Byte hårdvara

Moderator: Telldus

Post Reply
makr
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Byte hårdvara

Post by makr »

Jag kör idag en Tellstick Net som jag kört några år. Denna har funkat väg och står idag i vänstra delen av mitt hus i en skrubb.
Planen jag har är att förutom få dubbelriktad kommunikation få ner täckning i garaget vilket jag saknar i dagsläget.

Därför kikar jag på denna:

https://www.styrahem.se/p/419/telldus-z ... tiv-antenn

Någon som har en uppfattning hur bra denna antenn är om man sätter denna i mitten av huset på vinden?
Är det troliget den täcker hela huset samt även kanske ner i garaget?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Byte hårdvara

Post by etompau »

Den är bättre än pinnen som sitter på Tellstick:en. Kanske ger den 30-50% räckviddsökning.
Ofta är antennplaceringen en viktig faktor för att uppnå maximal räckvidd så får du upp denna antenn högt och fritt mitt i ditt hus så
har du gjort vad du kan för att maximera räckvidden.

Sedan är det inget magiskt över denna antenn. Det går att skala av lite koaxialkabel och konstruera en likvärdig antenn, dock utan stabiliteten och montagemöjligheterna som denna ger.

Observera att den externa antennen endast används för 433 MHz-signalerna. Z-wave använder en intern antenn i Tellstick:en.
makr
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Byte hårdvara

Post by makr »

Tack för ditt svar.

Jasså Zwave kör med en intern antenn det visste jag inte.
Men då kanske det inte är så vettigt att sätta den på vinden då issolering och gips kommer ivägen?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Byte hårdvara

Post by etompau »

Gips och isolering har inte så stor påverkan och dämpning på radiosignalerna. Se istället upp för plåt och armeringsjärn.
Kan du ha antennen/Znet vid ett fönster så kan räckvidden öka lite.

Räckdvidd på Z-wave är inte längre än med det äldre 433-systemet, snarare tvärtom. Det har ett snabbare protokoll och en högre frekvens som påverkar räckvidden negativt. Z-wave är tänkt att använda repeaterfunktionen i andra Z-waveenheter för att öka räckvidden.
makr
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Byte hårdvara

Post by makr »

Nu har jag ju inga zwave enheter ännu så just den biten får bli ett senare problem.
Tänkte förbereda med att byte enheten samt bättre antenn.
makr
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Byte hårdvara

Post by makr »

Funkar det egentligen med vilken antenn som helst som har rätt fattning?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Byte hårdvara

Post by etompau »

Antennen ska vara anpassade till frekvensen den ska jobba på, i detta fall 433,920 MHz.
Våglängden påverkar längden på antennens delar. Högre frekvens = kortare våglängd = kortare spröt på antennen.

Jag har kört med dessa: https://www.ebay.com/itm/5dbi-433MHz-An ... SwaB5XvabY

Fördelen är att du kan placera antennen mer optimalt jämfört med originalantennen.
Nu tycker jag inte det är mödan värt att beställa från Ebay sedan posten började ställa till oreda.
Post Reply