Tellstick Net problem

Moderator: Telldus

Post Reply
Malisan
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick Net problem

Post by Malisan »

Hej !

Har en tellstick net och har under en månad upplevt problem med den.
Började en dag att hemsidan var seg och enheten tände inte alla lampor automatiskt.
Efter det har det hänt att den inte tänder alla lampor enligt mina inställningar. Har schemalagt och dessa ska tändas
och släckas vid solens upp och nedgång. har även höjt antal försök också

Igår kom jag hem och ingen lampa var tänd. Såg att mitt internet låg nere. Men som jag förstått detta så ska denna memorera inställningar man valt och ska fungera
på schema läggaren utan nät. Har satt delay på alla enheter så den inte skickar signal till alla samtidigt.

Blir lite besviken när man inte kan lita på enheten. Har även köpt en del tillbehör till den.

Någon som vet vad som är galet? Fungerar den när nätet är nere, dvs att den memorera mina inställningar och tänder lampor ändå.

Har senaste firmware.

Tacksam för svar
Malisan
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick Net problem

Post by etompau »

Vilken version av Tellstick Net har du? Den äldre (blå låda) måste ha internetförbindelse för att schema och händelser ska köras.
De nya versionerna (vit låda) fungerar även om internetförbindelsen är borta.
Malisan
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net problem

Post by Malisan »

Det är den blåvita jag har. Det var illa :) Hade läst någonstans att denna skulle kunna men fattade inte att denna inte kunde. Men då är frågan varför den inte tänder när nätet är på. Mottagaren står 2 meter ifrån, en trävägg som delar dom.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick Net problem

Post by etompau »

Svårt att ge något svar med så pass lite information.
Är det bara en mottagare du har problem med eller gäller det samtliga mottagare?
Ser du hur din Net blinkar med rött sken när du försöker styra mottagaren?

Testa med att radera minnet på mottagaren och lär upp den på nytt, funkar det?
Post Reply