Telldus Live önskningar

Moderator: Telldus

PererikL
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus Live önskningar

Post by PererikL »

Jag skulle vilja ha möjligheten att trigga en händelse ett specifikt datum. Som det är i dag går det per veckodag men inte på ett specifikt datum.
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live önskningar

Post by arneolav »

Skulle jeg også, fra/til dato, Reset og continue.
RmK
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live önskningar

Post by RmK »

Jag skulle vilja ha en nedräkningstimer när en sensor gått på. Låt oss säga från 1-9999 sekunder.

Till exempel: Du har en knapp vid kaffebryggaren som du trycker på, sen räknar den ner i 45 min tills den stänger ner. Om du har en hemma/borta switch så stängs kaffebryggaren av direkt.

Kalenderfunktion. En sak fungerar mellan olika datum.

Till exempel: Du har ljus på morgonen under den mörka perioden. Men inte på sommaren.

Enkel möjlighet att kunna ta ut grafer till t ex MRTG. SNMP hade vart det bästa och köra mot Znet Lite lokalt.

//RmK
Andersson8
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live önskningar

Post by Andersson8 »

RmK wrote:Jag skulle vilja ha en nedräkningstimer när en sensor gått på. Låt oss säga från 1-9999 sekunder.

Till exempel: Du har en knapp vid kaffebryggaren som du trycker på, sen räknar den ner i 45 min tills den stänger ner. Om du har en hemma/borta switch så stängs kaffebryggaren av direkt.

Kalenderfunktion. En sak fungerar mellan olika datum.

Till exempel: Du har ljus på morgonen under den mörka perioden. Men inte på sommaren.

Enkel möjlighet att kunna ta ut grafer till t ex MRTG. SNMP hade vart det bästa och köra mot Znet Lite lokalt.

//RmK
1. Löser du enkelt med en händelse. På, samtidigt lägger du in av med den fördröjning du vill ha.

2. Samma här. Löser du med händelse. Ska bara utföras mellan specifika datum
RmK
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live önskningar

Post by RmK »

Andersson8 wrote:
RmK wrote:Jag skulle vilja ha en nedräkningstimer när en sensor gått på. Låt oss säga från 1-9999 sekunder.

Till exempel: Du har en knapp vid kaffebryggaren som du trycker på, sen räknar den ner i 45 min tills den stänger ner. Om du har en hemma/borta switch så stängs kaffebryggaren av direkt.

Kalenderfunktion. En sak fungerar mellan olika datum.

Till exempel: Du har ljus på morgonen under den mörka perioden. Men inte på sommaren.

Enkel möjlighet att kunna ta ut grafer till t ex MRTG. SNMP hade vart det bästa och köra mot Znet Lite lokalt.

//RmK
1. Löser du enkelt med en händelse. På, samtidigt lägger du in av med den fördröjning du vill ha.

2. Samma här. Löser du med händelse. Ska bara utföras mellan specifika datum
1) Hittar inga fördröjningar i händelser. Kanske är blind :)

2) Du kan sätta vecko dag. Men inte en "range" på datum. Även här, så kanske jag inte sett ljuset.

//RmK
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Live önskningar

Post by etompau »

1. Det ligger under "Avancerade inställningar" för åtgärden i händelsen.
Notera att denna funktion kräver ett Pro-abonnemang.
RmK
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live önskningar

Post by RmK »

etompau wrote:1. Det ligger under "Avancerade inställningar" för åtgärden i händelsen.
Notera att denna funktion kräver ett Pro-abonnemang.
Ahh det var så det var tänkt. Hittade den tillslut!

Nu är det bara datumen kvar då ;)

//RmK
Hotbird
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live önskningar

Post by Hotbird »

Att kunna styra olika eheter på viss datum är en efterlängtad möjlighet som många önskar sig av Telldus.
En annan önskan är att få till en möjlighet att lagra och läsa sensorhistorik jag tror att det antytts att detta skulle komma och det är efterlängtat.
/J
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Live önskningar

Post by etompau »

Loggningsfunktionen är på gång, om du går in på adressen http://live.telldus.com/sensor/index2
så kan du aktivera loggning på dina olika givare samt få ut en graf över mätvärdena.
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live önskningar

Post by snej81 »

Jag saknar alternativ i Trigga händelser. T.ex. verkar det i nuläget bara gå att att trigga en händelse - vilket i det här fallet är en pushnotis - när status på enheten Garageport ``släcks´´, men om enheten redan är släckt och villkoret uppfylls - i det här fallet en specifik tid - så triggas aldrig händelsen.
Det tycker jag är väldigt begränsande, jag vill att händelsen ska triggas en specifik tid även om enheten redan är ``släckt´´. Jag antar att jag är för bortskämd med Tasker...

Eller har jag missat något??

Image
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Live önskningar

Post by etompau »

Kan du inte bara lägga till en eller flera tidstriggers till din garageportshändelse?
Du får du en push-notis både när porten stängs och på valfria tider.
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live önskningar

Post by snej81 »

etompau wrote:Kan du inte bara lägga till en eller flera tidstriggers till din garageportshändelse?
Du får du en push-notis både när porten stängs och på valfria tider.
Pushnotiser när porten öppnas/stängs fungerar fint, men när jag lade till en tid som villkor så triggade bara händelsen om porten öppnades/stängdes under denna tid.
Om porten redan var t.ex. öppen och den skulle trigga vid öppen port, så hände ingenting när sedan tid-villkoret uppfylldes. Är du med hur jag menar?
Andersson8
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live önskningar

Post by Andersson8 »

RmK wrote:
Andersson8 wrote:
RmK wrote:Jag skulle vilja ha en nedräkningstimer när en sensor gått på. Låt oss säga från 1-9999 sekunder.

Kalenderfunktion. En sak fungerar mellan olika datum.

Till exempel: Du har ljus på morgonen under den mörka perioden. Men inte på sommaren.

Enkel möjlighet att kunna ta ut grafer till t ex MRTG. SNMP hade vart det bästa och köra mot Znet Lite lokalt.

//RmK

2) Du kan sätta vecko dag. Men inte en "range" på datum. Även här, så kanske jag inte sett ljuset.

//RmK
2, ja där hade jag fel :) Men jag har löst ungefär ditt problem på ett annat sätt. Mörk period kan du ju bestämma med hjälp av solned gång och en viss tid på dygnet. om solen är nere när du önskar tända eller ej. Så har jag lagt in det. Under mörka perioden tänds en viss belysning rätt så tidigt på em. Under sommaren aktiveras aldrig den då solen fortarande är uppe. Men kvällsbelysningen tänds ändå som vanligt.
Andersson8
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live önskningar

Post by Andersson8 »

snej81 wrote:
etompau wrote:Kan du inte bara lägga till en eller flera tidstriggers till din garageportshändelse?
Du får du en push-notis både när porten stängs och på valfria tider.
Pushnotiser när porten öppnas/stängs fungerar fint, men när jag lade till en tid som villkor så triggade bara händelsen om porten öppnades/stängdes under denna tid.
Om porten redan var t.ex. öppen och den skulle trigga vid öppen port, så hände ingenting när sedan tid-villkoret uppfylldes. Är du med hur jag menar?
¨
Du får inte lägga tiden som "villkor" utan som "trigger". Då blir det "om Trigger1 ELLLER trigger2 ELLER trigger 3..." osv. Så kan du stämma av porten hur många tider du vill :)
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live önskningar

Post by snej81 »

Andersson8 wrote:
snej81 wrote:
etompau wrote:Kan du inte bara lägga till en eller flera tidstriggers till din garageportshändelse?
Du får du en push-notis både när porten stängs och på valfria tider.
Pushnotiser när porten öppnas/stängs fungerar fint, men när jag lade till en tid som villkor så triggade bara händelsen om porten öppnades/stängdes under denna tid.
Om porten redan var t.ex. öppen och den skulle trigga vid öppen port, så hände ingenting när sedan tid-villkoret uppfylldes. Är du med hur jag menar?
¨
Du får inte lägga tiden som "villkor" utan som "trigger". Då blir det "om Trigger1 ELLLER trigger2 ELLER trigger 3..." osv. Så kan du stämma av porten hur många tider du vill :)
Skrev ett inlägg igår kväll som jag sedan raderade då jag samtidigt kom på hur enkelt det var och antagligen hur du menar. Tid som Trigger och status på garageporten som förhållande, så klart!

NÄR klockan är 22, OM Garagpeort är öppen -> PUSHNOTIS. Detta är ju löjligt enkelt, jag är en idiot. Tack för guidningen :wink:

Image
Post Reply