händelse i telldus live

Moderator: Telldus

clue144
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

händelse i telldus live

Post by clue144 »

Hej,

Jag upplever att när man skapat en händelse i telldus live så skickas inte signalen korrekt. Har en telldus dörrsensor som ska tända en lampa när man öppnar dörren. Vilket inte fungerar som det är tänkt. Jag kan se att dörrsensorn fungerar genom att den tänds när jag öppnar dörren samt släcks när jag stänger dörren och lampan kan jag tända och släcka manuelt utan problem.

Kan även nämna att när jag öppnar dörren så tänds lampan i telldus live men den riktiga lampan får ingen signal. Känns som ett programerings fel?? hos telldus? någon som upplevet samma problem och lyckats lösa det?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: händelse i telldus live

Post by etompau »

Lampans mottagare måste vara upplagd som en enhet i Live, sedan tillför du mottagaren till händelsen/åtgärd och skickar ett till-kommando.
That's it.
clue144
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: händelse i telldus live

Post by clue144 »

Den är tillagd, och jag kan sätta på och stänga av den utan problem i live, fungerar till 100%. Men så fort lampan ska sättas på genom en händelse så fungerar det inte. Fått det att fungera nån gång men totalt opålitligt, som om att signalen skickas fel från Tellstick. Vill ha det någorlunda pålitligt.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: händelse i telldus live

Post by etompau »

Titta på vyn "Händelser" när du triggar sensorn, då ska du se hur händelsen aktiveras genom att en tidräknarsymbol visas ute till vänster.
Om du ser den, har händelsen triggats och ska då skicka de inprogrammerade kommandona.
Observera att det av system läggs på en liten tidsfördröjning mellan triggning och utsändning av kommandot, detta för att signalerna inte ska krocka.
clue144
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: händelse i telldus live

Post by clue144 »

Tiden tickar ner, men ingeting händer. Den verkar trigga lampan i telldus live så att den lyser gult, men den rikta lampan får inte signalen och är fortfarande släckt.

La till en och funktion där den skickar en push, den strular aldrig.

Varför jag skrev programmeringsfel i första inlägg är för att jag har svaga minnen från när jag programmera en gång i tiden att om allting sker i en loop eller liknande och man kallar på en eller flera funktioner så kunde den missa det. Varför ska det gå att sätta på lampan samt stänga av den utan problem i live (manuelt funkar 100%) medans det "buggar" i händelse.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: händelse i telldus live

Post by etompau »

OK. Vad är det för grejor du har, Net, Znet v2, z-wave eller 433?
Har det fungerat eller är det en nyinstallation du jobbar med?

Om du har en Net, kan du se om den blinkar rött efter att du aktiverat dörrkontakten?
clue144
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: händelse i telldus live

Post by clue144 »

tellstick znet lite v2 senaste? 433 och zwave stöd.
dörrsensor är en proove 311509 (433)
stick propp är en telldus 312538 (433)

Är en nyinstallation...

Verkar bara vara jag som upplever detta problem? Fungerar det för dig till 100%? Har iaf mailat support med mitt problem då jag inte upplever det som hårdvaruproblem, sakerna fungerar som dom ska men inte i händelse så känns mer som mjukvaruproblem?
clue144
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: händelse i telldus live

Post by clue144 »

den blinkar rött ibland typ 1 av 5 försök och då fungerar det självklart, annars så blinkar den bara blått.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: händelse i telldus live

Post by etompau »

OK. Jo när jag testar med min Znet, en 433-fjärr och styrning av en 433-mottagare så fungerar det.
Har du noterat att det har varit ett hårdvarufel på första utgåvan av Znet ver 2? Detta har påverkat sändning och mottagning på 433-bandet.
clue144
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: händelse i telldus live

Post by clue144 »

fungerar det varje gång händelsen triggas? kanske är som du säger då ett hårdvarufel, har läst att flera har varit tvungna att skicka in den för reperation. Får se vad dom säger på suporten.

Lustigt att tellsticken fungerar klockrent när jag tänder och släcker en lampa manuellt samt att signalen från dörrsensorn fungerar som den ska när jag påverkar den med magnetkontakten.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: händelse i telldus live

Post by etompau »

Ja det fungerar varje gång. Det faktum att du kan styra och ta emot signaler 433 motsäger ett eventuell HW-fel.
clue144
Posts: 23
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: händelse i telldus live

Post by clue144 »

precis! få se vad suporten säger
kenjon
Posts: 43
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Karlskoga, SE

Re: händelse i telldus live

Post by kenjon »

Det är inte ett räckviddsproblem?
Palle
Posts: 72
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Blekinge

Re: händelse i telldus live

Post by Palle »

Jag har samma problem med min Znet V2. När jag använder samma pryler med min Tellstick nett så funkar allt till 100% Räckvidds problem är utesutet för min del. I Telldus live ser man att signalen i eventet är mottagen, men den skickas inte ut till enheterna varje gång.
Återkomm gärna med svaret som du får från supporten.
Micke433Mhz
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: händelse i telldus live

Post by Micke433Mhz »

Jag har haft problem i helgen också. Det känns som att det är serverproblem hos Telldus. Försökte få en rörelsesensor i hallen att aktivera en lampa under dagtid endast. Fungerade perfekt första kvällen sen började det ta uppåt 10 sekunder innan lampan tändes i Triggern. Hade samma problem att den räkna ner i Live men inget hände. Provade styra lampan direkt via fjärr då fungerade det perfekt.
Post Reply