Nya problem med tellstick net..

Moderator: Telldus

Post Reply
Jumjums
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nya problem med tellstick net..

Post by Jumjums »

Hejsan
Köpte detta paket på netonnet åt mina föräldrar i julklapp. https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... 7579.9436/
Fjärrbrytarna var inga problem att installera, men temp/hygro samt frys sensorerna vill inte komma upp på telldus live.
Har testat ändrat kanalerna( med batteri ur) nu kör jag på kanal 1 samt 8 (testat över natten) men inga sensorer hittade. Just nu ligger de alldeles brevid tellstick sändaren.
Såg att några till haft liknande problem men inte hittat någon direkt lösning. Förutom hårdvarufel..
Fimns det nått mer jag kan testa? . Har lite över 10mil enkel till netonnet så vill gärna utesluta handhavandefel :wink:

Mvh jim
Last edited by Jumjums on Tue Dec 27, 2016 5:51 pm, edited 1 time in total.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Problem men tempsensorer på Smart Home Start Package XL

Post by etompau »

För att testa mottagarfunktionen i Net:en, så börja med att trycka på någon knapp på fjärrkontrollen, kan du då se hur Net blinkar med blått sken så vet du att mottagardelen är OK.
Samma sak gäller då för givarna, när de sänder sin signal (indikeras med lysdiodsblink på givaren) så ska Net blinka med blått sken.
Kanalinställning på givarna har ingen betydelse.

Får du aldrig din Net till att blinka blått, så är det risk för hårdvarufel.
Jumjums
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem men tempsensorer på Smart Home Start Package XL

Post by Jumjums »

Nu har jag varit upp och kikat igen. Trycker jag på fjärren så blinkar tellsticken inte blått. Går jag in via appen eller på live sidan så blinkar den rött när jag tänder eller släcker fjärrsändarna. Enda gången den lyser blått är när jag startar om den. Då lyser den både rött och blått ibörjan
Testade även nu att installera en magnetsensor. Tvärstopp, man ska ju trycka på knappen på sensorn tills man kommer upp i 100%.,den reagerade inte alls så är nog hårdvarufel.
Blir nog en tur till sundsvall imorgon.
Känns som att jag också måste köpa en (i utbildningssyfte) :lol:
Jumjums
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem men tempsensorer på Smart Home Start Package XL

Post by Jumjums »

Uppdatering.

Åkte ned till sundsvall och bytte till en ny och nu fungerar allt som det ska. :wave:
Den hittade t.o.m en gammal trådlös givare från lidhl som morsan glömt att hon hade.
Råkade även få med mig ett startpaket själv... :D

Tack för hjälpen etompau.
Jumjums
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem men tempsensorer på Smart Home Start Package XL

Post by Jumjums »

Ja va ska man säga... Antagligen har jag världens jävla oflyt eller så är detta nått kinaskit..
Morsans fungerar som det ska än så länge.
Mitt system funkade igår. Sensorer och styrning.
Testade att lägga till en timer på utomhus brytaren igår.
Imorse när jag kollade så hade den startat enligt appen men dött ute. Jaja, tänkte att det var nästan - 10 igår så kanske var därför. Kommer hem nu och så ska testa att släcka granen. Inget händer. Kollar basen och den blinkar till rött men inget händer. . Testar då att radera en brytare och installera om den men nu hittar den inte basen. Brytaren bara blinkar, den får ingen kvittering mot basen. Ingen brytare fungerar nu. Tempsensorerna får jag in..
Trycker jag på fjärren så funkar de uttag jag parat ihop dem med samt att basen blinkar blått.
Känner mig lätt spyless nu..
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Nya problem med tellstick net..

Post by etompau »

Låter tyvärr som att nu är sändardelen defekt. Fel på elektronikprylar brukar följa den kända badkarskurvan, mycket fel i börja och i slutet av produktens levnadstid. :(
Om du har långt att köra, skulle jag rekommendera dig att höra direkt med Telldus support om de inte kan hjälpa dig på ngt sätt.
http://support.telldus.com/
Jumjums
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nya problem med tellstick net..

Post by Jumjums »

Haha. Ja måste ha maximal otur iallfall. Men är inte denna relativt gammal modell? Finns ju en v2 av den jag har. Men funderar om man ska skippa denna och gå på en nyare version? Eller annat märke? Känner ju att jag blivit fast i smart hem träsket trors allt strul. :)
Får ta en tripp till sundsvall igen då.
ojkroken
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nya problem med tellstick net..

Post by ojkroken »

jag tror att du inte har fel på din tellstick met . jag tror det är i telldus server som de strular. de verkar ha mycket problem nu . min far ha en gammal version av net och den har gått prickfritt i två ås anart . men även för han har de den senaste veckan strulat mycket . även hos mig som har den nya v.2 modellen så går de inte heller som de ska iband. jag upplever att sen de släppte ut de nya modellerna så har det börjat strula mer. så ta gärna kontakt med supporten så hjälper de dig . de är bra att ha med o göra. funkar de bara som de ska allt så e tellstick bra grejor enligt mina erfarenheter
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Nya problem med tellstick net..

Post by etompau »

Blinkar Net med rött sken när ett kommando har skickats, så är signalvägen till och från serversystemet OK. Om inte en mottagare då reagerar är det antingen ett räckviddsproblem/defekt mottagare eller en kaputt sändardel i Net:en.
Har inte noterat några driftstörningar på de 4 enheter jag nu har i drift under lång tid. De driftstörningar jag har haft har varit relaterat till en nyinstallerad fiberförbindelse som visade sig vara mer instabil än det gamla ADSL-systemet.
Jumjums
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nya problem med tellstick net..

Post by Jumjums »

Jo den blinkar rött när ett komando skickats från appen eller live sidan. Och har satt fjärrbrytarna brevid tellsticken nu också men inget liv.
Men med fjärren fungerar det perfekt.
Får skicka en felanmälan och se vad de säger.
Men man ska väl ha box id då. Kan man se detta via min sida på nått sätt?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Nya problem med tellstick net..

Post by etompau »

Jumjums wrote:Jo den blinkar rött när ett komando skickats från appen eller live sidan. Och har satt fjärrbrytarna brevid tellsticken nu också men inget liv.
Men med fjärren fungerar det perfekt.
Får skicka en felanmälan och se vad de säger.
Men man ska väl ha box id då. Kan man se detta via min sida på nått sätt?
Telldus kan hitta ditt system via din epost-adress.
Jumjums
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nya problem med tellstick net..

Post by Jumjums »

Har nu gjort en anmälan och fått kontakt med supporten.
Måste säga att ytterst trevlig och snabb support.
De skulle skicka en utbytesenhet så håller tummarna att den fungerar nu.
Jumjums
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nya problem med tellstick net..

Post by Jumjums »

Uppdatering.
Snacka om snabb och bra service.
Nya tellsticken kom idag och nu funkar allt igen.
Håller tummen att den fortsätter fungera nu. :lol:
Post Reply