Bästa temperatur sensorn med extern sond?

Moderator: Telldus

tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Bästa temperatur sensorn med extern sond?

Post by tjabas »

Hej!

jag måste köpa en ny Tempgivare med extern mätkropp/sond till frånluften på våran kamin, jag har tidigare använt mig av classes billiga 99kr temp givare, men denna är inte tillförlitlig överhuvud taget då den updaterar sporadiskt.
Men vet ni någon som fungerar bra och är kompatibel med tellstick samt har en max temp över 70 grader?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bästa temperatur sensorn med extern sond?

Post by etompau »

Tycker jag känner igen frågeställningen.
Ska du ha en bra givare så använd DS18B20 i plåtkapsling. Givaren har hög noggrannhet (+- 0,5 gr) och klara upp till 125 gr.
http://www.ebay.com/bhp/ds18b20-waterproof


Bygg själv eller köp en färdig Multisensor.
http://foogadgets.tictail.com/
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bästa temperatur sensorn med extern sond?

Post by tjabas »

Ja det får nog bli en sådan.

då är det egentligen bara att ansluta mätkroppen på sensor kortet och i med ström så fungerar det?
Finns det någon speciell låda att bygga in denna i?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bästa temperatur sensorn med extern sond?

Post by etompau »

Ja i med ström och anslut mätsensorn så börjar den skicka data. Du kan hänga på flera sensorer på samma buss och på så sätt få fler mätvärde från samma sändarmodul.
Har för mig att Niclas anger någon lämplig låda på sin hemsida.

Jag har köpt en del av denna låda från Ebay:
http://www.ebay.com/itm/Waterproof-100- ... SwB09YPsEB

En rejäl låda som även är fuktsäker och lätt att montera med de två montagevinklarna.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bästa temperatur sensorn med extern sond?

Post by tjabas »

etompau wrote:Ja i med ström och anslut mätsensorn så börjar den skicka data. Du kan hänga på flera sensorer på samma buss och på så sätt få fler mätvärde från samma sändarmodul.
Har för mig att Niclas anger någon lämplig låda på sin hemsida.

Jag har köpt en del av denna låda från Ebay:
http://www.ebay.com/itm/Waterproof-100- ... SwB09YPsEB

En rejäl låda som även är fuktsäker och lätt att montera med de två montagevinklarna.

tack för tipset, då var mätkropparna beställda, är foogadgets enda som säljer just denna multi sensorn, hittade den inte på ebay nämligen.
Jag läste någonstans att det även går att bygga med en aurdino, men jag förmodar att det inte bara är att ansluta mät kroppen direkt i denna, behövs väl lite mera pill för att få det att fungera.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bästa temperatur sensorn med extern sond?

Post by etompau »

Multisensorn är en egenutvecklad svensk produkt så den kan du nog bara köpa via länkad sida.
Processorn och sändarmodul kan du köpa på Ebay, och sedan, om du har möjlighet, själv bränna in programmet i processorn och löda ihop grejorna. Så har jag gjort några moduler.
Blir inte lika proffsigt men funkar kanon. Driver dom med 3 stycken AA eller AAA-batterier under flera års tid.

En liten notis, det händer att kineserna skickar falska DS18B20-givare, så blir det problem bör du ha detta i minne. :roll:
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bästa temperatur sensorn med extern sond?

Post by tjabas »

etompau wrote:Multisensorn är en egenutvecklad svensk produkt så den kan du nog bara köpa via länkad sida.
Processorn och sändarmodul kan du köpa på Ebay, och sedan, om du har möjlighet, själv bränna in programmet i processorn och löda ihop grejorna. Så har jag gjort några moduler.
Blir inte lika proffsigt men funkar kanon. Driver dom med 3 stycken AA eller AAA-batterier under flera års tid.
Tack för ditt snabba svar, jag förmodar att det blir billigare att köpa dom lösa delarna, men det får nog bli ett senare projekt kanske , jag kollade in foogadets sida, men det verkade finnas 3 olika alternativ av mk3, Event input,s8 sensor support och mhz-19 sensor support.
Vilken ska man välja, jag vill ju bara ansluta en sladd/mätkropp och kanske en DHT22 THERMOMETER.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bästa temperatur sensorn med extern sond?

Post by tjabas »

etompau wrote:Multisensorn är en egenutvecklad svensk produkt så den kan du nog bara köpa via länkad sida.
Processorn och sändarmodul kan du köpa på Ebay, och sedan, om du har möjlighet, själv bränna in programmet i processorn och löda ihop grejorna. Så har jag gjort några moduler.
Blir inte lika proffsigt men funkar kanon. Driver dom med 3 stycken AA eller AAA-batterier under flera års tid.

En liten notis, det händer att kineserna skickar falska DS18B20-givare, så blir det problem bör du ha detta i minne. :roll:
ok, men om det är falska sådana så får man ingen temp angivelse alls eller?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bästa temperatur sensorn med extern sond?

Post by etompau »

Du ska välja Multi Sensorn Mk3 (299kr).
Till den ansluter du sedan en eller flera DS18B20-givare via en databuss. Använder du DHT22-givaren, så kan du inte ansluta DS18B20.

Ladda ner manualen från hemsida så ser du hur det ska kopplas.

Har du oturen att få falska givare, så är det helt stopp, inga värden kommer att skickas.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bästa temperatur sensorn med extern sond?

Post by tronde »

Du kan jo kjøpe DS18B20 av foogadgets også. Eller kjell.com. Koster mer, men kommer fortere frem til deg. Kineserne skal feire nyttår nå, og da pleier det å gå tregt en stund.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bästa temperatur sensorn med extern sond?

Post by tjabas »

etompau wrote:Du ska välja Multi Sensorn Mk3 (299kr).
Till den ansluter du sedan en eller flera DS18B20-givare via en databuss. Använder du DHT22-givaren, så kan du inte ansluta DS18B20.

Ladda ner manualen från hemsida så ser du hur det ska kopplas.

Har du oturen att få falska givare, så är det helt stopp, inga värden kommer att skickas.
men mk3 sensorn har 3 val i en scroll lista , det är där jag är lite kluven på vad man ska välja.
Jag är även lite nyfiken på vilken processor och sändar modul du menar i fall man får lust att greja lite på egen hand.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bästa temperatur sensorn med extern sond?

Post by tjabas »

tronde wrote:Du kan jo kjøpe DS18B20 av foogadgets også. Eller kjell.com. Koster mer, men kommer fortere frem til deg. Kineserne skal feire nyttår nå, og da pleier det å gå tregt en stund.
ok, tack, det kan vara bra att veta, kjell ligger itne långt härifrån i fall det kniper :)
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bästa temperatur sensorn med extern sond?

Post by tronde »

tjabas wrote: Jag är även lite nyfiken på vilken processor och sändar modul du menar i fall man får lust att greja lite på egen hand.
Multisensoren har sitt opphav her:
http://old.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=3170

niclasf er mannen bak foogadgets.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bästa temperatur sensorn med extern sond?

Post by tjabas »

tronde wrote:
tjabas wrote: Jag är även lite nyfiken på vilken processor och sändar modul du menar i fall man får lust att greja lite på egen hand.
Multisensoren har sitt opphav her:
http://old.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=3170

niclasf er mannen bak foogadgets.

tack för hjälpen!
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bästa temperatur sensorn med extern sond?

Post by tjabas »

tjabas wrote:
etompau wrote:Du ska välja Multi Sensorn Mk3 (299kr).
Till den ansluter du sedan en eller flera DS18B20-givare via en databuss. Använder du DHT22-givaren, så kan du inte ansluta DS18B20.

Ladda ner manualen från hemsida så ser du hur det ska kopplas.

Har du oturen att få falska givare, så är det helt stopp, inga värden kommer att skickas.
men mk3 sensorn har 3 val i en scroll lista , det är där jag är lite kluven på vad man ska välja.
Jag är även lite nyfiken på vilken processor och sändar modul du menar i fall man får lust att greja lite på egen hand.
Jag undrar dock fortfarande dock vilket alternativ jag ska välja i scrollistan på mk3?
Post Reply