Bytt till z-wave - hur får jag in de nya devicen?

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
eusrfel

Bytt till z-wave - hur får jag in de nya devicen?

Post by eusrfel »

Hej!

Har kört med Nexahome och Telldus/Tellstick några år.
Jag har precis bytt ut Tellsticksändaren mot Razberry.
Jag gick in i Telldus SW och tog bort de fyra devicerna jag hade som kunde styras via tellstick.
Avinstallerade sedan Telldus.
La till mina nya enheter via Razberry SW och dessa funkar fint att styra via Razberry web-gränssnitt lokalt på pajen.
När jag sedan startar Nexahome så är devicelistan tom förutom ett dummy device.
Hur får jag Nexahome att ladda de nya Z-devicen?
Har försökt med att ta bort Nexahome.xml men det har inte hjälpt.
Några förslag på väg framåt?

MVH,
Robert
brusan
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stora Dyrön

Re: Bytt till z-wave - hur får jag in de nya devicen?

Post by brusan »

Jag utgår från att du definierat din Razberry i konfigurationen i NexaHome? Om allt det är ok borde det ticka igång helt automagiskt.

Du bör kanske veta om att NexaHome lastar Razberry-servern ganska hårt, risken finns att du får långa köer i Razberry pga NexaHome:s polling och därmed blir Z-wave.me inte så responsivt.
eusrfel

Re: Bytt till z-wave - hur får jag in de nya devicen?

Post by eusrfel »

Hej!

Det stämmer som du sa. Efter att jag kollat runt lite hittade jag z-wave config som behövdes göras under fliken Config. Så mina device kom mycket riktigt in efter detta.

Jag har också tidigare läst din tråd om den höga lasten. Jag blev dock inte riktigt klok på hur du får fram data om kön. Den köinformation jag vet att man kan hitta är i Expert UI i razberry under "Jobs". Men det är tydligen inte där man ska titta? För min Jobs är mestadels grön och säger att det är 0 jobb i kön.
Det lät inte helt optimalt att ha hög last helt i onödan. Så det vill jag gärna kolla upp. Men hur? Kör enligt nedan och kan isf misstänka att jag kan få lastproblem på min paj3.

Jag kör två Razberry system på två fysiskt olika platser. Men Nexahome på båda.
En paj2 med fyra Telldus vägguttag och en paj3 med sju vägguttag (blandade märken), tre infällda mottagare (blandade märken) och en Aeotec multisensor.

MVH,
Robban
brusan
Posts: 47
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stora Dyrön

Re: Bytt till z-wave - hur får jag in de nya devicen?

Post by brusan »

Så bra att du fick fart på kopplingen.

Angående jobbkön i Razberry så tittar du på rätt ställe. Jobbkön skall normalt vara tom eller så kan det ligga några jobb som väntar på att ett batteridrivet device skall vakna till och t.ex meddela sin batteristatus. När jag hade NexaHome uppsatt så att den pollade Razberry:n hade jag en kö på 100-500 jobb vilket slöade ner Z-wave/Razberry otroligt mycket. Jag hade svarstiden på t.ex en tändning av en lanpa i zwave-nätet på 30-200sek vilket var tämligen obra. Så i mitt fall var jag tyvärr tvungen att riva kopplingen mellan Razberry och NexaHome och då försvann köerna.
eusrfel

Re: Bytt till z-wave - hur får jag in de nya devicen?

Post by eusrfel »

Hej!

Tack för info!
Konstigt att du hade detta problem då. Ditt system måste vara betydligt större eller se helt annorlunda ut mot mitt. För det finns ingen riktig förklaring till varför du ser detta problem?
Synd om du inte kan köra med Nexahome då Nexahome har överlägsen styrfunktionaliet för lampor enligt tid, väder och sol upp/ner information.

MVH,
Robban
Post Reply