Fibaro Universal Sensor

Moderator: Telldus

Post Reply
plun
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fibaro Universal Sensor

Post by plun »

Hej

Har inhandlat en Fibaro Universal sensor och det tog ett tag innan jag ringat in den här buggen.

FIbaro:
https://www.m.nu/universal-sensor-fibaro-p-794.html

Jag har fyra givare inkopplade (DS18B20) och samtliga fungerar MEN när jag sticker ut en av givarna genom källarväggen så att det blir minusgrader så blir det 429000 grader nånting, reperterbart.... funderade även på om en elledning 220V kunde störa? (matar en motorvärmare i samma rör) men lägger jag givaren i ett eget plaströr så blir det samma sak.

http://www.kjell.com/se/sortiment/el/el ... ino-p87893

Någon annan användare med samma erfarenhet? Efter pillrande med 1-wire och en Raspberry Pi2 så vet jag att minusgradsmatematiken kan spöka men matematiken kommer vi ju inte åt. (har även frågat Telldus supporten)

Image

(Temp ute är då just nu temp källare)


EDIT det blir några grader mer ute.... :-)

Image
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro Universal Sensor

Post by gein »

Med all säkerhet en overflow vid negativa värden. Dvs den hanterar inte negativa tal utan börjar om på max.
2^32 = 4 294 967 296 vilket är väldigt nära ditt värde 4 294 901 642.

Om den rapporterar rätt till andra enheter så känns det som en bugg i Telldus.
Last edited by gein on Mon Jan 11, 2016 8:51 am, edited 1 time in total.
plun
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro Universal Sensor

Post by plun »

Utmärkt! Jo jag har stött på matematiksvårigheterna med negativa värden förr som jag skrev med en RaspberryPi 2 men visst inte vad det maximalt ställer till med.

Annars så är den här lilla manicken en klart klurig uppfinning :-)

Det var den här artikeln som fångade mitt intresse och 1-wirelösningen, sen har man då även ett I/O för att styra saker men det får jag ta senare.

http://www.dreamgreenhouse.com/reviews/2012/fibaro_us/
plun
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro Universal Sensor

Post by plun »

Snabbt fixat av knådarna och nu funkar det med firmware ver 1.0.7 som serveras om man startar om.

Det var en matematikbugg med negativa värden.
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro Universal Sensor

Post by gein »

Räcker det med att bryta strömmen till enheten för att tvinga en uppdatering? Min kör fortfarande 1.0.4 och inget hände när jag bröt strömmen.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Fibaro Universal Sensor

Post by micke.prag »

@gain: Du har en TellStick ZNet Pro och 1.0.4 är för närvarande den senaste versionen. 1.0.7 kommer till dig om ca en vecka om alla tester går väl. Ingen behöver göra något speciellt. Alla enheter uppgraderar sig själva inom ett dygn.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
gein
Posts: 437
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fibaro Universal Sensor

Post by gein »

micke.prag wrote:@gain: Du har en TellStick ZNet Pro och 1.0.4 är för närvarande den senaste versionen. 1.0.7 kommer till dig om ca en vecka om alla tester går väl. Ingen behöver göra något speciellt. Alla enheter uppgraderar sig själva inom ett dygn.
Perfekt, då vet jag! (du kan förbi se mitt supportmail)
Post Reply