteWhenDone=0 SystemRequired=1

"C:\inetpub\wwwroot\homeautomation/JT" /SD "homeautomation_taskupdater.job"
Ok, lite mera att klura på.

Om det är \ eller / spelar ingen roll. Att det låser sig för dig när du inte kör i debug mode tyder på att inte denna rad fungerar $WshShell = new COM("WScript.Shell");
Kör du IIS eller Apache, så vet jag lite var leta näst.

Något som du kan pröva är att köra dessa två rader i kommando prompten (start->skriv cmd->enter)

Code: Select all

"C:\inetpub\wwwroot\homeautomation/JT" /CTJ Startdate=TODAY Starttime=06:00 Type=daily Disabled=0 /SAJ homeautomation_77_on.job /SC "datornamn\användare" ****** /SJ WorkingDirectory="C:\Progra~1\PHP" Applicationname="C:\Progra~1\PHP/php.exe" Parameters="C:\inetpub\wwwroot\HomeAutomation\tdtool.php task=77 status=1" RunOnlyIfLoggedOn=0 DeleteWhenDone=0 SystemRequired=1

Code: Select all

"C:\inetpub\wwwroot\homeautomation/JT" /SD "homeautomation_taskupdater.job"
Dessa 2 rader ser exakt ut sådär i min Win7 installation med (om man bortser från patharna), och dom fungerar och ger en output i stilen med

Code: Select all

Array
(
    [0] => [TRACE] Created trigger 0
    [1] => [TRACE] Adding job 'homeautomation_22_on.job'
    [2] => [TRACE] Setting account information
    [3] => [TRACE] Setting job's properties
)
Kom ihåg att ändra lösenordet för du kör kör dessa. Återkom med resultat.
nikke wrote:Uppdaterat!
Snyggt!
Tackar!
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
nikke
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v1.2 releasad!!

Post by nikke »

Det funkar bra på min dator och inte alls på min iPhone. :(
Går det att laga, eller måste jag nedgradera ?
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v1.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

nikke wrote:Det funkar bra på min dator och inte alls på min iPhone. :(
Går det att laga, eller måste jag nedgradera ?
Visst går det att laga. Har du testat både mobile.php och index.php ? Vad händer ingenting? Vilken browser?
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
rian
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v1.2 releasad!!

Post by rian »

tom_rosenback wrote:
rian wrote:Hej nu har jag kollat upp lite :D

JT.exe finns
Admin rättigheter har jag
Rätt användarnamn och lösenord
UAC avstängt
Inget dyker upp i Schemaläggaren i Windows

När man slagit på debug mode så hänger sig det inte vilket det gör utan debug mode.

Kan se i debug infon att före JT och PHP.exe är det ett / istället för \

Har bytt ut användarnamn och lösenord som synes i debug infon.
Debug info:

"C:\inetpub\wwwroot\homeautomation/JT" /CTJ Startdate=TODAY Starttime=06:00 Type=daily Disabled=0 /SAJ homeautomation_77_on.job /SC "datornamn\användare" ****** /SJ WorkingDirectory="C:\Progra~1\PHP" Applicationname="C:\Progra~1\PHP/php.exe" Parameters="C:\inetpub\wwwroot\HomeAutomation\tdtool.php task=77 status=1" RunOnlyIfLoggedOn=0 DeleteWhenDone=0 SystemRequired=1

"C:\inetpub\wwwroot\homeautomation/JT" /SD "homeautomation_taskupdater.job"
Ok, lite mera att klura på.

Om det är \ eller / spelar ingen roll. Att det låser sig för dig när du inte kör i debug mode tyder på att inte denna rad fungerar $WshShell = new COM("WScript.Shell");
Kör du IIS eller Apache, så vet jag lite var leta näst.

Något som du kan pröva är att köra dessa två rader i kommando prompten (start->skriv cmd->enter)

Code: Select all

"C:\inetpub\wwwroot\homeautomation/JT" /CTJ Startdate=TODAY Starttime=06:00 Type=daily Disabled=0 /SAJ homeautomation_77_on.job /SC "datornamn\användare" ****** /SJ WorkingDirectory="C:\Progra~1\PHP" Applicationname="C:\Progra~1\PHP/php.exe" Parameters="C:\inetpub\wwwroot\HomeAutomation\tdtool.php task=77 status=1" RunOnlyIfLoggedOn=0 DeleteWhenDone=0 SystemRequired=1

Code: Select all

"C:\inetpub\wwwroot\homeautomation/JT" /SD "homeautomation_taskupdater.job"
Dessa 2 rader ser exakt ut sådär i min Win7 installation med (om man bortser från patharna), och dom fungerar och ger en output i stilen med

Code: Select all

Array
(
    [0] => [TRACE] Created trigger 0
    [1] => [TRACE] Adding job 'homeautomation_22_on.job'
    [2] => [TRACE] Setting account information
    [3] => [TRACE] Setting job's properties
)
Kom ihåg att ändra lösenordet för du kör kör dessa. Återkom med resultat.
nikke wrote:Uppdaterat!
Snyggt!
Tackar!
Jag kör IIS

Det gick bra att köra det första kommandot i cmd och den lade till sig i Windows Schemaläggare
[TRACE] Created trigger 0
[TRACE] Adding job 'homeautomatio
[TRACE] Setting account informati
[TRACE] Setting job's properties

Dok så gick det inte att köra den andra och togs inte bort i från Windows Schemaläggare.
[TRACE] Deleting 'homeautomation_taskupdater.job'
[FAIL ] ITaskScheduler::Delete hr=0x80070002

Testade lite till kom då på att när man skulle köra kommandot för att ta bort så betydde det felet att inget sådant jobb finns så jag ändrade till homeautomation_77_on.job och då fungerade det via cmd, kan det vara något med rättigheter och IIS ev så får IIS inte köra JT.exe?

/Richard
nikke
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v1.2 releasad!!

Post by nikke »

tom_rosenback wrote:
nikke wrote:Det funkar bra på min dator och inte alls på min iPhone. :(
Går det att laga, eller måste jag nedgradera ?
Visst går det att laga. Har du testat både mobile.php och index.php ? Vad händer ingenting? Vilken browser?
Det fungerar inte i Safari, varken på min Mac eller på min iPhone.
Safari på PC har jag inte testat.

Ingen av sidorna fungerar. Inget alls händer.
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v1.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

rian wrote: Jag kör IIS

Det gick bra att köra det första kommandot i cmd och den lade till sig i Windows Schemaläggare
[TRACE] Created trigger 0
[TRACE] Adding job 'homeautomatio
[TRACE] Setting account informati
[TRACE] Setting job's properties

Dok så gick det inte att köra den andra och togs inte bort i från Windows Schemaläggare.
[TRACE] Deleting 'homeautomation_taskupdater.job'
[FAIL ] ITaskScheduler::Delete hr=0x80070002

Testade lite till kom då på att när man skulle köra kommandot för att ta bort så betydde det felet att inget sådant jobb finns så jag ändrade till homeautomation_77_on.job och då fungerade det via cmd, kan det vara något med rättigheter och IIS ev så får IIS inte köra JT.exe?

/Richard
Outputten du fick ser ok ut. Den klagar när inte jobbet man försöker ta bort finns, men det är ok, det skadar inte att försöka ta bort ngt som inte finns.

Låter nog lite som du säger, rättighets problem med IIS skulle kunna vara orsaken. Dock förstår jag inte varför inte JT skulle kunna köras när TDTOOL kan köras. Måste försöka söka lite om jag hittar ngt som kan hjälpa dig på traven. Kanske inte IIS användaren har rättigheter att ändra i scheduled tasks... Återkommer.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v1.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

nikke wrote:
tom_rosenback wrote:
nikke wrote:Det funkar bra på min dator och inte alls på min iPhone. :(
Går det att laga, eller måste jag nedgradera ?
Visst går det att laga. Har du testat både mobile.php och index.php ? Vad händer ingenting? Vilken browser?
Det fungerar inte i Safari, varken på min Mac eller på min iPhone.
Safari på PC har jag inte testat.

Ingen av sidorna fungerar. Inget alls händer.
Märkligt, väldigt märkligt. Hade precis en kompis att testa på sin IPhone 4 (Safari) och där fungerade allt precis som det skulle.

Hur har du gjort installationen? Om du packat upp och ersatt filer som redan fanns så skulle du kunna pröva att packa upp HomeAutomation v1.2 till en ny mapp, och kopiera system/mysql_settings.php och config.php från den nuvarande mappen till den nya. Ta också bort install mappen.

Om du fortfarande inte får det att fungera kan du packa upp v1.1.1 till en separat mapp och kopiera dit system/mysql_settings.php

v1.1.1 och v1.2 går att köra sida vid sida mot samma databas, även 2 installationer av v1.2. Enda man måste tänka på är vilken av installationerna man sparar scheman från, då det i scheman sparas absolut path till installationen man sparat schemat från.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
nikke
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v1.2 releasad!!

Post by nikke »

tom_rosenback wrote: Märkligt, väldigt märkligt. Hade precis en kompis att testa på sin IPhone 4 (Safari) och där fungerade allt precis som det skulle.

Hur har du gjort installationen? Om du packat upp och ersatt filer som redan fanns så skulle du kunna pröva att packa upp HomeAutomation v1.2 till en ny mapp, och kopiera system/mysql_settings.php och config.php från den nuvarande mappen till den nya. Ta också bort install mappen.

Om du fortfarande inte får det att fungera kan du packa upp v1.1.1 till en separat mapp och kopiera dit system/mysql_settings.php

v1.1.1 och v1.2 går att köra sida vid sida mot samma databas, även 2 installationer av v1.2. Enda man måste tänka på är vilken av installationerna man sparar scheman från, då det i scheman sparas absolut path till installationen man sparat schemat från.
Det är Ubuntu 10.

Jag döpte om den gamla mappen /var/www till /var/oldwww

Döpte om homeautomation_v1_2 till /var/www
kopierande in /var/oldwww/system/mysql_settings.php till /var/www
och editerade config.php

Det fungerar i chrome, inte i safari.

Jag ska kolla mer på det ikväll
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: PHP & MySQL gränssnitt, HomeAutomation v1.2 releasad!!

Post by tom_rosenback »

tom_rosenback wrote:
rian wrote: Jag kör IIS

Det gick bra att köra det första kommandot i cmd och den lade till sig i Windows Schemaläggare
[TRACE] Created trigger 0
[TRACE] Adding job 'homeautomatio
[TRACE] Setting account informati
[TRACE] Setting job's properties

Dok så gick det inte att köra den andra och togs inte bort i från Windows Schemaläggare.
[TRACE] Deleting 'homeautomation_taskupdater.job'
[FAIL ] ITaskScheduler::Delete hr=0x80070002

Testade lite till kom då på att när man skulle köra kommandot för att ta bort så betydde det felet att inget sådant jobb finns så jag ändrade till homeautomation_77_on.job och då fungerade det via cmd, kan det vara något med rättigheter och IIS ev så får IIS inte köra JT.exe?

/Richard
Outputten du fick ser ok ut. Den klagar när inte jobbet man försöker ta bort finns, men det är ok, det skadar inte att försöka ta bort ngt som inte finns.

Låter nog lite som du säger, rättighets problem med IIS skulle kunna vara orsaken. Dock förstår jag inte varför inte JT skulle kunna köras när TDTOOL kan köras. Måste försöka söka lite om jag hittar ngt som kan hjälpa dig på traven. Kanske inte IIS användaren har rättigheter att ändra i scheduled tasks... Återkommer.
Med lite googlande så hittade jag det här: http://www.iis-aid.com/articles/trouble ... le_to_fork, vilket verkar vara ganska så exakt det du har. Pröva att aktivera debug och sen ändra de 3 första raderna i includes.php till det här

Code: Select all

<?php
error_reporting(E_ALL);
// error_reporting(E_ALL ^ E_NOTICE);
och sen försök spara ett schema.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
Post Reply