kunna nå tellstick duo med android platta lokalt?

Moderator: Telldus

Post Reply
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

kunna nå tellstick duo med android platta lokalt?

Post by tjabas »

Hej!

Jag har en tellstick duo kopplad till en windows xp dator, går det att nå tellsticken lokalt med våran android platta?
Som jag skrev i en tråd tidigare så har jag en NET. som jag tänkte avvekla för att istället kunna använda duon, och på så sätt kunna använda systemet utan att behöva vara beroende av internet, Vi har en android platta på väggen där vi sköter alla strömbrytare som är kopplade till tellsticken,
men detta verkar svårare än jag trodde, jag har aktiverat tellsticken i telldus live, vilken fungerar med plattan, men då är man ändå beroende av internet.

finns det någon enkel lösning?

jag har kollat lite på switchking, där verkar det som man måste betala för att använda deras program och tjänst, finns det kanske något annat alternativ?
Clas-Robert
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Clas-Robert »

Jag kör liknande lösning som dig och har switch king installerat på datorn med min duo. Funkar fint och är rätt överskådligt med sina widgets.
Programmet är kostnadsfritt så länge man inte har fler än fem olika brytare. Så det är väl bara för dig att ta med det och testa?
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re:

Post by tjabas »

Clas-Robert wrote:Jag kör liknande lösning som dig och har switch king installerat på datorn med min duo. Funkar fint och är rätt överskådligt med sina widgets.
Programmet är kostnadsfritt så länge man inte har fler än fem olika brytare. Så det är väl bara för dig att ta med det och testa?
jag har testat det, men det är som du sa att det är bara 5 brytare, men det är ju inte värre än att man betalar.
men jag har hittat en annan lösning.

jag kör med telldus live i plattan, skulle live tjänsten ligga nere så använder jag teamviewer och kör brytarna med, fungerar kanon.

sedan så kan man med teamviewer även konfigurera telldus center i från någon annan pc eller android enhet.

men jag kan inte få fram temp sensorerna i telldus live, jag vet inte om jag gör fel men jag kan iaf. inte se dom, dom syns dock i telldus center.
Clas-Robert
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Clas-Robert »

I telldus center måste du väl kryssa i att de ska synas i live.

Men i övrigt tycker jag det låter som en omständlig lösning du valt. Men är du bekväm med den så är det ju bara att köra på :)
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re:

Post by tjabas »

Clas-Robert wrote:I telldus center måste du väl kryssa i att de ska synas i live.

Men i övrigt tycker jag det låter som en omständlig lösning du valt. Men är du bekväm med den så är det ju bara att köra på :)
ja lite omständigt är det kanske, men jag är nöjd att det fungerar,
och du hade rätt där med sensorerna, jag hade missat att bocka i dem, nu fungerar det bra :D

Men jag upptackte att telldus schemaläggning inte fungerar, jag satt igår kväll och lade in massa sheman för våra bryta, men det har inte fungerat idag, vad kan nu det bero på?
Clas-Robert
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Re:

Post by Clas-Robert »

tjabas wrote: ja lite omständigt är det kanske, men jag är nöjd att det fungerar,
och du hade rätt där med sensorerna, jag hade missat att bocka i dem, nu fungerar det bra :D

Men jag upptackte att telldus schemaläggning inte fungerar, jag satt igår kväll och lade in massa sheman för våra bryta, men det har inte fungerat idag, vad kan nu det bero på?
Mig veterligen är inte Live och Duo kompatibla fullt ut och att schemaläggning inte fungerar. Jag har inte ens de menyerna i Live när jag loggar in. Har en .Net på ett annat konto och där har jag alla menyer.

Duo:n är ju till för att användas med en fristående dator/server med egen programvara.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Re:

Post by tjabas »

Clas-Robert wrote:
tjabas wrote: ja lite omständigt är det kanske, men jag är nöjd att det fungerar,
och du hade rätt där med sensorerna, jag hade missat att bocka i dem, nu fungerar det bra :D

Men jag upptackte att telldus schemaläggning inte fungerar, jag satt igår kväll och lade in massa sheman för våra bryta, men det har inte fungerat idag, vad kan nu det bero på?
Mig veterligen är inte Live och Duo kompatibla fullt ut och att schemaläggning inte fungerar. Jag har inte ens de menyerna i Live när jag loggar in. Har en .Net på ett annat konto och där har jag alla menyer.

Duo:n är ju till för att användas med en fristående dator/server med egen programvara.
det är inte på live jag menar att schemaläggningen inte fungerar, jag menar att i datorn där jag har duon installerad så har man ju dels tellduscenter 2.1.2 installerad och telldus schemaläggare också, det är i denna schemaläggaren som jag gjort inställningar på av och på tider till mina brytare, men detta fungerar inte.

har ni några tips på varför det ej fungerar?
eller finns det några andra program som kan hantera schemaläggningen?
Clas-Robert
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: kunna nå tellstick duo med android platta lokalt?

Post by Clas-Robert »

Okej, då förstår jag. Har aldrig testat det så hoppas att någon annan kan svara på din fråga. Lycka till!
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: kunna nå tellstick duo med android platta lokalt?

Post by tjabas »

Clas-Robert wrote:Okej, då förstår jag. Har aldrig testat det så hoppas att någon annan kan svara på din fråga. Lycka till!
Jag hoppas också på det, jag har sökt på forumet, men kan ej hitta något.

tack på förhand
Post Reply