ZNET Lite vers 2 visar ej korrekt status

Moderator: Telldus

Post Reply
semsvch
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

ZNET Lite vers 2 visar ej korrekt status

Post by semsvch »

Hej, har flera Telldus Plug-In Switch ON/OFF. I princip ingen visar korrekt status, vissa visar OFF i live web och i mobilen trots att dom är ON och andra tvärt om.
Mesh verkar inte heller fungera, har svårt att nå ens 5-6 meter med z-wave. Med min gamla Telldus Net nådde jag +20m på 433 utan problem.

Är det något jag missat när jag lagt till ny enhet?
  • Välj lägg till ny enhet
    Välj typ av enhet: z-wave
    Efter några sekunder så hittas switchen, lite kommunkation och sedan man får välja namn på enheten, klart
Behöver man aktivera repeaterfunktionen någonstans?
mabo2
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNET Lite vers 2 visar ej korrekt status

Post by mabo2 »

Hej!

Jag har samma problem. Enda skillnaden är att jag använder Aeon Labs Smart Switch gen5.
Mycket tacksam om någon känner till en lösning på problemet.
semsvch
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNET Lite vers 2 visar ej korrekt status

Post by semsvch »

Hej mabo2,

jag har loggat ett ärende hos Telldus support. Jag misstänker att felet kan ligga på ZNET Lite vers 2 då inget verkar fungera, dålig räckvidd sig på både z-wave eller 433. Inte ens mina gama 433 sensorer, varav en termometer sitter 2m från gatewayen. Jag har många termometrar som loggat temp till Telldus Net genom väggar och golv, lätt 15-20m.

Hoppas verkligen att Telldus har en lösning på problemet.

Finns det någon här på forumet som fått bra fart och räckvidd på ZNET Lite vers 2 med z-wave och 433?
semsvch
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNET Lite vers 2 visar ej korrekt status

Post by semsvch »

Uppdatering, fick snabbt svar från Telldus som meddelar att man har hårdvaruproblem i TellStick ZNet Lite v2 och i vissa z-wave pluggar. Börjar med att få min TellStick ZNet Lite v2 utbytt, efter det kan jag undersöka mina Telldus plug-in switch och se om någon av dom även behöver bytas ut.

Från Telldus:
"Vi har tyvärr konstaterat en hårdvarubugg på en del TellStick ZNet Lite v2 som påverkar både sändning och mottagning av 433 MHz-enheter. Om din enhet har detta problem så krävs det att vi reparerar enheten hos oss.
Var vänlig följ instruktionerna.

I ditt fall verkar det handla om ytterligare ett fel. En del Z-Wave-pluggar har också räckviddsproblem, och ska också bytas ut om du anger det i rma-ansökan ovan.

Vi ber verkligen om ursäkt för detta strul!"
MatsP
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNET Lite vers 2 visar ej korrekt status

Post by MatsP »

Jag har en utbytt znet lite v2. Inga problem med räckvidden. Varken för 433MHz eller z-wave. Men det är riktigt dålig uppdatering av enheternas status i telldus live. Jag har uteslutande brytare från qubino och har fått svar från supporten att de har problem med dem specifikt. Nu verkar det ju som att det är ett generellt problem med alla brytare. Väldigt tråkigt eftersom det är själva idén med z-wave.
Post Reply