Nexa LCMR - behövs nollan?

Moderator: Telldus

Post Reply
Bob Anderson
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexa LCMR - behövs nollan?

Post by Bob Anderson »

Jag har en Nexa LCMR och funderar på hur jag ska koppla in den. Den ska ju ha nolla in och nolla från den styrda lampan. Detta är ju inget man normalt sett har i väggdosan. Kan man köra utan nollan eller krävs den för att spänningsmata LCMR (saknar batteri?)? Det är ju lite pyssel att dra nya nollor i ett färdigdraget system.
naslund
Posts: 97
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Täby

Post by naslund »

Skaffa en
http://www.kjell.com/?item=50297&
istället, den klarar sig utan nolla
Lever troligen på en liten läckström genom lampan.
Bob Anderson
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Bob Anderson »

naslund wrote:Skaffa en
http://www.kjell.com/?item=50297&
istället, den klarar sig utan nolla
Lever troligen på en liten läckström genom lampan.
Ja, jag funderar på den. Särskilt som att den går att kombinera med befintlig brytare. Men jag har inte hittat någon konkret info om HUR den funkar.

-Kan man dimma med strömbrytaren?
-Kan man släcka med strömbrytaren om man har tänt med Tellstick/fjärr och vice versa?
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Bob Anderson wrote: -Kan man dimma med strömbrytaren?
-Kan man släcka med strömbrytaren om man har tänt med Tellstick/fjärr och vice versa?
Svaren är ja och ja.

Du dimmar genom att släcka och tända snabbt igen. Den går då in i "dimmerläget" och dimmar upp och ner. Sedan släcker du och tänder igen för att stanna i ett läge.

Eftersom du även kan använda en fjärrkontroll/TellStick kan strömbrytaren hamna "fel". D.v.s. man släcker för att tända och tvärt om. Detta är samma som en trappkoppling där samma sak uppstår.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Bob Anderson
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Bob Anderson »

micke.prag wrote:
Bob Anderson wrote: -Kan man dimma med strömbrytaren?
-Kan man släcka med strömbrytaren om man har tänt med Tellstick/fjärr och vice versa?
Svaren är ja och ja.

Du dimmar genom att släcka och tända snabbt igen. Den går då in i "dimmerläget" och dimmar upp och ner. Sedan släcker du och tänder igen för att stanna i ett läge.

Eftersom du även kan använda en fjärrkontroll/TellStick kan strömbrytaren hamna "fel". D.v.s. man släcker för att tända och tvärt om. Detta är samma som en trappkoppling där samma sak uppstår.
Ok tack så mycket. Det var precis det svar jag ville ha! :)
Strip
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa LCMR - behövs nollan?

Post by Strip »

Bob Anderson wrote:Jag har en Nexa LCMR och funderar på hur jag ska koppla in den. Den ska ju ha nolla in och nolla från den styrda lampan. Detta är ju inget man normalt sett har i väggdosan. Kan man köra utan nollan eller krävs den för att spänningsmata LCMR (saknar batteri?)? Det är ju lite pyssel att dra nya nollor i ett färdigdraget system.
Om du sätter den i takdosan istället har du nolla att tillgå.
Post Reply