Tellstick Net XBMC plugin

Moderator: Telldus

Exile82
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Exile82 »

Jag antar att det är dåliga nyheter, tyvärr:Kolla in @henkepenka's tweet: https://twitter.com/henkepenka/status/5 ... 05664?s=09
Exile82
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Exile82 »

Jag kan tyvärr inte så mycket om sånt här. Men är skriptet svårt att skriva om från grunden? Eller finns det nåt sätt att få tillbaka skripten från en hemsida som inte längre finns?
Wavesswe
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Wavesswe »

Exile82 wrote:Jag kan tyvärr inte så mycket om sånt här. Men är skriptet svårt att skriva om från grunden? Eller finns det nåt sätt att få tillbaka skripten från en hemsida som inte längre finns?

det är kanske möjligt att henkepenka kan få det från sin tidigare leverantör. annars är nog enda sättet att bygga upp det igen. tyvärr, om det inte finns sparat någon annan stans.
Exile82
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Exile82 »

Wavesswe wrote:
Exile82 wrote:Jag kan tyvärr inte så mycket om sånt här. Men är skriptet svårt att skriva om från grunden? Eller finns det nåt sätt att få tillbaka skripten från en hemsida som inte längre finns?

det är kanske möjligt att henkepenka kan få det från sin tidigare leverantör. annars är nog enda sättet att bygga upp det igen. tyvärr, om det inte finns sparat någon annan stans.
Han verkar inte så sugen på det, att döma av svaren på twitter. Visst kan jag förstå honom, men det är trist när han byggt nåt så fantastiskt bra som folk har börjat använda och att det sedan förfaller. Säkert många som blev besvikna.
Jag har gett upp den lösningen och har börjat titta på annat. Det finns ett annat addon (som jag har sett länge i xbmc) som heter X10 Commander:
http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=110392
Den här har stöd för Switch King som jag använder för tillfället. Det är gratis för upp till 5 enheter vilket borde räcka för att tända och släcka belysningen. I och med att den har stöd för SK så borde det inte spela någon roll vilket fabrikat på switchar som används. Vad tror ni?
Wavesswe
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Wavesswe »

Har du fått switchking att lira med tellstick net? Installera detta på min linux maskin men när jag lägger till tilläget för NET så krachar det och jag lyckas inte få igång det.
Exile82
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re:

Post by Exile82 »

Wavesswe wrote:Har du fått switchking att lira med tellstick net? Installera detta på min linux maskin men när jag lägger till tilläget för NET så krachar det och jag lyckas inte få igång det.
Jag har fått det att starta för min duo, men längre än så kommer jag inte. Funderar på om jag skriver in fel värden för min SK-server eller nåt. Hur som helst händer ingenting
Wavesswe
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Wavesswe »

Någon som hittat några fram steg eller lösning?
Exile82
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Exile82 »

Wavesswe wrote:Någon som hittat några fram steg eller lösning?
Ingen lösning, men framsteg (om man som jag använder Switchking). Jag har provat X10 Commander som finns i Kodis repository. Den skickar kommandon till SK i url-format. Du kan prova att skriva i http://servernamn:portnummer/devices/SK-ID/turnon så tänds faktiskt just den lampan. När jag kollar i Kodi-loggen så skickas det kommandot från xbmc-burken, men kommandot verkar inte komma fram. Jag har skrivit i den här tråden om mina problem. Är du nyfiken på progressen så kan du alltid kolla där:
http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=110392&page=14

Men jag ser självklart till att hålla er här uppdaterade, jag förutsätter att ni gör detsamma! Jag måste verkligen hitta en lösning. Denna funktion var kraftigt bidragande till varför jag köpte en Tellstick från första början!
Wavesswe
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Wavesswe »

Jag har hittat ett tillägg som kan öppna filer eller liknande vid ex play eller paus. Men frågan e hur man ska kunna avända det till tellstick net. Någon som vet om man kan skicka kommando direkt till sin tellstick net ex via en fil man kör?
Exile82
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re:

Post by Exile82 »

Wavesswe wrote:Jag har hittat ett tillägg som kan öppna filer eller liknande vid ex play eller paus. Men frågan e hur man ska kunna avända det till tellstick net. Någon som vet om man kan skicka kommando direkt till sin tellstick net ex via en fil man kör?
Hmm, det var intressant även om jag inte riktigt är 100 på hur man skulle kunna använda det. Skulle man istället kunna använda det för att skicka och öppna url-adresser i bakgrunden så är vi nog homesafe kan jag lova
c8h10n4o2
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re:

Post by c8h10n4o2 »

Wavesswe wrote:Jag har hittat ett tillägg som kan öppna filer eller liknande vid ex play eller paus. Men frågan e hur man ska kunna avända det till tellstick net. Någon som vet om man kan skicka kommando direkt till sin tellstick net ex via en fil man kör?
Det skulle funka att köra ihop med PowerShell-funktionerna jag byggt (om man kör XBMC på windows...).

Vad heter plugin:en? Jag skulle kunna skriva ihop en lite guide för detta om det är intressant... Vet dock inte hur många som kör XBMC på Windows här...
Exile82
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Exile82 »

c8h10n4o2 wrote:
Wavesswe wrote:Jag har hittat ett tillägg som kan öppna filer eller liknande vid ex play eller paus. Men frågan e hur man ska kunna avända det till tellstick net. Någon som vet om man kan skicka kommando direkt till sin tellstick net ex via en fil man kör?
Det skulle funka att köra ihop med PowerShell-funktionerna jag byggt (om man kör XBMC på windows...).

Vad heter plugin:en? Jag skulle kunna skriva ihop en lite guide för detta om det är intressant... Vet dock inte hur många som kör XBMC på Windows här...
Det vore jag väldigt tacksam för! Jag kör visserligen Openelec, linuxvarianten, men jag är inte låst till det. Bygger den här lösningen på att all mjukvara finns på samma dator (xbmc och telldus eller switch king)?
Hyr som helst vore det bara skönt att ha nån att fråga, nu har jag kört på egen hand i två-tre månader!
Wavesswe
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Wavesswe »

Ska kolla vad det heter. Men jag kör xbmc på linux (raspberry pi)
c8h10n4o2
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by c8h10n4o2 »

Gör så! :)

@Exile82, det blir enklare att köra allt på samma dator, men jag skulle väl i och för sig kunna sätta upp ett REST-api eller dylikt framför också.

Har velat lära mig Python ett tag, det vore väl egentligen det bästa för att få det att fungera bra i XBMC, men har lite längre startsträcka där... :|

Har oavsett inte fått ordning på OAuth än, PowerShell-modulen postar ens credential direkt mot api explorern för att logga på. Fördelen är att man inte blir beroende av någon extern part (förutom Telldus Live!) vilket verkar vara orsaken till att den gamla pluginen slutade fungera, nackdelen är att man (i fallet med att sätta upp ett REST-api) troligen ogärna postar ens inloggningsuppgifter till en 3:e part. Får fundera lite på den...
Exile82
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net XBMC plugin

Post by Exile82 »

c8h10n4o2 wrote: @Exile82, det blir enklare att köra allt på samma dator, men jag skulle väl i och för sig kunna sätta upp ett REST-api eller dylikt framför också.

Har velat lära mig Python ett tag, det vore väl egentligen det bästa för att få det att fungera bra i XBMC, men har lite längre startsträcka där... :|

Har oavsett inte fått ordning på OAuth än, PowerShell-modulen postar ens credential direkt mot api explorern för att logga på. Fördelen är att man inte blir beroende av någon extern part (förutom Telldus Live!) vilket verkar vara orsaken till att den gamla pluginen slutade fungera, nackdelen är att man (i fallet med att sätta upp ett REST-api) troligen ogärna postar ens inloggningsuppgifter till en 3:e part. Får fundera lite på den...
Aj då, det var inte bra. Jag kommer nog inte att kunna köra dem på samma burk, jag har nämligen en server som jag kör allt sånt på, och Openelec/XBMC på en liten hemmabyggd burk.
Men om vi ska göra det enkelt, så räcker det med att pluginet ska kunna skicka kommandon. Säg att man kan använda sig av Switch King (om man inte har det så är det ändå gratis för upp till 5 enheter, det borde räcka för att styra belysningen i det rum man ska titta på TV i). Kommandot i mitt fall kan se ut såhär: http://username:password@192.168.1.69:8 ... /6/turnoff.
Om man kan utgå från att pluginet ska skicka ett sånt kommande, då borde det inte spela någon roll om Switchking finns på samma dator, eller annan dator i nätverket. Dessutom borde det väl inte spela någon roll vilken plattform man kör XBMC på? Det enda man behöver ange i addonet är användarnamn, password, ip-adress till sin SK-server, port och vilken enhet som det ska vara applicerbart för.


Jag kan dessvärre inget om kodning, men jag bistår väldigt gärna med annat, och betatestninge givetvis, för både win och linux/openelec.
Post Reply