Uppgradering NET -> Zwave 2

Moderator: Telldus

Post Reply
poolpatrik
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Uppgradering NET -> Zwave 2

Post by poolpatrik »

Uppgraderingsfråga

Hade en NET som kör ett 20-tal kontakter och sensorer.
Till detta har jag såklart några scheman samt triggers.

Har nu köpt Zwave v2 för att uppgradera. Gjorde som följande:

-Kopplade in Zwave v2 och inkluderade den i mitt live konto (premium)
-Svarade "ja" på frågan om jag vill kopiera alla enheter m.m. till nya zwave v2.
-Provade tända släcka enheter med app och med webbläsare - så att jag såg att det fungerade.
-Drog ut strömmen på den gamla NET enheten.
-Provade tända släcka enheter med app och med webbläsare - så att jag såg att det fungerade.
-Tog bort gamla NET enheten från Live kontot.

Tända/släcka fungerar utmärkt från app eller webb. Men inget schemalagt fungerar.
Skapar jag nytt schema med gammal enhet - fungerar det inte heller.

Har jag missat något?
Måste jag ominstallera varje kontakt mot nya Zwave?

Om någon har något tips blir jag glad. Gumman hemma är ju lite smågrinig för att julbelysningen uteblir ;-)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Uppgradering NET -> Zwave 2

Post by etompau »

Antar att du menar "ZNet v.2"?

Har själv ej gjort denna utbytesprocess. Men eftersom du nu kan se dina enheter (433-typ) i din nya enhet och manuell styrning fungera så är ju huskod och ID korrekt. Kan då ej se att någon omregistrering är nödvändig.

Testa med att lägg till en ny schemastyrning och se vad som sedan står i enhetshistoriken för enheten. Kan du se att schema (Scheduler) har kört på utsatt tid?
poolpatrik
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Uppgradering NET -> Zwave 2

Post by poolpatrik »

Tack!

Menar znet. Lite ivrig på tangentbordet.

Har provat en enhet med nytt schema.
Enligt historiken slår den på och av enligt schema. Men inget händer. ca 3m från znet vilket gör att avstånden är under kontroll.

Det var lite så jag felsökte och tänkte att jag måste ställa frågan om man måste göra om hela ominstallationen med varje separat enhet.

Kliar mig i huvudet. :geek:
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Uppgradering NET -> Zwave 2

Post by etompau »

OK, du ser att schemat har kört på korrekt inprogrammerad tid men inget händer - manuell styrning av den schemalagda enheten fungera OK.
Låter skumt, skulle rekommendera att du hör med supporten.
http://support.telldus.com/


Bra om du återrapportera om du kommer fram till en lösning på problemet.
c8h10n4o2
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Uppgradering NET -> Zwave 2

Post by c8h10n4o2 »

Relaterat problem...

Jag uppgraderade också nyligen till en znet, insåg då att samtliga event blev förstörda. Tack och lov drog jag ut en backup av alla inställningar och device med min PowerShell modul innan jag bytte då jag misstänkte att detta skulle hända då Telldus bara nämnde device och scheman i guiden och inte events.

Jag har rätt många events så det kändes inte aktuellt att gå in och uppdatera alla device och sensorer manuellt. Har därför skrivit ihop ett PowerShell script som automatiskt uppdaterar alla device (baserat på namnet på devicet) och sensorer (manuell matchning innan man kör scriptet).

Det är inte så förfinat ännu, men funkade klockrent för mig. Postar det här om någon skulle ha behov av samma sak och är villig att testa... Bara att säga till i så fall. Men gör det innan den gamla Tellsticken tas bort :!:


För övrigt kan jag tycka att det är väldigt märkligt att Telldus inte fixat så även event blir migrerade automatiskt...
Post Reply