Vilken mottagare skall jag ha för att styra OTIS hissknapp??

Moderator: Telldus

Post Reply
supermangesthlm
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vilken mottagare skall jag ha för att styra OTIS hissknapp??

Post by supermangesthlm »

Hej,

tänkte kolla med er om ni har något förslag på hur jag kan styra hissknapp innifrån lägenheten. Den verkar ha 4 st ledare (se bild). Har inte haft tid (skruvat upp knappen under lite rebellaktiga former när det varit lite folk i rörelse i trappan) att ta fram multimetern för att kolla vilka spänningar som ligger...

Image

har ni förslag på hur man skulle kunna göra? Det verkar finnas gott on plats bakom själva dosan.. men man vill ju inte råka sabba nått. Knappens normala funktion är:
1. om knapp trycks hämta hissen
2. tänd röd led kring knapp som indikerar att hissen är på g.
3. släck indikator när hissen är på plats.

och om man lyckas fatta var själva "brytaren" sitter så vill man ju inte ha en "av" eller "på".. utan bara ett lätt tryck ngn sekund.. typ ett relä av ngt slag.

har kollat lite på att modda en vanlig "proove" eller vad de heter men tvekar lite eftersom jag inte vet vilka matarspänningar som finns. Hur länge skulle man kunna lyssna med ett 9v batteri?

Funderar även på att montera en magnetswitch typ så att man vet om hissen är på vår våning.

Sedan övervaka allt sammans med net home server? tycker den mjukvaran verkar smidig - sajten/wikin ger ett seriöst intryck. Är det många som kör?

Finns det någon här som möjligen har erfarenhet av OTIS styrsystem? Kanske rent av någon hissmontör? Har försökt googla lite på det hela men inte hittat något bra.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Ajabaja
naslund
Posts: 97
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Täby

Post by naslund »

Haha världens lataste? Du har en hiss men orkar inte trycka på knappen.

Det är väll inte helt ok att modda en hiss och inte helt lätt men håll oss uppdaterade :)
Kanske kan en moddad ringklocka vara en start på ett batterisysteem...
PeterT
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sala, Sweden
Contact:

Post by PeterT »

Bra idé! Blir väl rätt svårt att underhålla med strömförsörjning om du inte kommer åt hissens egna 230volt. En rejäl inflirtning med fastighetsskötaren kanske? Kommer nog att bli dyrt med tanke på whiskymutor till fastighetsskötaren :D

Skulle man ha fritt tillträde så skulle det nog inte vara så svårt att få till det. En modifierad elkontakt med ett relä som garanterat bara gav en kort slutning varje gång du klickade på fjärrkontrollen. Sedan nått som skickade iväg en signal varje gång magnetkontakten var sluten.

Om inte annat så vore detta en utvecklingsprodukt för hissleverantörerna. Tror säkert att det skulle vara en marknad att folk vill ha en liten hiss display inne i lägenheterna där man trådlöst kan skicka hissen till sin våning och får besked när hissen är på sin våning.
supermangesthlm
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by supermangesthlm »

Bra ide naslund!
Ringklocka verkar perfekt... Far se hur manga "c batterier" man fa plats med bakom....

Vad tror ni om denna som utgangspunkt:
http://www.kjell.com/?item=50091&path=
????

Andra tips?

Nej det finns inte 220 dar bakom...

Inga mutor behovs... Det ar en brf... Och jag sitter i styrelsen... Men det ar fortfarande en grej som man vill kora lite under cover..

(skriver detta pa min nya ipad som har kommit med frugan fr usa idag... (bada forsenade av askan...) Darav inga prickar over de svenska tecknen... (ipaden ar for ovrigt det som fatt mig att tanka i dessa hem auto tankarna...)) [/code]
PeterT
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sala, Sweden
Contact:

Post by PeterT »

supermangesthlm wrote:
Nej det finns inte 220 dar bakom...

Inga mutor behovs... Det ar en brf... Och jag sitter i styrelsen... Men det ar fortfarande en grej som man vill kora lite under cover..
Kommer du in i hissmaskinrummet? Vad går att göra där? :roll:
naslund
Posts: 97
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Täby

Post by naslund »

hummmm... om du är en apple människa så borde du väll kolla med OTIS om de har något orginaltillbehör som man kan trycka på knappen med?

Tänkt om apple gjorde hissar. Dörrarna skulle gå upp sjukt snyggt, men bara för dig som har registrerat din våning via programmet du måste installera på datorn. Ska dina vänner få använda hissen måste tillverkaren godkänna dem först. Hissen skulle gå till nästan alla våningar, men inte hela vägen upp. Och av nån anledning skulle ett antal bostadsrättsförniningar installera en godshiss bredvid den vanliga hissen bara för att den har större dörrar och matchar den vanliga hissen. :lol:

Jag är inte helt säker på att ringklockan kommer att funka med tellstick, men du får en knapp på insidan i alla fall.

skaffa en http://www.kjell.com/?item=87197, koppla till högtalaren eller den blinkade dioden på ringklockan och sedan relät till knappen. Skulle kunna funka...

C batterierna kan du byta på A om du orkar byta lite då och då.

Länge leve HTC :)
naslund
Posts: 97
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Täby

Post by naslund »

PeterT wrote:
supermangesthlm wrote:
Nej det finns inte 220 dar bakom...

Inga mutor behovs... Det ar en brf... Och jag sitter i styrelsen... Men det ar fortfarande en grej som man vill kora lite under cover..
Kommer du in i hissmaskinrummet? Vad går att göra där? :roll:
Det vore ju det tuffa sättet. sätt en lite CAN-nod där som du kan kontrollera. CiA 417 protokollet funkar säkert :)
supermangesthlm
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by supermangesthlm »

Na... Jag ar ingen mac-kille... Denna lilla pryl (ipaden alltsa) kommer nog dock att andra pa sattet som jag surfar och tanker pa webben... Det tror jag efter bara ngra timmar med den... Blir magiskt nar jag kan styra lagenheten med den...

Rela-kortet ser intressant ut... Fan.. Blir till att ta fram lodkolven...

Har i dagslaget ej access till hissmaskinrummet... Men skulle nog kunna skaffa det...fast det ligger pa vaning 6 och jag bor pa vaning 3 sa jag undrar om 433mhz kan penetrera vara vaggar och tak... Tror att jag kommer fa probelm i lagenheten... Har annu inte skaffat tellsticken.. Sa jag har inte testat rackvidd annu...
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilken mottagare skall jag ha för att styra OTIS hisskna

Post by Jaxån »

Skulle tro att modifieringar gör att certifieringen inte gäller. Vill du ta på dig ansvaret för hissen, om det skulle gå fel? Notera att felet inte behöver ha att göra med din modifiering...
Post Reply