Aeon Multisensor 6 skickar ej rapport

Moderator: Telldus

Post Reply
Magil
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Aeon Multisensor 6 skickar ej rapport

Post by Magil »

Har en Aeon Multisensor 6 som inte funkar riktigt som jag vill, har kopplat den till både en Vera Plus och Znet ver1 men den beter sig likadant på båda enheterna.

Jag vill köra den på batteri och vill att den ska rapportera luftfuktigheten när den avviker för mycket.
För att spara batteri aktiverade jag parameter 40 och 42 så att den bara skickar rapport när värdet ökat eller minskat med 10% (förutom att den rapportera som vanligt en gång per timme).

Men det funkar inte med batteridrift! Kopplar jag in USB-matningen funkar det perfekt.

Hittar inte någonstans i dokumentationen något om att parameter 40 funktionen kopplas ur när man kör batteri men uppenbarligen verkar den göra det (men det går inte att se, parametern är satt till 1 fast den körs på batteri).

Någon som har erfarenhet av detta eller har lyckats få enheten att rapportera värde när den körs på batteri?

/Mats
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Aeon Multisensor 6 skickar ej rapport

Post by etompau »

Jag har själv ej denna sensor, men i manualen för ver. 1.08 så anges följande för parameter 40:

Note: If USB power, the Sensor will check the threshold every 10 second.
If battery power, the Sensor will check the threshold when it is waken up.


Kanske får du aktivera parameter 2 för att sensorns regelbundet ska aktiveras och ev. skicka fuktighetsvärdet.
Last edited by etompau on Thu Mar 28, 2019 1:53 pm, edited 1 time in total.
Magil
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Aeon Multisensor 6 skickar ej rapport

Post by Magil »

Tack så mycket för hjälpen :-)

Den infon stod inte med i parameterlistan jag hade! Det förklarar varför det inte funkar, det går att ändra så den vaknar var 4:e minut och därmed skickar rapport oftare men då blir nog batteritiden rätt usel.

Parameter 2 verkar vara att den ska hålla sig vaken i 10min t ex när man bytt batterier så det bör inte hjälpa.

Tack så mycket för hjälpen :-)

Kan du kanske rekommendera någon batteridriven sensor som mäter luftfuktighet och rapporterar vid förändring? Ska styra en fläkt via sensorn så därför är det viktigt att den uppdaterar värdet rimligt ofta.

/Mats
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Aeon Multisensor 6 skickar ej rapport

Post by etompau »

Jag använder själv bara en mix av 433-givare, och mig veterligen finns där ingen som ligger passiv och bara skickar data vid förändring.
Egentligen har det ingen betydelse då batterilivslängden blir bra (>1-2 år) med dessa enheter även om data skickas med intervall på 30-90 sekunder.

Oregon är ett kvalitetsmärke som jag har på vinden.
Sedan har du Telldus egna givare.

Vill du bygga ihop något själv kan jag rekommendera Nicklas givare och hans firma Foogadget.
http://foogadgets.tictail.com/
Med Multisensorn Mk3 kan du hänga på en givarenhet DHT22 som mäter fukt och temp. Intervall för datasändning kan programmeras i mikrokontrollern.
Jag har byggt några av dessa och de funkar mycket bra, låg strömförbrukning.

OK, nu ser jag att du har en ZNet ver.1 och då faller mitt resonemang om 433-enheter, sorry. :(
Har du kollat hos m.nu? Dom har en del givare för Z-wave.
Magil
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Aeon Multisensor 6 skickar ej rapport

Post by Magil »

Kruxet är att jag vill helst ha en multisensor som mäter rörelse, temp och fukt och då hittar jag bara den jag har från Aeon.

Alternativt får jag ha 2 sensorer istället men eftersom det är Zwave blir det ju snabbt lite kostsamt...
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Aeon Multisensor 6 skickar ej rapport

Post by etompau »

OK. Kan du inte driva enheten via USB-porten?
Ett tips här som jag har använt för att mata 5 V USB till någon pryl är att dra fram ex 12 V och sedan hänga på en billig USB-cigarettladdare.
Den omvandlar då effektivt 12-24 V till korrekt 5 V för USB-drift. Du kan då ha relativt långa kabellängder till enheten.
Magil
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Aeon Multisensor 6 skickar ej rapport

Post by Magil »

Jo det hade varit bäst att driva den med 5V via USB men den ska sitta i ett badrum långt från vägguttag och vill helst inte dra några extra kablar även om det bara är 12V.

Man skulle kunna använda en rejäl powerbank men vet inte hur länge den skulle räcka med täta uppdateringar och då är risken att den bara dör en dag när strömmen är slut för misstänker att sensorn inte varnar för låg spänning när den matas vis USB.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Aeon Multisensor 6 skickar ej rapport

Post by etompau »

Ett annat alternativ är att köpa en billig Net på ex. Blocket då kan du välja fritt bland billiga 433-sensorer, eller byt upp dig till en ZNet v2.
Magil
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Aeon Multisensor 6 skickar ej rapport

Post by Magil »

Lutar just nu åt att jag går över till Vera Plus och skippar 433Mhz men det finns fördelar med båda systemen så ska försöka köra parallellt ett tag och lära känna bägge systemen.
Post Reply