LGDR-3500 Utomhusmottagare för fast installation?

Moderator: Telldus

Post Reply
gabbano
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

LGDR-3500 Utomhusmottagare för fast installation?

Post by gabbano »

Har köpt en LGDR-3500 för att styra min motorvärmare, men önskar inte ha den utomhus då det finns klåfingriga personer som drar omkring i området... Finns det någon mottagare som klarar över 1000W för fast installation (och godkänd för motorvärmare)?

Effekt motorvärmare: 1200W
Tung pung ger starka ben!
naslund
Posts: 97
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Täby

Re: LGDR-3500 Utomhusmottagare för fast installation?

Post by naslund »

Vilka inbyggningsmöjligheter har du? Dosa i yttervägg, eller dosa i innervägg?

Kommer du att klara dig på 1200W?
1200W på en motorvärmare låter kraftigt, brukar inte de ligga på runt 500-600W?, men till det har du kanske en kupevärmare, och där kan du ha typ 1200W ytterligare.
gabbano
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LGDR-3500 Utomhusmottagare för fast installation?

Post by gabbano »

Fel av mig:
Motorvärmare 600W
Kupévärmare 1200W

Jag har eget garage så alla möjligheter. Helst av allt önskar jag ett dubbelt uttag utanpåliggande på yttervägg (med hög ipklass). Sen resten av allt lull lull inomhus.
Tung pung ger starka ben!
naslund
Posts: 97
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Täby

Re: LGDR-3500 Utomhusmottagare för fast installation?

Post by naslund »

Nexas inbyggda klarar max 1000W enligt spec.

Jag har löst samma dilemma genom att göra mig en skarvkabel med ett IP klassat dubbeluttag i ena änden (ett sånt som normalt monteras på vägg och sedan en vanlig stickpropp i andra. Den proppen kör jag sedan på in i en vanlig nexamottagare som klarar 2300W.

Kruxet är att få till en snygg installation utan att gå över gränsen för vad som räknas som fastinstallation. En skarvkabel får man göra men då dubbeldosan inte har någon dragavlastning på det sätt som en vanlig kontakt har så är den inte helt ok. Och genom att dra kabeln genom väggen så blir det inte heller helt ok.

Känner du en elektriker så bör det gå att lösa.
gabbano
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LGDR-3500 Utomhusmottagare för fast installation?

Post by gabbano »

skarvkabel med ett IP klassat dubbeluttag i ena änden (ett sånt som normalt monteras på vägg och sedan en vanlig stickpropp i andra. Den proppen kör jag sedan på in i en vanlig nexamottagare
Det var enligt denna beskrivning jag hade tänkt att utföra installationen, men funderade mest på om det fanns någon bättre lösning. Skall kolla med en elektriker om vad det finns för möjlighet.

Finns det andra leverantörer av trådlösa mottagare (för inbyggnad) som har stöd för effekt > 1000W?
Tung pung ger starka ben!
naslund
Posts: 97
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Täby

Re: LGDR-3500 Utomhusmottagare för fast installation?

Post by naslund »

Classe har

32-6460 Waveman "Mottagare för fast installation. För tex. utebelysning. IP44. 230 V/10 A."

Borde funka med Tellstick
gabbano
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LGDR-3500 Utomhusmottagare för fast installation?

Post by gabbano »

naslund wrote:Classe har

32-6460 Waveman "Mottagare för fast installation. För tex. utebelysning. IP44. 230 V/10 A."

Borde funka med Tellstick
Tusen tack, blir till att inhandla. Ska se om det går att koppla in den mot en egen jordfelsbrytare vid elcentralen.
Tung pung ger starka ben!
Post Reply