Saknar sensorfliken i Telldus Center på Mac

Moderator: Telldus

Post Reply
pather
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Saknar sensorfliken i Telldus Center på Mac

Post by pather »

Hej,

Av någon konstig anledning kan jag inte längre se den "fliken" i Telldus center som innehåller termometrarna. Informationen uppdateras inte heller till Telldus live. Jag kör den senaste versionen av Telldus center (2.1.2 tror jag). Det har funkat tidigare, åtminstone när jag körde 2.1.2 RC. Telldus center är installerad på en Mac Mini med Yosemite. Någon som vet vad som kan vara fel?

Tack på förhand!
feedmeastraycat
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Saknar sensorfliken i Telldus Center på Mac

Post by feedmeastraycat »

+1

Har precis samma problem. Och det är konstigt för att fliken bara försvann. Utan att jag hade gjort någon uppdatering. Har "senaste" (2.1.2). Den är väl visserligen ett år gammal. Men har inte ändrat något (som jag känner till). Bara försvann efter en reboot. Jag ser dem på live.telldus.com men där är de ju inte uppdaterade eftersom ja inte kan se och aktivera dem i Telldus center. Eftersom Telldus center inte kommer ihåg inställningar mellan omstarter.

Det är konstigt hur en sådan här produkt kan förfalla så på mjukvarusidan. Lite sorgligt.
pather
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Saknar sensorfliken i Telldus Center på Mac

Post by pather »

Jag la ett case på det till Telldus. Svaret jag fick hjälpte inte eftersom jag inte hittar filen som nämns men det kanske hjälper dig.

Hej!
Motsvarande i Mac heter något i stil med $HOME/Library/Preferences/se.telldus.www.TelldusCenter.plist (kan eventuellt vara annorlunda i din version av operativsystemet).

Stäng TelldusCenter och ta bort/flytta undan denna, och starta om TelldusCenter igen och se om det hjälper.
feedmeastraycat
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Saknar sensorfliken i Telldus Center på Mac

Post by feedmeastraycat »

pather wrote:Jag la ett case på det till Telldus. Svaret jag fick hjälpte inte eftersom jag inte hittar filen som nämns men det kanske hjälper dig.

Hej!
Motsvarande i Mac heter något i stil med $HOME/Library/Preferences/se.telldus.www.TelldusCenter.plist (kan eventuellt vara annorlunda i din version av operativsystemet).

Stäng TelldusCenter och ta bort/flytta undan denna, och starta om TelldusCenter igen och se om det hjälper.
TACK!!!

Jag gav faktiskt upp förra gången (utan att ha sett ditt svar). För jag hade ändå en ny Mac Mini jag skulle ersätta den gamla med. Så ist för att installera den från en TimeMachine backup så installerade jag allt från scratch ENBART för att lösa detta problem.

Men här nu på kvällen (typ 2-3 veckor efter att jag installerat den nya datorn) så hängde sig Telldus Center och när jag startade om så va Sensor-fliken borta. :banghead: Men detta löste problemet för mig.

Nu vet jag inte hur duktig du är på OSX eller vilken version du har. Men tänk på att $HOME alltså är /Users/ och sedan mapp med namnet på din användare.
Och Library är en dold mapp så bäst är att använda Terminal. Öppna Terminal och skriv:

Code: Select all

cd ~/Library/Preferences
För att gå in i mappen. Kolla sedan om du har filen genom att köra:

Code: Select all

ls
Du kan flytta filen genom att skriva:

Code: Select all

mv se.telldus.www.TelldusCenter.plist se.telldus.www.TelldusCenter.plist.backup
Då döper du om filen till samma namn + ".backup".

Alternativt kan du också öppna Terminal och skriva:

Code: Select all

open ~/Library/Preferences/
Då ska mappen öppnas i Finder och så kan du leta, flytta, döpa om, tabort filen därifrån.

Men du kanske har koll på läget och den bara inte finns hos dig. Isf har jag tyvärr inga tips. Men tack för ditt tips!
pather
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Saknar sensorfliken i Telldus Center på Mac

Post by pather »

Tack, nä, jag är ingen Mac-expert så det hade säkert hjälpt mig. Men jag bytte disk och installerade om allt så nu funkar det i alla fall.. :)
feedmeastraycat
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Saknar sensorfliken i Telldus Center på Mac

Post by feedmeastraycat »

Det här trixet är himla bra! Det verkar som Telldus Center hänger sig då och då och när det händer så låser sig hela datorn.

Det borde ju inte behövas. Kan ju tycka att Telldus ska utveckla sin produkt. Men de vill väl att alla ska flytta till Net-varianten och "molnet" så de får kontroll på all data. Hemmasnickeriet tjänar man inga pengar på! Men jag är inte bitter.
pather
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Saknar sensorfliken i Telldus Center på Mac

Post by pather »

Gött.. Ett annat problem relaterat till sensorfliken är att efter varje omstart av datorn tappar Telldus center mina sensorer (termometer). Jag måste gå in och redigera listan och lägga till enheten i både Telldus center och Telldus Live. Så var det innan mitt diskbyte med. Någon annan som känner igen problemet?
feedmeastraycat
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Saknar sensorfliken i Telldus Center på Mac

Post by feedmeastraycat »

Glömde lägga till. Och varje gång detta händer sig (Telldus Center låser sig, datorn hänger sig) när jag sedan startar om datorn och startar upp Telldus Center igen så är sensor-fliken borta. Skulle nästan gissa det har något att göra med att TC verkar bygga på sitt minne med spöksensorer. Men vet inte. Detta trix löser iaf problemet. Även om det inte borde behövas.

pather wrote:Gött.. Ett annat problem relaterat till sensorfliken är att efter varje omstart av datorn tappar Telldus center mina sensorer (termometer). Jag måste gå in och redigera listan och lägga till enheten i både Telldus center och Telldus Live. Så var det innan mitt diskbyte med. Någon annan som känner igen problemet?
Om jag startar om Telldus Center så måste jag redigera och kryssa i de två kryssrutorna som finns för att visa i listan och skicka till Telldus Live. Den datan verkar inte sparas. Om det kanske är samma issue.
Post Reply