Znet Lite V2 - någon som har kommit igång?

Moderator: Telldus

blackt
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Znet Lite V2 - någon som har kommit igång?

Post by blackt »

Är det bara mejl man når supporten på? Finns något tfn-nummer?
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Znet Lite V2 - någon som har kommit igång?

Post by snej81 »

Fick detta mailet idag från supporten
Hej!
Vi har fått fler rapporter om problem med mottagningen av 433MHz-enheter i TellStick ZNet Lite v2, så något generellt problem verkar det tyvärr finnas. Vi undersöker dessa och återkommer så fort vi vet mer.

Uppdateringen igår handlade om att vår hosting-leverantör uppdaterade alla sina servrar för att fixa ett allvarligt säkerhetshål. Det hade egentligen inte direkt med oss att göra, utan att deras kunder skulle kunna komma åt varandras servrar under vissa omständigheter. Så inga uppdateringar från vår sida skedde där. Däremot har vi kommit ut med en ny firmwareversion som din enhet har uppdaterats med, men den löser tyvärr inte problemet som vi diskuterar här.
Wranglear
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Znet Lite V2 - någon som har kommit igång?

Post by Wranglear »

Fick min V2 idag, skönt att se fler som upptäckt samma problem som mig. Har redan börjat leta förstärkare eller repeater då räckvidden på mina Nexus är obra.
g-eek
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Znet Lite V2 - någon som har kommit igång?

Post by g-eek »

Jag har nu fått svar från supporten där de skriver att de fått in flera rapporter om att 433 sändningen inte funkar tillfredsällande. De har en ny mjukvaruversion som de gjort vissa optimeringar angående 433 sändningen i som de vill att jag skall hjälpa till att testa. Jag har tackat ja att testa men har inte fått tillgång till den optimerade mjukvaran ännu.
g-eek wrote:Jag upplever oxå samma problem med dålig räckvidd på min v2, har precis postat ett ärende till telldussupporten med följande info:

Jag har nu kört min znet lite v2 nästan en vecka, jag har flyttat runt den i huset och även köpt en större 433mhz antenn. Men jag upplever ändå att det är extremt dålig räckvidd både på mottagning och sändning på 433 samt på zwave. Skall det vara så uselt? När jag parade ihop zneten med mina nexa WMR-1000 mottagare var jag tvungen att flytta zneten så att den var ganska nära för att parningsförfarandet skulle funka.

Jag bor i en enplans trävilla på 140kvm ute på landet, jag styr inbyggda nexamottagare WMR-1000 sedan många år tillbaka, men tidigare endast mha Nexas fjärrkontroll. Detta har funkat hur bra som helst och aldrig upplevt dålig mottagning fram till nu när jag skall sköta allt med znet.
Jag har även köpt några 433mhz termometrar (http://www.clasohlson.com/se/Temperatur ... er/36-1797) men de funkar bara när de är max några meter (inomhus) från zneten.
Samma problem har jag upplevt med de znet magnetkontakter jag provat (http://www.zwavesverige.se/sakerhet-sen ... nsor-gen-5)

Hur kan det vara så att nexas fjärrkontroll har bättre sändningsförmåga än vad zneten med extern antenn har? Är det något fel? finns det någon parameter man kan skruva på för att få det att funka bättre?
upsideduck
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Znet Lite V2 - någon som har kommit igång?

Post by upsideduck »

Har precis börjat använda min nya (och första) tellstick, Znet Lite v2 och blev lite besviken på räckvidden. Mina Nexamottagare fungerar lite sporadiskt och likaså min dörrsensor. Har tagit bort och lagt till i Live flera gånger men blev inte klok på det då det fungerar ibland men inte altid. Det som har strulat mest är dörrsensorn som sitter runt hörnet men endast 6m bort. Efter att ha läst här så testade jag att flytta fram sensorn så den låg precis bredvid tellsticken och då fungerade den varje gång. Blir lite orolig om den inte klarar av att skicka signaler på så pass korta avstånd i en lägenhet, vilket mina fjärrkontroller aldrig har haft några problem med tidigare. Åtminstone skönt att höra att fler upplever samma problem och att Telldus har uppmärksammat problemet. Har skickat in en ticket och hoppas att de hittar en lösning snart.
masite
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Znet Lite V2 - någon som har kommit igång?

Post by masite »

Får också sälla mig till dem med räckviddsproblem. Har haft en NET i några år med en extern antenn och har haft täckning både inom och utanför huset. Nu flyttade jag bara över antennen till min nya ZNet Lite och plötsligt försvann ett antal enheter och sensorer. Har till och med en rörelsersensor från Nexa två meter från antennen som den inte får signal ifrån. Har fört över alla enheter till ZNet-en, men behållit de jag inte får kontakt med. Så den gamla Net-en får går som komplement till den nya, men med den lilla antennen har även den sina begränsningar. Har lagt in två ZWave enheter och där verkar det i alla fall inte vara samma problem. Hoppas verkligen det går att lösa för det blir inte billigt att bli tvungen att byta ett femtiotal enheter mot ZWave.
patnil-9
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Znet Lite V2 - någon som har kommit igång?

Post by patnil-9 »

Verkar vara flera med 433mhz problem. Men jag har stora problem med z wave. Har bara en tempgivare på 433 å den fungerar oavsett var jag placerar den. Men 5m fri sikt för z wave uttagen är för långt bort. Är väl bara avvakta. Har då skapat ärende i supporten.
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Znet Lite V2 - någon som har kommit igång?

Post by snej81 »

patnil-9 wrote:Verkar vara flera med 433mhz problem. Men jag har stora problem med z wave. Har bara en tempgivare på 433 å den fungerar oavsett var jag placerar den. Men 5m fri sikt för z wave uttagen är för långt bort. Är väl bara avvakta. Har då skapat ärende i supporten.
Märkligt. För mig fungerar Z-wave felfritt, men däremot då 433 problem.
Esse non videri
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Znet Lite V2 - någon som har kommit igång?

Post by Esse non videri »

Jag hade inledningsvis problem med att både aktivera Tellsticken och att den gick off-line hela tiden. Jag gjorde en felanmälan och då jag startade om den på eftermiddagen dan därpå observerade jag att den bootade om en extra gång och mycket riktigt så hade F/W-version ökat med ett snäpp (v1.0.8-120). Efter det så är den stabil och håller sig on-line.

Beträffande 433 MHz tycker jag att den är minst lika bra som Tellstick Net i grundutförande. Dock skaffade jag en bättre antenn till den https://www.conrad.se/Antenn-Aurel-GP-4 ... &pi=190073 inte långt efter jag skaffat den som jag nu anslutit till Znet:en.
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Znet Lite V2 - någon som har kommit igång?

Post by snej81 »

Ser ut att bli aktuellt med återkallning av berörda Znet Lite V2 med 433-räckviddsproblem p.g.a. hårdvarufel.

Fick detta från supporten nyss;
Angående 433MHz-sensorerna så ser det tyvärr ut som att vi kanske måste byta ut en komponent i de TellStick ZNet Lite v2-enheter där det finns problem. Vi återkommer igen om detta.
Jag tycker Telldus jobbar på bra med det här problemet sen det blev känt, inte mycket mer än en vecka sedan. Tycker dem svarar fort och detaljerat vid frågeställningar och gör vad dem kan, så jag har absolut kvar mitt förtroende för Telldus trots detta.
upsideduck
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Znet Lite V2 - någon som har kommit igång?

Post by upsideduck »

Har också blivit ombedd att skicka in min tellstick. Snabb och bra support!
Last edited by upsideduck on Wed Nov 09, 2016 7:09 am, edited 1 time in total.
Frasse
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Znet Lite V2 - någon som har kommit igång?

Post by Frasse »

Har köpt 2 st znet lite V 2. Startade med den ena idag med telldus Z-wave on off. Efter en massa försök att para ihop dem så provade jag med ytterligare en Z-wave on off ( köpte 6 st ). Samma problem. Köpte också några temp givare på 433mhz och dessa verkar fungera. Efter att jag började söka på nätet om någon rapporterat problem med znet V2 så är jag rädd att det kanske är problem med räckvidd. Jag testade först ca 10 m från znet, funkade inte. Försökte sedan ca 3 m från för att para utan att lyckas. I morgon ska jag pröva med att sätta dem alldeles intill varandra. Fortsättning följer.
Frasse
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Znet Lite V2 - någon som har kommit igång?

Post by Frasse »

Frasse wrote:Har köpt 2 st znet lite V 2. Startade med den ena idag med telldus Z-wave on off. Efter en massa försök att para ihop dem så provade jag med ytterligare en Z-wave on off ( köpte 6 st ). Samma problem. Köpte också några temp givare på 433mhz och dessa verkar fungera. Efter att jag började söka på nätet om någon rapporterat problem med znet V2 så är jag rädd att det kanske är problem med räckvidd. Jag testade först ca 10 m från znet, funkade inte. Försökte sedan ca 3 m från för att para utan att lyckas. I morgon ska jag pröva med att sätta dem alldeles intill varandra. Fortsättning följer.
Kom på att jag har ju även znet V1 somjag ska prova att para för att se om det fungerar bättre. Återkommer i morgon när jag provat.
Palle
Posts: 72
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Blekinge

Re: Znet Lite V2 - någon som har kommit igång?

Post by Palle »

Var kan jag köpa denna idag???
Vill ha nu!!!
Frasse
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Znet Lite V2 - någon som har kommit igång?

Post by Frasse »

Har nu provat att ansluta Telldus plug on/off som har Zwave+ till min andra znet V1 och då fungerade det bättre.
Jag kunde programera den på ett avstånd av 10 m. Den verkar vara väldigt osäker för att i live så kan den visa att brytaren är från trotts att den är på (grön led). :banghead:
Har nu testat på olika avstånd och kan bara konstatera att det verkar som räckvidden på Zwave inte är bättre än 433mhz. Så hitills är Zwave en dyr besvikelse.
Post Reply