ZNet Lite och sensorer?

Moderator: Telldus

Post Reply
MrHydrodynamic
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

ZNet Lite och sensorer?

Post by MrHydrodynamic »

Hej,

ZNet Lite fungerar finfint med 433-Mhz-grejorna.

Men min stora anledning till den var Z-wave.

Svindyrt och icke fungerande?

Hade redan en massa 433 saker, därav valet på Lite.

Den och en Sensative Strips köptes in. Stripsen blinkar 5 gånger - failed communication with controller.
Idag skaffade jag en Telldus door sensor z-wave +.

Inte heller den ploppar upp som "Sensor"...

Vad gör jag för fel?

Obefintlig dokumentation om hur det ska ställas in etc...

Ska jag slänga Z-wave?
Ska jag sälja ZNet och skaffa nått bättre(fungerande, om det nu finns)?
MrHydrodynamic
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNet Lite och sensorer?

Post by MrHydrodynamic »

Ska tillägga att de båda är identifierade som glödlampor! under "enheter" där de visas med namn och bild som rätt enheter med rätt tillverkare, så så långt verkar det ha gått bra.

Sensative Stripen har också funkat ett par gånger enligt "history"
Andersson8
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNet Lite och sensorer?

Post by Andersson8 »

Varken sensative eller door sensor är ju en sådant sorts sensor du menar. Antar att du menar givare, typ temp, fukt, ljus etc med sensor.
Båda enheterna du köpt är iof magnetsensorer men de är enheter i Live. Glödlampan indikerar inte om vilken sort det är, bara om den är på eller av. Lyser lampan är magneten öppen, släckt lampa är magneten stängd.

Vad är det för sorts värde du förväntar dig i sensorfliken?
MrHydrodynamic
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNet Lite och sensorer?

Post by MrHydrodynamic »

Tja,

Som grön på det här med Z-wave som köper en sensor så hade jag hoppats att jag skulle kunna se en sensor i fliken "sensorer".

Men det var kanske för mycket begärt. Speciellt i min iOs-app där de två dörrsensorerna ligger som glödlampor ihop med mina övriga 10 enheter.

Jag hade inbillat mig lite bättre särskiljning, andra ikoner kanske.

Men jag antar att man får vänta på bättre programvarustöd eller skaffa en Raspberry och lära sig att programmera själv?

Senastive stripen blinkar fem gånger för failed communication med kontrollenhet, det är väl mest det jag är besviken på. Den är ju hela 10m bort? om ens det.

I iOs-appen skulle jag vilja se om den har varit öppen idag, men jag antar att Znet Lite inte är till för larm utan mer för att ha en häftig timer?
MrHydrodynamic
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNet Lite och sensorer?

Post by MrHydrodynamic »

Lite mer balanserat svar, men jag är förvånad över att man kan ta så mycket betalt - varje z-wave pryl är 500 spänn+, och ha så lite dokumentation och beskrivning.

Kontrollera enheter heter fliken - min tolkning av kontrollera är "styra", inte tillståndskontroll utan just att också har knapparna "on och off" på enheterna. En dörrsensor kan jag inte kontrollera i bemärkelsen "styra" utan bara få ett värde från, i detta fall öppen eller stängd, 1 eller 0. Men likväl bara en information, inget jag kan styra över.

Nästa progampunkt heter "visa sensorer" - just "visa" är skillnaden mellan kontrollera och att delge information.

Det är där jag vill ha sådant jag inte kan påverka.

Såg att även OpenRemote och några fler gränssnitt kör med just glödlampan.

Förvirrande eftersom övriga 10-enheter är just belysning, dessutom med samma on/off-val.

Jag vill veta om en av dörrarna öppnas oplanerat - dvs när vi är bortresta.

Nått värde(tex fiktiv larmdosa) är 1(på) och dörren går från 0 till 1 - sänd mig ett larm/sms/epost och eventuellt trigga en kamera.

Vid fiktig larmdosa 0, ingen åtgärd - men att kunna läsa i en logg att dörren har signalerat(visat på funktion, sensative strip fungerar ju inte).
Andersson8
Posts: 21
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNet Lite och sensorer?

Post by Andersson8 »

Ja lite förvirrande kanske rubriker och lampor kan vara. Det är så det ser ut och ev förbättringsförslag får du väl maila telldus support om och se vad dom har för svar.

Själv tycker jag att magnetsensorn ligger rätt. I sensorfliken vill jag bara ha värden på temp, fukt, effekt mm rapporterat.

De funktioner du önskar går alldeles utmärkt att skapa i "events". Då får du mail/sms om dörren öppnas och du kan se i loggen om något öppnats (bara 1v data än). Förhoppningsvis utvecklas appen betydligt men jag tror jag läst någonstans att dom jobbar på den.

Synd att inte strip fungerar bra. Var lite sugen på köpa sådana jag med. Förhoppningsvis löser dom det. Kommer ju nya firmware rätt så ofta än.
MrHydrodynamic
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: ZNet Lite och sensorer?

Post by MrHydrodynamic »

Fick hem en Z-wave lampa och en stickpropp idag.

Nu funkar båda givarna bra och ger signal varje gång de öppnas.

Krävdes alltså lite förstärkning av nätet.

Ursäkta min tidigare hårda ton, men jag var nog lite besviken. Är det fortfarande, men nu kanske man kan sätta in brandvarnarna som tänktes från början!
Post Reply