Prosjekt: Automatisere ventilasjonsvifte

Moderator: Telldus

Post Reply
Vaffel
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Prosjekt: Automatisere ventilasjonsvifte

Post by Vaffel »

Vi har en Flexit ULV-100 ventilasjonsvifte på loftet. Den trekker ut luft fra bad, toalett, vaskerom og kjøkken (ikke ventilatorhette - den har egen motor og utløp).
Nede utenfor badet er det en 3-trinnsbryter for å regulere hastigheten på vifta, men den kan ikke skrues helt av ettersom huset alltid skal ha litt gjennomtrekk av luft.

Jeg kunne godt tenkt meg å automatisere og fjernstyre vifta basert på forskjellige hendelser;
  • Vifta går til full styrke (nivå 3) når det blir fuktig på badet etter dusjing eller bading
  • Nivå 3 hvis det blir fuktig på vaskerom som følge av tørketrommel eller tørking av klær
  • Nivå 1 hvis det er kaldt ute (under 0 grader), og heller justere til nivå 3 i intervaller
  • Nivå 1 hvis det er kaldt ute (under 10 eller 5 grader) mens huset er tomt
  • Nivå 1 når jeg skal fyre i peisen (styres med en Nexa doorbell-knapp ved peisen)
  • Ellers nivå 2 (som er normaldrift)
I følge koblinsskjemaet fra Flexits hjemmesider burde dette kunnet gjøres med releer.
Image

WRR-1 kunne kanskje brukes (og har også innebygget timer), men har begrensning på 70W på motorstyring. ULV-100 er på 165W og jeg tok derfor ikke sjansen.

Jeg kjøpte derfor 2 stk releer fra Elfa med kapasitet på 1500W på motorstyring av typen Finder 66.82.8.230.0300 på 30A@250VAC
Image
Disse releene har to separate NO-kretser, slik at jeg senere kan bygge på en NEXA WBT-912 for å få bekreftelse på viftenivået.


Fra før hadde jeg flere PBR-2300 liggende.
Image
Image


Jeg synes de trengte nye ledninger;
Image

Og avstandsknotter under. Jeg brukte "perler" og epoxylim;
Image
Image

Det hele ble limt og festet i en koblingsboks fra Jula (art. nr. 402076) med brytere fra Jula (art. nr. 650046);
Image
Image

230V til de to Nexa PBR-2300 ble hentet fra Flexit-styringsboksen, og den ene styrer nivå 2 og den andre nivå 3. Begge releer av = nivå 1. På denne måten kan jeg alltid overstyre til høyere viftehastighet med manuell bryter utenfor badet hvis det skulle bli nødvendig (eller dersom kona trenger å justere).


I Telldus Live har jeg satt opp et Event hvor fuktighet over 50% på badet setter på vifta på nivå 3. Når fuktighet går under 50% og Vifte 3 er aktivert, vil Vifte 3 skru av.
Hadde jeg hatt Pro, kunne jeg heller satt opp delay på en Event slik at Vifte 3 går av etter f.eks. 30 eller 60 minutter.

Jeg har ennå ikke satt opp programmer for vaskerom eller utetemperatur. Jeg begynner nå å se alle begrensningene med Telldus Live :(
Jeg mangler også en Nexa doorbell-knapp for å sette vifta på Nivå 1 når jeg skal fyre opp i peisen. Blir snart kjøpt inn!

Kommentarer ønskes :)
LarsChr
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Prosjekt: Automatisere ventilasjonsvifte

Post by LarsChr »

Oj, dette var interessant. Jeg tror dog jeg er avhengig av en 'elektriker godkjent' løsning for mitt system. Det blir nok også litt for avansert for meg :) jeg vil anbefale telldus pro, det gir mange flere muligheter. Ellers spennende opplegg!
Vaffel
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Prosjekt: Automatisere ventilasjonsvifte

Post by Vaffel »

Takk LarsChr!

Dette er vel ikke altfor jall, men det kommer kanskje an på hvem du spør(?). Det var mer jall i Flexit-boksen som ER lagt opp av fagmann.
Mitt opplegg blir ettersett av elektriker i dag (uoffisielt), så får vi se.

Du kan helt sikkert få gjort lignende av elektriker, men da bruk av innkapslede trådløse enheter (ikke demonterte plug-in-enheter).
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Prosjekt: Automatisere ventilasjonsvifte

Post by tronde »

Siden du alt har funnet frem til Elfa, kan andre som har lyst til å prøve droppe ferdigkjøpt hastighetskontroll og bygge en selv.

Kondensatorene på 3uF bør være av en type som tåler å stå konstant med nettspenning, pluss en motor som belastning. Det finnes spesielle typer for den type bruk.

Følgende varenummer hos Elfa er OK:
65-108-15
65-108-03
65-626-31
65-628-39
65-773-83

De to motstandene på 220 kOhm er der for å lade ut kondensatorene slik at det ikke står spenning på kretsen lenge etter at den er avslått. Disse må tåle nettspenningen. Vanlige 1/4W motstander tåler vanligvis ikke det, og de vil sannsynligvis bli for varme.

Varenummer 60-797-76 er OK.

Releene dine har vel varenummer 37-444-56.

Hvis man bygger selv, kan man spare litt ved å gå for to hastigheter, max og lav. Da trenger man en kondensator, en motstand og ett rele.

Det er vel litt smak & behag om man har nytte av tre hastigheter når det styres via målt behov for avtrekk.
Vaffel
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Prosjekt: Automatisere ventilasjonsvifte

Post by Vaffel »

Takk for guiden, Tronde - veldig nyttig!

Her er alle tre viftenivåene i bruk. Lavest hastighet gir minimal gjennomtrekk i huset når huset er tomt og sparer energi, eller når jeg fyrer opp i peisen. Det er uaktuelt å skru helt av, ettersom huset er konstruert for å ha gjennomtrekk. Nivå 2 er normal-innstillingen når vi er hjemme. Maks hastighet brukes i kortere intervaller for å få ut fuktighet fra bad og vaskerom raskt. Alle trenger sikkert ikke alle tre, og da er det jo greit å spare penger.

På Flexit's hjemmesider sier de at man må/bør bytte kondensatorene etter 5 år. Hva skjer når de begynner å bli dårlige?
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Prosjekt: Automatisere ventilasjonsvifte

Post by tronde »

Vaffel wrote:
På Flexit's hjemmesider sier de at man må/bør bytte kondensatorene etter 5 år. Hva skjer når de begynner å bli dårlige?
De jeg linket til bør holde tilnærmet evig. De er laget for å drive trefasemotorer på enfas. Du har en inne i vifta også. Du ser at det er trefasemotor, og det er en kondensator som lager en "falsk" tredje fase.

De jeg linket til er oppgitt for minst 450VAC og 85 grader C. De går i praksis på halv spenning, og med mye lavere temp. Noen av dem har oppgitt levetid som ser litt lav ut, men man kan regne dobling av levetid for hver 10 grader C man senker temp. I tillegg er det stor gevinst med lavere spenning.

Alle sammen er oppgit å være med plastfilm som dielektrikum (innvendig isolasjon). Noen eldre typer hadde en form for elektrolytt, typisk stoffet PCB som nå er forbudt. Denne typen vil tørke ut over tid, og få lavere verdi, mens plastfilm i utgangspunktet er evigvarende hvis det ikke drives helt ut mht. tillatt spenning, strøm og temperatur.

Har du bilde av de originale?
Vaffel
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Prosjekt: Automatisere ventilasjonsvifte

Post by Vaffel »

Takk for forklaringen! Jeg tror disse er orginale fra da huset ble bygget for 9 år siden, og er dermed trolig på "overtid". Hvordan kan jeg vite om de bør byttes eller ikke? Jeg har ikke bilde, men kan ta et neste gang jeg er der oppe.

De var ikke dyre de du linket til, så det får bli neste gang jeg skal ha noe på elfa :)
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Prosjekt: Automatisere ventilasjonsvifte

Post by tronde »

Vaffel wrote:Takk for forklaringen! Jeg tror disse er orginale fra da huset ble bygget for 9 år siden, og er dermed trolig på "overtid". Hvordan kan jeg vite om de bør byttes eller ikke? Jeg har ikke bilde, men kan ta et neste gang jeg er der oppe.

De var ikke dyre de du linket til, så det får bli neste gang jeg skal ha noe på elfa :)
Jeg tviler på at du må bytte dem. Hvis du ikke merker endret hastighet eller kan se spor av lekkasje er de OK, og det er ikke realistisk at de har brukt en type som vil ta fyr hvis de blir "slitt ut". Det har vært strenge regler for hvordan slike kondensatorer skal "feile" i mange ti-år. PCB ble forbudt i nye produkter i 1980, men det kan være brukt andre kjemikalier som erstatning uten at jeg har oversikten over det. Jeg vil anta at det er brukt plastfilmisolerte kondensatorer i et så nytt produkt, og de skal ikke bli "brukt opp" helt uten videre.

Hvis du får tatt et bilde som viser merkingen, kan vi prøve å spore opp et datablad,
Post Reply