Kopiera koder / oåtkomlig dimmer

Moderator: Telldus

Post Reply
Rickardh
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Kopiera koder / oåtkomlig dimmer

Post by Rickardh »

Hej Jag har följande fundering. Jag ska installera spottar i undertaket. Till dessa så vill jag koppla 300w mottagaren. Jag kommer att behöva totalt 4st pga watt talet som halogenen ger. Dessa mottagare kommer att vara svåra att nå när väl dom är på plats. Och om jag förstår det rätt så behöver de vara anslutna till 230v för att de ska kunna bli upplärda Då är mina funderingar som sá.
-Om det blir strömavbrott. Hur länge klarar sig mottagarna innan de måste läras om?
-Är det verkligen så att jag máste ha en bärbar dator för att kunna koppla ihop dom med en telldus stick. Eller kan man ha en bärbar dator, se vilken kod den fár och sen föra över koden till en annan dator?

Mitt grundproblem ligger nog i att jag kommer att ha svårt att få tillgång till mottagarna efter installation och undrar om man kan förbereda dom innan man står 4m upp under taket på en skranglig stege. Och om man kan flytta koderna mellan olika program efterhand som man testar sig fram och efterhand som det dyker upp nya program.

Tack så mycket på förhand till den som förstår mitt dilemma.
/Rickard
ola_h
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kopiera koder / oåtkomlig dimmer

Post by ola_h »

Varför inte sätta mottagarna vid elcentralen?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Dom ska placeras distribuerat, annars stör dom varandra (skall placeras minst en meter ifrån varandra). Knappast lämpligt att sätta alla vid elcentralen.

Dessa produkter är egentligen inte perfekta för din typ av tillämpning (svåråtkomlig installation)

Hade varit perfekt om det funnits en typ av global reset/learn kommando men det skulle ockå kunna leda till att "grannar" skulle kunna programmera om dina enheter. Därför finns den lilla knappen för omprogrammering

Tyvärr, ser ingen bra lösning med denna typ av produkter. Du får hoppas på kortvariga strömavbrott (om detta påverkar minnet) eller söka efter andra produkter

mvh
finnvid
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kopiera koder / oåtkomlig dimmer

Post by finnvid »

Rickardh wrote:Hej Jag har följande fundering. Jag ska installera spottar i undertaket. Till dessa så vill jag koppla 300w mottagaren. Jag kommer att behöva totalt 4st pga watt talet som halogenen ger. Dessa mottagare kommer att vara svåra att nå när väl dom är på plats. Och om jag förstår det rätt så behöver de vara anslutna till 230v för att de ska kunna bli upplärda Då är mina funderingar som sá.
-Om det blir strömavbrott. Hur länge klarar sig mottagarna innan de måste läras om?
-Är det verkligen så att jag máste ha en bärbar dator för att kunna koppla ihop dom med en telldus stick. Eller kan man ha en bärbar dator, se vilken kod den fár och sen föra över koden till en annan dator?

Mitt grundproblem ligger nog i att jag kommer att ha svårt att få tillgång till mottagarna efter installation och undrar om man kan förbereda dom innan man står 4m upp under taket på en skranglig stege. Och om man kan flytta koderna mellan olika program efterhand som man testar sig fram och efterhand som det dyker upp nya program.

Tack så mycket på förhand till den som förstår mitt dilemma.
/Rickard
Hej,

Jag har använt Switchking (men samma princip gäller TelldusCenter) när jag hanterat mina mottagare, där är det ju så att du väljer kanal och devicenummer i samband med att du initierar ett device.

Detta innebär ju att köket alltid kommer att ha t.ex A1 när jag initierat den på det. Innebär att det inte finns några som helst problem att skriva in den koden i ett annat program. Jag har en dokumentationsfil med vilka nummer alla mina mottagare har, skulle jag vilja byta program så går det finfint.

/tobbe
Post Reply