Fjärrkontroll i grupp för att trigga händelse

Moderator: Telldus

Post Reply
frav
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fjärrkontroll i grupp för att trigga händelse

Post by frav »

Hej!

Jag håller på att omkonfigurera lite i Telldus Live! Jag har TellStick ZNet Lite v2 samt har köpt några kit med Proove art.nr. 311429, innehållandes 1st Fjärrkontroll EWT0006 samt 2st On/Off uttag EWR1004.

Jag har lärt upp alla On/Off uttagen. Skapat Grupper för uttagen, då jag kom fram till att det var enklast om man behövde förändra vilka uttag som styrs i Schemaläggaren. Det verkar fungera fint.

Nästa steg var att lära upp fjärrkontrollerna in i Telldus Live!. Inga problem det heller. En "Lär upp" per on/off-knapp-gruppering. Dock så blir knappen G samma som knappen 1. (Hur hanterar man detta? Vore fint med en "tänd alla" eller "släck alla" via knappen G & Telldus Live!.)

Jag har därefter skapat fjärrkontrollsgrupper där jag bockat i fjärrkontrollerna, då jag t.ex. vill ha 2st på fjärrkontroller på ovanvåning som ska kunna tända & släcka samma lampor.

Efter detta har jag skapat händelser för varje on/off knapp där jag valt fjärrkontroll grupperna som triggers & kopplat detta emot on/off-uttags grupper som åtgärd.

Men detta fungerar inte för mig. Tar jag och väljer fjärrkontrollen som enskild enhet så fungerar det. Varför fungerar inte gruppfunktionalitet för fjärrkontroll, eller gör jag kanske något fel? Hade ju varit smidigt att kunna använda grupp med fjärrkontroller för trigger, för annars blir det många händelser man får lägga upp, en för varje enskild fjärrkontrolls-knapp.

Mvh/Fredrik
Fredrik
2x "Telldus - TellStick ZNet Lite v2"
frav
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrkontroll i grupp för att trigga händelse

Post by frav »

Satt å labbade lite mer.

Är det så att man i grupperna bara kan ha styrda enheter (så som uttag), inte styrande enheter (så som fjärrkontroller)?
Fredrik
2x "Telldus - TellStick ZNet Lite v2"
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Fjärrkontroll i grupp för att trigga händelse

Post by etompau »

Gruppknappen i fjärrkontrollen stöds inte av Telldus.
frav
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrkontroll i grupp för att trigga händelse

Post by frav »

etompau wrote:Gruppknappen i fjärrkontrollen stöds inte av Telldus.
Tack, bra, då vet jag det.

Har du något klurigt svar på den andra primära frågeställningen om att lägga fjärrkontroller i Telldus grupp, för att kunna trigga händelser?
Fredrik
2x "Telldus - TellStick ZNet Lite v2"
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Fjärrkontroll i grupp för att trigga händelse

Post by etompau »

Hänger inte riktigt med i din frågeställning. :?
Du kan stoppa in en fjärrkontrollsenhet som en åtgärd i en händelse. Systemet kommer då att skicka ut fjärrkontrollens kod när händelsen aktiveras. Kan dock inte riktig se nyttan med detta.

Det går också bra att använda en grupp som en åtgärd i en händelse för att skicka flera kommando på samma trigger. Gissar att det är detta du vill använda.
frav
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrkontroll i grupp för att trigga händelse

Post by frav »

Ska se om jag kan förklara bättre. Är ganska ny in i Telldus Live! , så jag har inte helt alla begrepp & terminologi klar för mig.

Ett scenario,
Jag har 2st on/off uttag som är inlärda & sedan lagda i en grupp "Ovanvåning". Detta så man kan styra båda uttagen på en gång via ett tidsatt schema. Det här fungerar funt.

Nu vill jag även kunna styra denna grupp med fjärrkontroller via Telldus. (Vill dock slippa koda in fjärrkontrollerna manuellt till varje uttag.) I detta fall har jag behov av 2st fjärrkontroller. Dessa är inkodade i Telldus Live!, ett entry var för knapp 1 ,2 ,3 på respektive fjärrkontroll.

Jag har skapat nya grupper för respektive knapp & lagt in fjärrkontrollerna där i. Gick bra även det.

Jag har därefter skapat händelser,
Trigger = Fjärrkontrollernas respektive knapp grupp. Villkor = tom. Åtgärder = Gruppen "Ovanvåning" som innehåller de två on/off uttagen.

Detta fungerar inte för mig.

Men väljer jag att ha fjärrkontrollen direkt i Triggers så lirar det. Men det innebär att jag då måste skapa en händelse per knapp/fjärrkontroll

Hade varit tjusigt att kunna ha fjärrarna i grupp, då det är 10st tre-knapps fjärrkontroller totalt som skall kodas in i nuläget.
Fredrik
2x "Telldus - TellStick ZNet Lite v2"
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Fjärrkontroll i grupp för att trigga händelse

Post by etompau »

OK, då hänger jag med.
Det du kan göra är att lägga till flera av dina fjärrkontroller och deras specifika knappar som trigger i en händelse. Alltså flera triggers till samma event.
Då kan de olika fjärrkontrollerna trigga samma händelse och aktivera en grupp av belysning.

Är det en lösning?
frav
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrkontroll i grupp för att trigga händelse

Post by frav »

Det där fungerar ju kanoners. :)

Tack för hjälpen att tänka rätt.
Fredrik
2x "Telldus - TellStick ZNet Lite v2"
Post Reply