Bekymmer med znet

Moderator: Telldus

Post Reply
stubinus
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Bekymmer med znet

Post by stubinus »

Min znet lite verkar ha problem att aktivera 433-enheter men bara när de ska aktiveras av händelser i Live. Någon som upplevt samma sak? Antar att detta är ett mjukvaruproblem iochmed att det funkar felfritt annars....
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bekymmer med znet

Post by etompau »

Svårt att ge något tips/förslag med en så tunn felbeskrivning. Hur ser händelsen ut som inte triggas? Har du kollat loggen för enheten som inte aktiveras?
stubinus
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by stubinus »

Ursäkta min otydlighet. Som exempel: När kl är mellan 23 och 06 så ska en rörelsevakt tända upp diverse lampor. Detta styrs via händelser i live. Mer ofta än sällan tänds inte 433 MHz-mottagarna. Denna typ av styrningar var mycket stabilare när jag använde tellstick.net. För att kringgå problemet har jag under avancerade inställningar fått ställa in att signalen ska skickas flera gånger för att nå fram.
stubinus
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by stubinus »

Att tända och släcka via tex appen fungerar felfritt
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bekymmer med znet

Post by etompau »

Om det fungerar felfritt via appen, så låter det som att signalen från rörelsevakten inte når fram till din ZNet.
Vad för typ av rörelsevakt använder du? (måste vara en Z-wave)
Titta i loggen för de lampor som ska tändas via händelsen, då ser du direkt om något kommando har skickats ut mellan kl. 23-06.
stubinus
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by stubinus »

Använder en detektor från aeonlabs (z-wave). Och det luriga är att de 433 mottagare som fortfarande går via tellstick fungerar bättre (är i en övergångsperiod och kör znet och tellstick parallellt). Men ska kolla loggen när jag kommer hem.
b3astie
Posts: 30
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bekymmer med znet

Post by b3astie »

etompau wrote:Om det fungerar felfritt via appen, så låter det som att signalen från rörelsevakten inte når fram till din ZNet.
Vad för typ av rörelsevakt använder du? (måste vara en Z-wave)
Titta i loggen för de lampor som ska tändas via händelsen, då ser du direkt om något kommando har skickats ut mellan kl. 23-06.
Nu kanske jag missförstår något här, men menar du att LMDT-810 ex. inte fungerar ihop med Telldus ZNet? Den ska väl kunna hantera både 433mhz-prylar och z-wave?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bekymmer med znet

Post by etompau »

b3astie wrote:
etompau wrote:Om det fungerar felfritt via appen, så låter det som att signalen från rörelsevakten inte når fram till din ZNet.
Vad för typ av rörelsevakt använder du? (måste vara en Z-wave)
Titta i loggen för de lampor som ska tändas via händelsen, då ser du direkt om något kommando har skickats ut mellan kl. 23-06.
Nu kanske jag missförstår något här, men menar du att LMDT-810 ex. inte fungerar ihop med Telldus ZNet? Den ska väl kunna hantera både 433mhz-prylar och z-wave?
Lite-versionen av ZNet har enbart sändning på 433 MHz. Mottagning av signaler på 433, ex. IR-detektor/temp.givare stöds ej. Detta kommer i en senare modell (Pro).
Har du en "vanlig" Net kan den ta emot signaler på 433 och trigga händelser i en ZNetLite som ligger på samma konto.
b3astie
Posts: 30
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bekymmer med znet

Post by b3astie »

Ok tack för din förklaring. Yes jag har en Net idag och då låter det som jag vill vänta till pro-versionen kommer så jag får nytta av mina rörelsevakter. Vet du om det finns ett prel. datum för den?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bekymmer med znet

Post by etompau »

Har sett info som säger Q2/Q3 2016.
b3astie
Posts: 30
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bekymmer med znet

Post by b3astie »

Tack, väntar otåligt :)
stubinus
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re:

Post by stubinus »

stubinus wrote:Använder en detektor från aeonlabs (z-wave). Och det luriga är att de 433 mottagare som fortfarande går via tellstick fungerar bättre (är i en övergångsperiod och kör znet och tellstick parallellt). Men ska kolla loggen när jag kommer hem.
Loggen säger att mottagaren misslyckats (inget svar). Hur vet den att den inte fått ngt svar när det är en 433-enhet? De enheter som berörs är en vanlig NEXA plugg, en wmr-252 och en wmr-1000. Detta gäller som sagt bara när enheten slås på/dimmas/slås av via en "event"
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Bekymmer med znet

Post by etompau »

Låter skumt. Gissar på att beskedet du får har med någon intern process i Live eller ZNet.
Någon återkoppling fås som bekant inte från 433-mottagarna.

Är det alla event som uppför sig på detta viset? Testa med att lägg upp något enkelt event och se hur det funkar och om du kan se något system i felet.
Kanske någon print screen på din programmering kan ge en ledtråd.

Annars kanske du får höra med supporten hos Telldus för vidare felsökning.
stubinus
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by stubinus »

Jag får rota vidare. Tack för hjälpen iallafall
Post Reply