Tellstick tappar signal med sensorer

Moderator: Telldus

Post Reply
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick tappar signal med sensorer

Post by snej81 »

De senaste 2 dagarna så har min Tellstick NET (v17) tappat signalen med flera av mina temp/fukt-sensorer lite sporadiskt. Jag har flera olika modeller, Oregon, Proove och Loh Electronics.

Framförallt en av Oregon-sensorerna som jag har utomhus slutade bara rapportera helt plötsligt trots att den funkat klockrent på samma avstånd tidigare (ca 7m, med en yttervägg emellan). Jag provade att flytta den ännu närmre, fast fortfarande utomhus, då började den rapportera igen, men 7m ska ju liksom inte vara några problem, jag har flera andra sensorer på längre avstånd än så. Oregon-sensorn sänder även till en huvudenhet (Oregon-RAR502) där man kan läsa värdet direkt på displayen, och den rapporteringen fungerar felfritt.

Men även flera av mätarna inomhus har tappat kontakten sporadiskt med, har en kyl-termometer från Proove som sitter på utsidan kylen bara 2-3m ifrån Tellstick-enheten, den har inte rapporterat från kl 02 inatt tex. De andra sensorer får tillbaka kontakten igen efter ett antal timmar dock, Oregon-sensorn utomhus är den som bråkar mest.

Är detta ett vanligt problem med Tellstick? Jag har bara haft mitt system sen nyår ungefär, men alla sensorer och Tellsticken har rapporterat klockrent fram tills för någon dag sen bara.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick tappar signal med sensorer

Post by etompau »

Signalen från givarna är mycket svag och det behövs inte mycket för att signalen inte ska nå fram eller bli störd. Det kan räcka med en stängd dörr för att signalen inte ska nå fram
Bråkade själv med en Orgon-givare som är monterad på vind med gipstak med ett avstånd på kanske 8-9 m. Slutade med att jag anslöt en extern antenntråd.
Ibland kan det räcka med att vrida antennen på Tellstick:en till ett vågrätt läge för att få säkrare uppdateringar.

Att ha en givare direkt på ett stort metallföremål, som i ditt fall med kylskåpet, kan sannolikt påverka signalen/sändningen negativt.

En extern antenn på Tellstick:en kan hjälpa. Sök i forumet för mer info.
Även som sagt, en extern pålödd antennstump (17 cm) på givaren hjälper till att få bra räckvidd.

När du sedan har justerat och testat ut bra placeringar av givarna, så rullar det på med i stort sett 100% uppdateringssäkerhet.
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick tappar signal med sensorer

Post by snej81 »

Aha, det är så känsligt alltså.. Har en likadan Proove kyl/frys-sensor ute i frysen i garaget, den är längst från Tellsticken av alla sensorer + att det är 2 ytterväggar emellan och den har kontakt i princip hela tiden. Har varit lite strul med den men den funkar i nuläget bättre än Oregon-sensorn som är på hälften av avståndet med bara 1 yttervägg emellan.
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick tappar signal med sensorer

Post by Zaman »

Anledningen till att sensorer som befinner sig i icke uppvärmda utrymmen strular den här tiden på året är oftast pga kylan. Batterierna blir påverkade av kylan och då sjunker signalstyrkan och därmed räckvidden.
Extern antenn är ofta en bra lösning (mycket lättare än att värma upp enheten :))
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick tappar signal med sensorer

Post by petzno »

etompau wrote:Signalen från givarna är mycket svag och det behövs inte mycket för att signalen inte ska nå fram eller bli störd. Det kan räcka med en stängd dörr för att signalen inte ska nå fram
Bråkade själv med en Orgon-givare som är monterad på vind med gipstak med ett avstånd på kanske 8-9 m. Slutade med att jag anslöt en extern antenntråd.
Var det på en Oregon vind sensor du monterte ekstern antenne? Har problemer med rekkevidden på en slik, WGR800. Må plassere Tellstick veldig nært for å få signaler, vurderer faktisk nå å bygge min egen mottaker.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick tappar signal med sensorer

Post by etompau »

petzno wrote:
etompau wrote:Signalen från givarna är mycket svag och det behövs inte mycket för att signalen inte ska nå fram eller bli störd. Det kan räcka med en stängd dörr för att signalen inte ska nå fram
Bråkade själv med en Orgon-givare som är monterad på vind med gipstak med ett avstånd på kanske 8-9 m. Slutade med att jag anslöt en extern antenntråd.
Var det på en Oregon vind sensor du monterte ekstern antenne? Har problemer med rekkevidden på en slik, WGR800. Må plassere Tellstick veldig nært for å få signaler, vurderer faktisk nå å bygge min egen mottaker.
Nej det var en almindlig termo/hygrometer (THGN 132).
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick tappar signal med sensorer

Post by snej81 »

Jag har troligtvis löst problemen genom att montera denna antenn http://www.styrahem.se/p/288/battre-ant ... netduoznet som jag köpte på Styrahem.se (beställde igår eftermiddag, låg i brevlådan idag!)

Alla sensorer rapporterar kontinuerligt sen jag monterade den, Oregon-sensorn som jag har utomhus går perfekt nu på samma placering där den slutade rapportera helt när jag hade original-antennen. Jag har dessutom satt i ett litiumbatteri istället för ett alkaliskt (vi har dock inga -20 eller kallare här så det ska inte spela någon större roll).

Så en ny, bättre antenn verkar vara en bra grej ifall man har mottagning/signal-problem helt klart.
Hulten
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick tappar signal med sensorer

Post by Hulten »

Jag har 2 Clas O givare anslutna till Tellstick.net. De rapporterar oftast värden utan problem.
Sporadiskt (ca ett halvt års mellanrum) upphör värdena från en eller båda givarna. Ibland visas också en "spök-givare" med någon lustig adress. Gör jag inget brukar all bli ok igen efter någon dag.
Vid ett tillfälle kollade jag med att byta batteri i den ena enheten, och vips fungerade båda enheterna igen. Då började jag ana vad det kunde vara.
Jag hade observerat att Tellstickens lysdioder tog emot mätsignaler två olika tidsmellanrum, t.ex 1 - 21 -60 - 70 där 1 och 60 är från givare 1 och 21 och 70 är från givare 2.
När mottagningen inte fungerar får man bara ett blink med 60 sek mellanrum. Detta beror på att givarnas klockor går inte exakt vilket gör att de så småningom hinner ikapp varandra. De "talar då i mun på varandra" och signalen blir obegriplig.
Lösningen är att starta om den ena enheten genom att ta ur batteriet eller bara vänta tills det löser sig själv.
Post Reply