tellstick net och raspberry pi?

Moderator: Telldus

Post Reply
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

tellstick net och raspberry pi?

Post by tjabas »

Hej!

Jag har idag en tellstick net och funderar på att försöka få till en egen lokal lösning för att slippa telldus live, inte för att live fungerar dåligt, utan mest för att jag tycket det är intressant att greja lite på egen hand, och självklart inte behöva vara beroende av internet uppkoppling.

Men , går det nu att få tellstick net att fungera med en raspberry pi?

Jag har läst att det ska fungera med tellstick classic och med duon, jag var lite inne på att skaffa mig en duo, men skulle det gå att lösa med min net. så hade ju det varit trevligt.

Jag Kör även med en pfsense router och vu+/enigma2 sattellit mottagare samt en readynas ultra NAS i hemmet, jag tänker om det kanske skulle finnas något fungerande program för tellsticken till någon av dessa ovan nämda maskiner?

tack
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick net och raspberry pi?

Post by tjabas »

är det ingen som vet något om tellstick net och raspberry pi?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: tellstick net och raspberry pi?

Post by etompau »

Hade möjligheten funnits tillgängligt hade det säkert funnits en drös med beskrivningar om hur det ska göras etc.
Det finns en gammal ticket om lokal styrning av Tellstick Net, men ej någon lösning.
http://developer.telldus.com/ticket/114
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick net och raspberry pi?

Post by tjabas »

ok, tack för svaret, då får det bli att inhandla en tellstick duo istället, och en raspberrry pi, det finns en uppdaterad version av pi:en : http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... -b--p87273

denna bör väl fungera lika bra eller?
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick net och raspberry pi?

Post by tjabas »

Tack för svaret.
Då lägger jag en beställning på en raspberry pi och ett skal, och ett minneskort behövs väl också,och givetvis en tellstick duo.

Men vad behöver jag mer för att få det att fungera?

Är det sedan lika enkelt att lägga till enheter/trådlösa uttag i denna kombon som det är i telldus live?

Sedan förmodar jag att det går att port forwarda detta så man kan nå allt via nätet?
patrikg
Posts: 122
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm/Sweden

Re: tellstick net och raspberry pi?

Post by patrikg »

Ja det går att köpa en massa, "många" inkl mig tycker inte att duon har bra täckning.
Så många går och köper en ny antenn och adapter.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick net och raspberry pi?

Post by tjabas »

tack för era svar.
men nu blev det snabbt ändringar i mina planer, jag lyckades komma över en asus eee windows xp dator billigt, så jag skippar raspberryn och kör på windows datorn i stället.

jag har även köpt mig en tellstick duo, jag har även lyckats att lägga in den på telldus live, så nu finns där en tellstick net och en tellstick duo.

jag hade så småningom tänkt att bara använda mig av duon, men kan man på något sätt ta bort tellstick net från telldus live och ändå ha kvar alla inställningar till diverse lampor och använda duon istället, utan att behöva lägga in allt igen?
Snoopy
Posts: 253
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Kalmar
Contact:

Re: tellstick net och raspberry pi?

Post by Snoopy »

Lite sent inlägg men var jag som du skulle jag satsa på Raspberry ändå.
Själv kör jag Duo på Raspberry och den drar lite ström och behöver ingen
tillsyn. Perfekt! Vad du sedan har för programvara är en annan historia.
En PC är ändå en pc med allt som hör till.

Denna sida tycker jag beskriver hela installationsförfarandet bra.
https://blogg.itslav.nu/?p=875
F.ö. har jag en vanlig tellstick på en annan Raspberry. De påverkar inte varandra.
Använd din EEE pc till att snacka med Raspberry när/om det behövs.

EDIT:
Jag skulle själv gärna skaffa en EEE PC med Linux men inte till nypris.
Verkar vara en kul sak.
... världen är full av tappade sugar, några är mina....
HA 3.1.1 i en Raspberry Pi 2 + Tellstick Duo
owfs i annan Raspberry B+ + Tellstick och en Tellstick Net som backup
Post Reply