Telldus Znet v2. Schemaläggar problem

Moderator: Telldus

Mattias_jo1
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus Znet v2. Schemaläggar problem

Post by Mattias_jo1 »

Hej,

Min Tellstick znet v2 har funkat ypperligt tills för nån vecka sedan. Kör tänd scheman med tänd efter solnedgång - 10-15 min. Släck efter tid.

Den tänds inte men släcks dock inte på utsatt tid??!! enlig min schema läggare. Precis sånt här man blir så trött på, är det ingen av alla dessa controllers som det går att lite på lite iaf. Har verkligen inget stort system. Den visar t om nu att vissa har tänts i både appen och här i Telldus live....men de lyser verkligen inte förräns jag tänder dem manuellt med appen t ex.

mvh Mattias

Ps. Alltså finns det ingen möjlighet att resetta boxen utan att behöva dra ur sladden typ från live??" DS
Last edited by Mattias_jo1 on Mon Sep 25, 2017 5:17 pm, edited 1 time in total.
Mattias_jo1
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Znet v2 verkar ha fått fnatt...

Post by Mattias_jo1 »

Ja..helt plötsligt fungerade alla tider för tänd och släck. Tills idag när inget tänds igen. Trodde jag fått en någorlunda stabil controller men icke. Verkar som om det är astrot som inte funkar trots att jag ser i schedulerm tiden är korrekt. Släck med klockslag verkar alltid funka.
gbgustaf
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Znet v2. Schemaläggar problem

Post by gbgustaf »

Jag har en Telldus Net V1 och har liknande problem. Jag använder "Händelser" i Telldus Live för att tända och släcka två olika utebelysningar beroende på solen och klockslag. Men det blir fel ungefär 50% av gångerna. Det är lite olika fel varje dag, men oftast att den missar en tändning eller en släckning som är kopplad till solens upp- eller nedgång. Men det händer också att den missar tändningar som endast har klockslag som trigger. Ganska ofta har den släckt två gånger med 2 minuters mellanrum.

För att reda ut detta har jag även lagt till ett http-anrop till varje händelse. Det leder till en webbsida som loggar allt som händer i en databas.
Jag har låtit Telldus support ta del av databasloggen, så att de själva kan se hur dåligt det funkar.
De har haft några dagar på sig nu, men har inte kunnat lösa det.

Jag har tidigare kört den här belysningen i Telldus Live schemaläggare, och det har funkat perfekt i ett år.
Det var när jag nyligen gick över till att använda Händelser, som problemen uppstod.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Znet v2. Schemaläggar problem

Post by etompau »

Jag har också noterat lite ostabilitet i händelsestyrning med triggning på tid, då med vanliga Tellstick Net.
Tycker jag först noterade det för ca en vecka sedan. Fungerade ua denna morgon.
gbgustaf
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Znet v2. Schemaläggar problem

Post by gbgustaf »

Ja det har nu fungerat utan problem i två dygn.
k4ranger
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Znet v2. Schemaläggar problem

Post by k4ranger »

Finns det några portar en bör öppna på routern? Hittar inte detta någonstans? Om det är något som stör?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Znet v2. Schemaläggar problem

Post by etompau »

k4ranger wrote:Finns det några portar en bör öppna på routern? Hittar inte detta någonstans? Om det är något som stör?
Nej man behöver inte göra något med portinställningar för att grejorna ska fungera. Skulle det ha behövts, så hade det framgått i instruktionerna.
k4ranger
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Znet v2. Schemaläggar problem

Post by k4ranger »

Väldigt märkligt beteende från schemaläggningen. Jag får alltså osammanhängande på och av. Oavsett om tidszonen är automatisk eller inställd på GMT+1 eller Europe/Stockholm. Jag har testat med enskilda schemaläggningar för lampor och med grupper. Samma sak. Vad jag vet finns det ingen närmsta granne med Telldus eller som är på 400mhz bandet så att säga. Så vad kan störa? Varför fungerar det inte?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Znet v2. Schemaläggar problem

Post by etompau »

k4ranger wrote:Väldigt märkligt beteende från schemaläggningen. Jag får alltså osammanhängande på och av. Oavsett om tidszonen är automatisk eller inställd på GMT+1 eller Europe/Stockholm. Jag har testat med enskilda schemaläggningar för lampor och med grupper. Samma sak. Vad jag vet finns det ingen närmsta granne med Telldus eller som är på 400mhz bandet så att säga. Så vad kan störa? Varför fungerar det inte?
Vad menar du med "osammanhängande på och av"? Är det på helt fel tider eller sker inte till/frånslagen öht?
Har du kollat enhetshistoriken - kan du se om schedulern har kört på de inprogrammerade tiderna?
yngvejos
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Znet v2. Schemaläggar problem

Post by yngvejos »

Jeg har også problemer med tidstriggere.
Jeg har en varmeovn som skal slå seg på klokken 06 på morgenen hvis temperaturen er under 25 grader. Denne ser ikke ut til å fungere lengre.

Jeg prøvde akuratt å sette opp en test event som slår på en z-wave bryter klokken 8:00, jeg kunne se at eventen startet til riktig tid, men ingenting skjedde med bryteren. Event dukket heller ikke opp i loggen til bryteren.
k4ranger
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Znet v2. Schemaläggar problem

Post by k4ranger »

Med osammanhängande menar jag precis vad jag skriver. Oavsett hur schemaläggningen är inställd så tänder den och släcker sporadiskt. Oavsett om det är grupp eller enskilt inställd. I mitt fall gäller det 10st Nexa PE-3 och 3st Telldus Runda fjärrstyrda uttag (artnr:312538). Jag ser på enhetshistoriken att den tänder (eller släcker) tex 14:50:45 och släcker 14:50:57. Sen att den inte tänder (eller släcker) när schemaläggningen är inlagd. tex vid solnedgång eller en viss tid tex 08:00.

Det jag har märkt flera ggr är att om jag lägger till en ny enhet - Om jag från början anger att den tex ska tända 0800 och sen senare ändrar att den ska tända 0900 så ändrar den själv automatiskt tillbaka till 0800 igen - Ibland. Så om jag vill att den ska istället tända 0900 så får jag börja om och lägga in från början att den ska tända 0900.

Fast nu fungerar inget alls.

Tankar?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Znet v2. Schemaläggar problem

Post by etompau »

Är det en helt ny installation du har eller har grejorna varit i drift en tid och nu har det uppstått problem?
Låter mer som ett räckviddsproblem än ett fel med schemaläggaren. Har du ökat antal repetitioner (återsändningar) för schemaläggningen?
k4ranger
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Znet v2. Schemaläggar problem

Post by k4ranger »

Det märks att du verkligen inte vill få det till att det är fel i schemaläggningen? :)
Det är inte en ny installation. Det har fungerat tidigare och det har successivt blivit sämre. Inget är ändrat mer än att fler enheter har installerats. Trots att jag har felsökt genom att bara ha en pryl inkopplad/installerad. Räckvidden är det INTE fel på. Då skulle det betyda att enheter nära centralen fungerar och enheter långt ifrån fungerar inte. Dessutom kan jag manuellt tända allt vart än jag befinner mig. Så är inte fallet. Dessutom var det en period när allt fungerade som det skulle. Det gör det inte nu.

Det verkar som att ingen vet vad det beror på? Vi är trots allt några som har seriösa problem.

Att lägga in fler återsändningar? När det tidigare har fungerat problemfritt? Det tänker jag inte ens ge mig på att göra.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Znet v2. Schemaläggar problem

Post by etompau »

Utan bakgrundsinfo blir det bara en massa gissningar. Med så grava och seriösa problem som du har skulle jag ha skapat ett ärende hos Telldus support.
k4ranger
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Znet v2. Schemaläggar problem

Post by k4ranger »

(Jag är medveten om att originalforuminlägget handlar om Znet v2.)
Som ni kan se så säger enhetshistoriken en sak. Schemaläggningen en sak. Detta trots rätt tidszon. Det släcktes för ett litet tag sedan, detta trots att jag inte har det i schemaläggningen.
Men jag får nog göra som du säger.. Jag kommer länka hit, därav bilddumpningarna.

EDIT: Ärende hos support är skapat.

Image ImageImageImage
Post Reply