Kort räckvidd på TSS330

Moderator: Telldus

Post Reply
Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Kort räckvidd på TSS330

Post by Falkens »

Jag upplever det som att det är kort räckvidd på den, är det någon annan som upplevt samma sak?

Jag har den sittandes utanpå ett kylskåp och på samma ställe har jag en Viking Remote Thermo Sensor, Viking visar sin värden eller man kan säga att den uppdaterar men tyvärr så gör inte TSS330 det.
Jag har en .net där jag bytt till en längre och bättre antenn (tips från forumet för några år sedan) jag bor i ett radhus på ca.100 kvm som är byggt i trä, jag ser inte att det beror på den omgivande konstruktionen. Jag har andra givare men det är denna som strular. Jag vill bara kolla om det bara är min eller om det finns andra som upplevt samma sak med sin/sina TSS330 och det är innan jag reklamerar den.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Kort räckvidd på TSS330

Post by etompau »

Jag installerade en TSS320 i badrummet, mellan tvättmaskin/torkskåp och värmepanna, och räckvidden var klart begränsad. Jag hade problem att få den till att nå fram till min Net på ett avstånd på ca. 6-7 m. Jag modifierade min givare med att löda på en extern antenn, så nu rullar den som tänkt.
Svårt att exakt säga om dessa givare har svagare signal än Viking-givarna dock.
Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kort räckvidd på TSS330

Post by Falkens »

etompau wrote:Jag installerade en TSS320 i badrummet, mellan tvättmaskin/torkskåp och värmepanna, och räckvidden var klart begränsad. Jag hade problem att få den till att nå fram till min Net på ett avstånd på ca. 6-7 m. Jag modifierade min givare med att löda på en extern antenn, så nu rullar den som tänkt.
Svårt att exakt säga om dessa givare har svagare signal än Viking-givarna dock.
Tack det förklarar ju saken... men det är skrämmande att Proove har en sådan kass sändare i sin givare med tanke på att de är Telldus. Ganska knäppt!
Hur löder man på en egen antenn? Har du bilder på hur man går tillväga (är ganska oteknisk när det gäller löda etc.)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Kort räckvidd på TSS330

Post by etompau »

Det är inte så svårt. En kabelstump på ca 17 cm. Löd fast den på sändarkortet på punkten märkt "ANT." Led ut kabeln genom hålen i botten på sändaren.
Kommer inte exakt ihåg nu, men där satt nog en liten spole som antenn som jag lödde loss innan jag fäste kabeln.
Attachments
Ant 2.jpg
Ant 2.jpg (151.72 KiB) Viewed 5479 times
Ant 1.jpg
Ant 1.jpg (193.89 KiB) Viewed 5479 times
Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kort räckvidd på TSS330

Post by Falkens »

Tror nästan jag vågar ge mig på det där jag med :-)
Thor
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Kort räckvidd på TSS330

Post by Thor »

Jag installerade en TSS320 i badrummet, mellan tvättmaskin/torkskåp och värmepanna, och räckvidden var klart begränsad. Jag hade problem att få den till att nå fram till min Net på ett avstånd på ca. 6-7 m. Jag modifierade min givare med att löda på en extern antenn, så nu rullar den som tänkt.
Post Reply