Watchdog..

Moderators: hekj, Telldus

Post Reply
Micke-Falo
Posts: 112
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Watchdog..

Post by Micke-Falo »

Är det någon som har nåt tips på watchdog funktion, dvs om man tappar internet uppkopplingen kan den starta om en enhet som man kopplar routern mm till, har haft ett par tillfällen när min uppkoppling lagt ned och jag har fått starta om router och modem för att få fart på det igen.

/Micke
Thant
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Watchdog..

Post by Thant »

Ja det behövs. Fiberomvandlare, router och telldus net behöver en watch dog. Senast var det Telldus net som hängde sig så att kontakten förlorades i en månad innan jag kunde nollställa den manuellt. Jag har letat efter en "timer switch" som har den egenheten att den sluter brytaren efter någon tids öppning men det var kanske lite väl optimistiskt. Det behöver vara en nätbrytare som automatiskt togglar strömmen av och på på lämpligtvis inställbara intervall, och som kan hållas i ena lägen (sluten) genom att upprepat skicka på-signal till den. Sen behövs det förstås ett schema som tickar den men jämna mellanrum från Telldus-servern, kanske en gång i timmen eller så? Utan motsvarande arrangemang så är Telldus oanvändbart för fjärrstyrning av obemannade platser.
Keckis
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Watchdog..

Post by Keckis »

Lite fulhack kanske, men hade inte en sån lösning med en vanlig på/av brytare med diod och ett skymningsrelä(?) ihoptejpade fungerat? :roll:
Tänd brytare, har inte skymningsrelä gett off signal inom x sekunder så starta om enhet z..

Har för mig jag läst om en sån lösning för såna som inte har fibaro..

<edit> verkar ha läst lite snabbt... glöm mitt svar.
Men en snurra med ping till google och omstart av brytare som router m.m sitter på vid uteblivet svar..?
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Watchdog..

Post by folkeorg »

Jag har satt en digital timer på uttaget för modem, router m.m. så allt bootar om (ström av kl.0400 + ström på 04:01) på natten. Då hänger det max ett dygn. Fungerar bra. Få surfar vid den tiden.
Har man en Rpi eller liknande så går det att sätta ett cron-job på att boota om (/sbin/reboot) valfri natt i veckan.
Post Reply