Magnetbrytare - vad är fördelen med z-wave vs 433?

Moderator: Telldus

Post Reply
wolth
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Magnetbrytare - vad är fördelen med z-wave vs 433?

Post by wolth »

Jag är klar över fördelarna med den dubbelriktade kommunikationen och räckviddsfördelar med z-wave jämfört med 433.
Förutom räckvidden så undrar jag om det finns någon annan skillnad när det gäller magnetbrytare. Dessa har väl normalt inte någon mottagande kommunikation?
Min egentliga fråga är: är en magnetbrytare med z-wave mer pålitlig? Levererar den inte bara den senaste händelsen precis som 433?
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Magnetbrytare - vad är fördelen med z-wave vs 433?

Post by Zaman »

I Z-wave protokollet så finns möjligheten att fråga en enhet om status och inte bara få rapporter om statusändringar.
Dvs om du missar en statusförändring (vilket kan hända i båda fallen) så kan du mha Z-wave ändå hämta information om aktuell status vilket inte går att göra med 433.
Missar du en signal på 433 så får du snällt vänta tills nästa trillar in, dvs din dörr eller ditt fönster kan stå öppet utan att du får reda på det.
wolth
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Magnetbrytare - vad är fördelen med z-wave vs 433?

Post by wolth »

Zaman wrote:I Z-wave protokollet så finns möjligheten att fråga en enhet om status och inte bara få rapporter om statusändringar.
Dvs om du missar en statusförändring (vilket kan hända i båda fallen) så kan du mha Z-wave ändå hämta information om aktuell status vilket inte går att göra med 433.
Missar du en signal på 433 så får du snällt vänta tills nästa trillar in, dvs din dörr eller ditt fönster kan stå öppet utan att du får reda på det.
Min för hoppning var att det är som du säger.
Jag kan dock inte se annat än att mina magnetbrytare (gen 5) från Telldus endast skickar statusändringar. Dessutom bryr de sig föga om signalen mottagits av styrenheten eller inte. Dubbelriktad kommunikation är för mig att sändaren försöker och försöker tills dess att mottagaren kvitterat. Annars försvinner hela syftet med z-wave för min del.

Jag har mängder av 433-enheter (mest Nexa). Tillsammans med Tellstick Net har dessa fungerat helt klanderfritt i flera år. Av det skälet hade jag naturligtvis inte behövt växla upp mot z-wave. Huruvida lampan rent faktiska är på eller av har ingen stor betydelse för mig. Med Nexa funkar det ändå till 99,9%. Det finns dock några få användningsområden där jag vill komma upp i 100%. Ex: är garageporten eller entrédörren öppen eller stäng? Är magnetventilen av eller på? Är terassvärmarna på? Andra stora förbrukare? Osv.

Är det så illa att batteridrivna sensorer typ magnetbrytare trots allt endast skickar en enda statusförändring och struntar i kvittens så har detta system inget värde för mig. En 433-magnet kostar kring hundralappen och z-wave fyra gånger så mycket. Varför ska jag alltså betala det? Är det istället något annat system jag bör komplettera mitt väl fungerande 433-nät med?
mecken
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Magnetbrytare - vad är fördelen med z-wave vs 433?

Post by mecken »

Bra fråga som jag också skulle vilja ha svar på.
Står just i begrepp att införskaffa en znet just för att kunna använda z-wave sensorer, i synnerhet dörrmagneter.
Har tagit som självklart att man ser status på magnetkontakten?

Skulle vara intressant att veta om det endast är telldus magnetsensor som inte bekräftar status eller om det är generellt så för alla z-wave magnetsensorer?

Får väl fortsätta att hoppas på svar gärna från någon initierad från telldus...
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Magnetbrytare - vad är fördelen med z-wave vs 433?

Post by Masonit »

+1

\Masonit
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Magnetbrytare - vad är fördelen med z-wave vs 433?

Post by etompau »

Tittar man lite i protokollbeskrivningar över Z-wave så verkar det som att en sändare som inte får ett ACK från mottagaren, kan göra maximalt tre omsändningar. Efter detta upphör sändningen och ett felmeddelande genereras. Utan en sådan spärr skulle en sändare kunna hamna i en loop och konstant sända signaler om inte svar erhålls från controllern.
mecken
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Magnetbrytare - vad är fördelen med z-wave vs 433?

Post by mecken »

etompau wrote:Tittar man lite i protokollbeskrivningar över Z-wave så verkar det som att en sändare som inte får ett ACK från mottagaren, kan göra maximalt tre omsändningar. Efter detta upphör sändningen och ett felmeddelande genereras. Utan en sådan spärr skulle en sändare kunna hamna i en loop och konstant sända signaler om inte svar erhålls från controllern.
Finns det då någon annan förklaring än att Telldus inte har implementerat protokollet ordentligt?
sumo89
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Magnetbrytare - vad är fördelen med z-wave vs 433?

Post by sumo89 »

Jag kan av egen erfarenhet säga nu att den inte är 100%. Har en som sitter precis på gränsen av räckvidden och den lyckas inte alltid skicka tillbaka. Det lyser en liten diod när den skickar data, och den lyser längre än normalt när den inte lyckas. Det skulle ju indikera att den faktiskt försöker flera ggr.

Men jag antar att det är svårt att komma förbi, då lär man väl polla den för att se att den lever med jämna mellanrum, men då åker väl batteriet på stryk...
Post Reply