KASS räckvidd

Moderator: Telldus

Ale22
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Karlskrona

Post by Ale22 »

Hmm..
Verkar som om man har haft tur för en gångs skull !! Jag har också batch 8, men min klarar att täcka hela huset utan problem.
Är faktiskt lite förvånad över hur bra räckvidden är, garaget ligger ca. 25 meter bort, och då är datorn ganska illa placerad för att det skall vara optimalt.
Last edited by Ale22 on Fri Dec 11, 2009 12:47 pm, edited 1 time in total.
ceel
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm

Inga problem här heller.

Post by ceel »

Jag plockade upp en batch 8 på classe idag och den går finfint genom ett par tre betongväggar på 10 meters avstånd iaf (jag kan inte testa längre ifrån i min lägenhet).
dali
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by dali »

De senaste dagarna har min tellstick tappat extremt mycket i räckvidd. Nu når den inte ens 5 meter.
Vad göra?
GregB
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by GregB »

Ja det verkar som att resultatet är smått stokastiskt. Har testat två olika batch 8 varav den ena funkade på någon/några meters håll. Den andra funkade på en våning och ibland på våningen ovanför, men inte mer...

En batch 6 som jag testat ett tag har verkat funka ok i huset men titt som tätt så är det någon lampa som inte tänds eller släcks. Och nu till jul när det blivit fler och fler mottagare på nya platser i huset så märker man väldigt tydligt problemen. Oftast är det släckning av lampan som fallerar. Just nu är det tom en mottagare som sitter ca 6m från Stickan med bara en vägg mellan som inte går att släcka. En annan mottagare två våningar upp funkar inte heller att släcka men går bra att tända. Ytterligare en mottagare märkte jag fungerade bra bara jag inte stod ivägen själv, ca 5 meter från sändaren med träbjälklag mellan... Hur känsligt ska det vara??

När jag testar med valfri fjärr från Nexa, jag har tre olika med Huskodning, så funkar det klanderfritta oavsett hur jag än försöker göra avståndet maximalt genom att gå snett genom väggar el tom murstocken. Hur jag håller fjärren spelar heller ingen roll, så något problem med mottagarna är det inte.

Jag börjar bli färdig att ge upp och söka efter någon annan lösning som faktiskt fungerar!!! :evil:
Att modda kan INTE vara lösningen, och inte heller att skaffa en repeater, eller ska det ingå i produkten kanske?!!

Snälla Telldus, FIXA ER PRODUKT!! Om det ska vara någon mening så ska den funka i ett helt hus, inte bara delar av det. Man ska INTE behöva vrida och trixa med varken stickan eller mottagarna, det är väl en konsumentprodukt, inte för labbnissar som vill leka med nån halvdan experimentpryl!!
dali
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by dali »

Idag tröttnade jag och lämnade tillbaka min Tellstick. Ett par meters räckvidd för 650kr är för dåligt. Beställer en RFXCom istället. Den kostar ett par hundra mer, men har bra räckvidd.
pACE78
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by pACE78 »

Nu har jag fått min utbytes sticka ovh den hade antenn från början, skalet var dessutom vitt istället för blått. Denna fungerar mycket bättre och täcker nu hela huset.
Vad som händer med garantin nu har jag ingen riktgit koll på men det får väl bli ett senare problem.
GregB
Posts: 45
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by GregB »

pACE78 wrote:Nu har jag fått min utbytes sticka ovh den hade antenn från början, skalet var dessutom vitt istället för blått. Denna fungerar mycket bättre och täcker nu hela huset.
Vad som händer med garantin nu har jag ingen riktgit koll på men det får väl bli ett senare problem.
Vad menar du med att den hade antenn?? Extern antenn eller?? Vilken batch är det??
naslund
Posts: 97
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Täby

Post by naslund »

Köpte en batch 8 på Kjell. Om jag riktar den exakt rätt kunde jag tända lampan i andra änden av rummet.

Var tvungen att kolla vad ni gjort.

Jag är inte jätteimponerad över att varken FTDI eller Microkontrollern har fått egna oscillatorer, timingen kan inte vara så exakt, men i sammanhanget kanske inte så krävande heller.

Nu får ni gärna berätta teorin bakom er antenndesign, men vad jag kan se så har ni sparat ören på att köra med ett enlagers kort och helt skippat jordplanet. I min värld så innebär det att det som befinner sig runt om tellsticken få agera jordplan. Sätter men den direkt i datorn kan den kanske hjälpa till som jordplan men ni kan ju inte ha koll på hur era kunders datorer ser ut?
Jag förstår att ert utrymme är begränsat men att bara klämma in en ledare i PCB på en viss längd innebär inte att man konstruerat en bra antenn.

Ursäkta mina klagomål men ni har fått mina och andras pengar.

Nu tog jag min till jobbet och modifierade den lite, mätte upp den i labbet och har nu mera en väl fungerande enhet.
(164mm sprötet som nämns i andra trådar är en bra grundfix)

Nu är inte allt dåligt, er mjukvara gillar jag och förutsatt att ni har en bootlaoder i pic;en så räknar jag med att det är ett framtidssäkert och flexibelt system.

Nu har jag väll varit för elak, men vill ni ha hjälp med designen av batch9, hör av er, vi har avdelningar på jobbet som fixar det :)
finnvid
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Räckvidd igen

Post by finnvid »

naslund wrote:Köpte en batch 8 på Kjell. Om jag riktar den exakt rätt kunde jag tända lampan i andra änden av rummet.

Var tvungen att kolla vad ni gjort.

Jag är inte jätteimponerad över att varken FTDI eller Microkontrollern har fått egna oscillatorer, timingen kan inte vara så exakt, men i sammanhanget kanske inte så krävande heller.

Nu får ni gärna berätta teorin bakom er antenndesign, men vad jag kan se så har ni sparat ören på att köra med ett enlagers kort och helt skippat jordplanet. I min värld så innebär det att det som befinner sig runt om tellsticken få agera jordplan. Sätter men den direkt i datorn kan den kanske hjälpa till som jordplan men ni kan ju inte ha koll på hur era kunders datorer ser ut?
Jag förstår att ert utrymme är begränsat men att bara klämma in en ledare i PCB på en viss längd innebär inte att man konstruerat en bra antenn.

Ursäkta mina klagomål men ni har fått mina och andras pengar.

Nu tog jag min till jobbet och modifierade den lite, mätte upp den i labbet och har nu mera en väl fungerande enhet.
(164mm sprötet som nämns i andra trådar är en bra grundfix)

Nu är inte allt dåligt, er mjukvara gillar jag och förutsatt att ni har en bootlaoder i pic;en så räknar jag med att det är ett framtidssäkert och flexibelt system.

Nu har jag väll varit för elak, men vill ni ha hjälp med designen av batch9, hör av er, vi har avdelningar på jobbet som fixar det :)
Tycker inte alls du är elak...räckvidden är ju helt kass, trist på en i allt annat så bra produkt...finns det någon möjlighet att köpa konsulting av dig om hur modifiering ska ske ;-)

/tobbe
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

naslund är väl förhoppningsvis ingen "nas"-are...utan bjuder säkert på lite tips, som tack för allt nyttigt som han och alla andra redan kan hämta gratis från det här forumet

:lol:

Synd att man inte kan lägga upp bilder/filer, skulle underlätta...
naslund
Posts: 97
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Täby

Post by naslund »

Jag är på inget sätt antennexpert, tar hjälp av de som kan. Men är finns ett dokument för er som vill experimentera lite.

http://www.wirelessworldag.ch/appnotes/rfm/antennas.pdf

För er som vill modda så är min uppfattning att ett bra sätt att få en bra antenn är att löda på en 164mm lång tråd som går ortogonalt ut från ett jordplan som i någon riktning är minst 164mm långt.

Detta borde vara en rätt så stabil lösning som inte behöver trimmas så noga för att fungera.

Detta är dock ingen lösning som får plats i en USB-sticka, där behöver man en lite mindre och vältrimmad lösning, alt en kontakt för en vettig antenn.
peterparnes
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nya TellStick?

Post by peterparnes »

Jag får kanske 3-4 meter räckvidd med min (blå batch 8) och jag trodde de helt enkelt inte var bättre. Kan man dock få en ny med bättre räckvidd så tar jag gärna emot en.

Jag har dragit mig för att rekommendera denna till andra just på grund av den låga räckvidden tyvärr.
zinob
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Räckvidden räcker inte.

Post by zinob »

Yepp, kan inte göra annat än att hålla med, den klarar precis en strömbrytare på andra sidan väggen, det blir alltså 4 meter + en gipsvägg. Jag hade inga enorma förväntningar på något som gick på USB men jag trodde att den skulle klara sig från väggen på ett rum bort till bortre väggen på ett annat med eventuellt några omsändningar, för att vara på den säkra sidan, för 650 kr.

Detta kan ju jämföras med min gamla D-Link accesspunkt som pratar med min Zonnet sticka (lite mindre till än Tellsticken, men så är det ju högre frekvens...). tillsammans kostade dessa 900 kr och de snackar i 10Mb på något längre avstånd än detta.

Jag säger inte att Tellsticken inte är en bra idé den är föredömligt enkel att installera i och med att den använder ett vanligt seriellgränssnitt men ni måste jobba på räckvidden. Jag behåller min, det viktigaste är för mig en simpel galvanisk avskiljning mellan dator och diverse. Se det som en "bra idé, bättre lycka nästa gång" till er men jag avråder vänner och bekanta från att köpa en.
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Ni som har problem med räckvidden på era TellStickar kan kontaka oss på rma(at)telldus.se för utbyte. Skicka med din adress, batchnummer och inköpsställe.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by krambriw »

Vill bara tipsa alla som pratar om dålig räckvidd att man även måste passa sig för att ha nätadaptrar av olika slag i närheten av mottagarna.

Jag själv pluggade in en trafo i samma dubbeluttag där det sen tidigare satt en mottagare. Trafon var för utomhus-julgransbelysning och magnetfältete från trafon fullständigt släckte ut mottagaren från att ta emot signaler

Så detta kan också försämra läget utöver de problem som nämns i denna tråd

Vet inte om de nyare switchade nätadaptrarna har samma negativa inverkan men det vore värt att kolla

mvh
Post Reply