Vilka dimmers stödjer fasta dimlägen och mjuk dimning?

Moderator: Telldus

micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Det går bara att spekulera i.

Sitter dom på samma ställe eller kan dom störas ut av andra saker? El-kablar, sändare eller liknande?

En mottagare har lättare än en sändare att "hamna fel" i frekvensen. Ju närmre dom är 433,92 MHz ju bättre tar dom emot.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Lundmark
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Lundmark »

micke.prag wrote:Det går bara att spekulera i.

Sitter dom på samma ställe eller kan dom störas ut av andra saker? El-kablar, sändare eller liknande?

En mottagare har lättare än en sändare att "hamna fel" i frekvensen. Ju närmre dom är 433,92 MHz ju bättre tar dom emot.
jag har provat båda modellerna på samma ställen, dock ej samtidigt. LYCR funkar som sagt jämt. Jag har provat dem bakom bordet där jag har ett förgreningsuttag med en två andra manuella lampor och en trådlös router. LYCR funkar fint men EYCR måste ut 20-50 cm från uttaget för att börja svara.

Samma sak i köket bakom mikron. Tänkte att en fet metallmikro skulle ställs till problem men endast för EYCR. Den andra funkar överallt jag provat.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att testa med en nexa-fjärr, men man får väl anta att den bör kunna styra dem på det korta avstånd. 1-4m liksom. Ska se om jag får tag i en.

Även provat att stoppa tellsticken i min bärbara mac och ibland verkar det funka om jag kommer närmare. Men det gav inga konkreta resultat b
klabbe
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by klabbe »

När ni säger det så har jag oxå haft problem med min EYCR-250. Trodde att det var mitt script till XBMC som inte funkade som det skulle men det kan ju lika gärna vara så att jag upplever samma problem som er. Det är 3m mellan sändare och mottagare OCH jag har extern antenn. Skall forska lite mer i det.
Lundmark
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Lundmark »

klabbe wrote:När ni säger det så har jag oxå haft problem med min EYCR-250. Trodde att det var mitt script till XBMC som inte funkade som det skulle men det kan ju lika gärna vara så att jag upplever samma problem som er. Det är 3m mellan sändare och mottagare OCH jag har extern antenn. Skall forska lite mer i det.
Antagligen. Bytte TellSticken idag mot en ny av samma batch och har som sagt bytt dimmern också. Mottagaren funkar fortfarande inte där i hörnet där jag vill ha den. Det verkar som att kombinationen TellStick+EYCR-250 inte fungerar.

Ska fixa en Nexa-fjärr imorgon och se om det funkar. Jag förutsätter att det gör det eftersom ett Nexa-system med knappt 4 meters räckvid borde vara osäljbart :roll:

Hur som helst tråkigt för det betyder att jag måste använda andra typer av dimmers och de beter sig inte på samma sätt.

EDIT: fixat en Nexa-fjärr och fler mottagare. De funkar överallt med fjärren. Verkar vara TellStick som inte når fram.
Lundmark
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Lundmark »

Bunker wrote:Jag har själv inte tagit mig tid att testa absolutvärdesdimning med mina Nexa LWMR-210.

Däremot märkte jag att det är skillnad mellan dom som är producerade ca 2009-05 jämfört med den nya batchen som jag köpte hos Kjell för en vecka eller två sen som är producerade 2009-11 (antar att det är produktionsmånad som står på etiketten).

De äldre dimmar upp mjukt från avstängt men stänger av direkt.

De nya dimmar upp mjukt från avstängt och dimmar ut mjukt vid avstängning.

Av det drar jag slutsatsen att produktutveckling pågår löpande hos Arctech och att det kan ha förändrats eller kan komma att förändras.

Om jag hittar något intressant när jag testar absolutvärdesdimning så återkommer jag.
Denna mottagare:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,331000000

Är det den du menar som numera dimmar mjukt från 0-100%? Stänger den av mjukt också? Någon som vet ifall absolutdimmning också är mjuk? Dvs att ljuset tonar mellan t.ex. 30-70% istället för att byta direkt.

EDIT: Orkade inte vänta på svar :lol:
Kan bekräfta att denna dimmer dimmar mjukt i ALLA lägen och stödjer absolutdimning.
giantpopples
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by giantpopples »

Hi !

I own 2 LWMR10, which are dimmer modules to put behind existing switch and i can confirm that the latest version have soft dim :D !!!

But be careful of the manufacture date ! As I say i own 2 of them (from brand chacon under the name "micro module variateur 200W" but you can see the LWMR10 reference on it), one dated 0806 which doesn't have soft dim and one from 0908 which has this function.

Both work perfectly with tellstick with advanced protocol and direct dimming 8)
error1
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by error1 »

Jeg har fått en del LWMR-210 dimmere med datecode 0912 og jeg er veldig imponert! De dimmer like mykt som IKEA KOPPLA både av, på og mellom nivåer, og er små og fine! Om bare alle NEXA dimmerne var sånn :)

Og jeg skulle ønske det fantes løsninger for utenpåliggende montering hvor man byttet alt sammen, for det er sjeldent plass til noe som helst i gamle brytere og veggbokser...
klabbe
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by klabbe »

Har noterat att min EYCR-250 ibland inte reagerar på fjärrkontrollen heller så det verkar inte vara ett rent Tellstickproblem. Kanske skulle testa med att löda dit en extern antenn likt den som den moddade tellsticken har :)
Halle
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: VETLANDA
Contact:

Post by Halle »

Måste man ha någon speciell Tellstick för att dimra till fasta lägen? Jag har modell: USBD-101AA, ska den fungera att dimmra LCMR-300?
jokke88
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by jokke88 »

Köpte mig en Nexa EYCR-250 Date code: 0907

Hur kommer det sig att den bara har fasta dimlägen? Har jag fått en äldre modell? =/

Vilken ska jag köpa för att få mjuka övergångar i dimningen? Samt vill att den ska klara halogenlampor då den är tänkt att den ska kopplas till dem.

Tack


Edit: Var förbi Jula idag och köpte en lika dan. Denna funka precis som jag ville. Randen i mitten var lite mörkare än den jag hitta på Kjell. Det är nog en nyare version jag fick tag på nu. Nu ska det meckas :D
nikke
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by nikke »

Jag har en EYCR-250 och en LWMR-210 som båda dimmar mjukt i alla lägen.
Post Reply