Z-Net Lite och Fibaro FGK-101

Moderator: Telldus

Post Reply
fiffo
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Z-Net Lite och Fibaro FGK-101

Post by fiffo »

Hej
Tomten kom med en Z-Net Lite, en Telldus strömbrytare och en Fibaro Door/window switch (eftersom Telldus egna brytare var slut i butik).
Som glad amatör så har allt packats upp och strömbrytaren funkar via Telldus Live men jag stöter på patrull med Fibaros magnetkontakt.
Jag lyckas para ihop den så den syns i Telldus Live, men har inte en aning om parametersättning för att få den att tända/släcka min strömbrytare.
Någon som kan hjälpa på traven?
//Peter
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Z-Net Lite och Fibaro FGK-101

Post by etompau »

Vad är det för Telldus brytare du har köpt? (433 MHz/Z-wave).
Enklast är väl att du sköter styrningen via en händelse. Din magnetkontakt får då trigga en händelse som sedan aktiverar din brytare.
dsnallfot
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Z-Net Lite och Fibaro FGK-101

Post by dsnallfot »

Om din Telldusbrytare är Z-wave-varianten och du vill att brytaren ska släckas resp tändas omedelbart när du öppnar/stänger dörren/fönstret så rekommenderar jag att du sätter upp en direkt association mellan enheterna ist för att skapa en händelse.

Fördelen med att associera en dörrmagnet direkt till en brytare är att man får mkt snabbare responstid än om man skapar det via en händelse i Telldus Live då det alltid blir en viss fördröjning från trigger till action. Jag har själv gjort en sån association mellan förrådsdörren och taklampan i förrådet (som f.ö. styrs via en fibaro relay switch i väggströmbrytaruttaget) som du kan se exempel på i nedan bild.

OBS! Om du vill att brytaren ska fungera mer oberoende av dörrmagnetens status så är det dock bättre att sätta upp en händelse då du kan komplettera med olika villkor såsom att det bara ska tändas/släckas vissa tider, eller att släckningen ska ske med fördröjning osv. Det beror helt enkelt på behovet du har. Men association är absolut snabbast responsmässigt iaf.

Observera att du måste "väcka" dörrmagneten om du ändrar inställningar i den för att det ska fungera (tre tryck). Eftersom den är batteridriven sover den och vaknar i regel bara en gång er dygn (om du inte ställt in ngt annat intervall). Min erfarenhet är också att fibaros magneter kan vara lite kinkiga på detta med att läsa in nya inställningar, men du ser när den uppdaterats eller inte när du tittar igenom associationslistan i "redigera enhet >>" (finns ett litet utropstecken bredvid den associerade enheten så länge inställningarna väntar på att skickas).

Lycka till!

Image
fiffo
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Z-Net Lite och Fibaro FGK-101

Post by fiffo »

Tack för svaren :-)
Märkligt nog, plockade bort min gamla händelse, skapade en ny med samma inställningar och plötsligt funkar det.
//Peter
Post Reply