Styra Nexa med WAVEMAN

Moderator: Telldus

Post Reply
N3rox
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Styra Nexa med WAVEMAN

Post by N3rox »

Hej,

Tänkte köpa mig en WAVEMAN art: 32-6448 på clas i sjön, undrar om den kommer kunna styra mina nexa brytare som jag redan har.

Ska sätta den innanför dörren så man bryter alla nexa brytare med ett knapptryck när man går ut.

Och sedan undrar jag hur många den klarar av? Alltså hur många brytare en klarar av att bryta?

Tack på förhand
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by mickelin »

Lär inte funka alls tyvärr. Waveman och Nexa är inte kompatibla.
N3rox
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by N3rox »

Okej, vad tråkigt, har du tips på något annat som kan lösa just det som jag var utefter?
naslund
Posts: 97
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Täby

Post by naslund »

kanske en UPM mottagare och netHomeServer (www.nethome.nu) tillsammans med en Tellstick. HAr du en dator i gång så kan den då agera tolk
N3rox
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by N3rox »

Jag kör via en dovado UMR, men just att ha en gå hemifrån funktion hade varit fint.
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by mickelin »

N3rox wrote:Okej, vad tråkigt, har du tips på något annat som kan lösa just det som jag var utefter?
Beror på vilka brytare du har. Är de av den självlärande typen kan du ju lära in en "masterkod" på alla som du kan ha på en fjärr vid dörren.

Är de av den gamla fastkodstypen och du inte vill köra samma kod på alla, finns det andra lösningar. Du kan t ex skaffa en programmerbar fjärrkontroll som fixar makron och låta den skicka ut signalerna en efter en. Köp t ex en begagnad Pronto Neo för några hundringar på på eBay.

Har du en PC med Eventghost och Tellstick igång i huset finns förstås en massa andra lösningar.

Nexa har ju också en lite mer avancerad fjärr som kanske kan lösa uppgiften? http://www.nexa.se/DigitalFjarrkontrollTimer.htm
Post Reply