Hur räknar Telldus soluppgång/solnedgång?

Moderator: Telldus

Post Reply
trilenium
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Hur räknar Telldus soluppgång/solnedgång?

Post by trilenium »

Hej!

En liten fråga bara.

Någon som vet HUR schemaläggaren räknar soluppgång/solnedgång?

Det finns nämligen inte en riktig standard för det. Vissa menar att det är soluppgång så fort lite av solen dyker upp ovanför horistonten, andra menar att halva solen ska ha passerat horisonten och det finns även de som menar att HELA solen ska ha passerat horisonten.

Vill optimera så bra det bara går och eventuellt är det många timmar per år man då kan spara på en massa lampor jag har schemalagda utomhus.
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur räknar Telldus soluppgång/solnedgång?

Post by Zaman »

Den tid det tar för solen att stiga "helt" över den beräknade horisonten är mindre än skillnaderna i terrängen (kullar och berg som "flyttar" din personliga horisont) samt väderskillnader som minska ljusinsläppet.
Det jag antar att du är ute efter är att hitta när det finns tillräckligt med inkommande ljus från solen på just den plats som ditt hur är placerat för att lampor inte ska behövas. Den typen av styrning är bättre att göra med en sensor som då tar hänsyn till både terräng och väder.
trilenium
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur räknar Telldus soluppgång/solnedgång?

Post by trilenium »

Zaman wrote:Den tid det tar för solen att stiga "helt" över den beräknade horisonten är mindre än skillnaderna i terrängen (kullar och berg som "flyttar" din personliga horisont) samt väderskillnader som minska ljusinsläppet.
Det jag antar att du är ute efter är att hitta när det finns tillräckligt med inkommande ljus från solen på just den plats som ditt hur är placerat för att lampor inte ska behövas. Den typen av styrning är bättre att göra med en sensor som då tar hänsyn till både terräng och väder.

Förstår vad du menar. Jag har dock "turen" att inte ha kullar och berg utan rak horisont både för soluppgång och solnedgång.

Men jag är nyfiken på hur Telldus alltså räknar soluppgång och solnedgång. Alltså vid vilket tillfälle den triggar om man väljer t.ex. soluppgång. Jag kommer ju få reda på det genom att kolla enhetshistoriken de närmaste dagarna och sedan jämföra med "kalendrar" på nätet gällande denna fakta.
GOKAR
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur räknar Telldus soluppgång/solnedgång?

Post by GOKAR »

Du får ju alltid problem med när det är mulet och när det är klart om du vill att den ska tända och släckas vid en viss ljusnivå.
Har själv löst det genom att bygga om en Viking termometer till en ljussensor som jag använder och triggar med, funkar kanonbra.
Finns beskrivning i en tråd hur man bygger om den.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur räknar Telldus soluppgång/solnedgång?

Post by krambriw »

Solen anses enligt svensk praxis (Den Svenska almanackan) ha gått upp när dess mittpunkt nått över horisonten. SMHI har definierat soluppgång som när solens rand syns över horisonten. Med denna definition är således dagarna längre.

Vilken definition Telldus använder kan nog bara Telldus själva svara på. Helt klart är att det naturligtvis är bättre att använda en ljussensor så som sagts, ljuset varier väldigt med olika väderförhållanden som annars är svåra att kompensera för. Kombinera detta med en schemaläggare så kan man se till att belysningen bara tänds mellan vissa klockslag och dagtyper då det är tillräckligt mörkt.
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur räknar Telldus soluppgång/solnedgång?

Post by Zeta_R »

Bruker selv Nexa sin lyssensor, og føler det treffer bedre enn å bare å styre etter et skjema. Når det er sagt, det er jo også mulig å legge inn egen offset i tilknytning til Telldus sin soloppgang/solnedgang om en vil gjøre justeringer..

Det viktigeste er vel å få en løsning som er slik du vil ha den, ikke hva som er Nexa sin definisjon på soloppgang/solnedgang :wink:
Tasle
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Hur räknar Telldus soluppgång/solnedgång?

Post by Tasle »

Antar at kontrollprogrammet bruker den normale, matematiske trigonometriske metoden for beregning av soloppgang og -nedgang. Verre er det ikke. Det finnes også algoritmer for beregning av såkalt "twilight" (skumring).

Det beste er etter mitt syn er å beregne skumringstidene (i programmet) og bruke disse som tidspunkt for av og på lys. Skumring (twilight) inntreffer normalt 1-2 timer før og etter solnedgang og -oppgang avhengig av årstid.

Jeg kommer til å bruke denne metoden for twilight i "Da House Control" (blog på http://tore.aasli.net/blog/?p=152 )
Post Reply