Regnmätare?

Moderator: Telldus

tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by tronde »

Det er mulig å kople flere av sensorplatene i parallell for å øke følsomheten. Det lønner seg å la platen(e) helle nedover slik at vann ikke blir liggende på dem etter at regnet har sluttet.

For markisestyring behøver man jo ikke å ha varmeelement i sensoren, men det er nok smart å plassere den slik at solen vil varme den opp, og tørke ut vannet.

Platene er laget i glassfiber, og de kan trekke inn fukt fra siden hvis de blir utsatt for fukt over lang tid. Da kan man forsegle kantene med litt lakk eller epoxylim.

Det står at sensoren er belagt med nikkel. Det er nok mer beskrivende for kineserens forståelse av det engelske språk, enn av virkeligheten. Mine plater var belagt med vanlig loddetinn, og det gir jo en begrenset levetid. Med den forlangte prisen er ikke det verdens største problem, men man kan jo tenke på muligheten for å bytte ut platene på en enkel måte.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Regnmätare?

Post by etompau »

jJag har beställt rregndetektormodulen från Ebay, och det bör noteras att om den kopplas direkt till WBT-912 så blir den mycket känslig (fölsom). Om det blir lite fukt (damp) på kortet så triggas sändaren.
Det går att minska känsligheten genom att koppla ett motstånd eller en trimpotentiometeri serie med detektorprintet (ca 1,2 Mohm).
Då kommer detektorn tillsammans med sändarens ingångsresistans att fungera (virke) som en spänningsdelare.
Jag ska testa lite vidare med detta och se hur den uppför sig. Ska man ha en bra detektor, så finns det nog inga genvägar utan det behövs värme i printet

http://www.conrad.se/REGNDETEKTOR-MED-H ... 41_0231310
http://www.conrad.se/REGNSENSOR.htm?web ... 62_2408015
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Regnmätare?

Post by etompau »

Efter några veckors test, kan jag konstatera att detekteringen av regn fungerar bra med kortet från Ebay och då kopplat i serie med ca 600 kohm. Det som inte fungerar helt korrekt är när regnet har upphört och kortet börjar torka upp, då kommer sändaren att skicka flera från/till/från-signaler under det att regndropparna håller på att torka upp. En markisstyrning skulle ej fungera bra med denna lösning.
Möjligtvis går det att filtrera bort dessa signaler med någon timerkrets, men då kompliceras lösningen.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by krambriw »

En markisstyrning skulle ej fungera bra med denna lösning.
Med risk för att låta tjatig, markisstyrning som baserar sig på regnmätning blir aldrig bra, när väl detektorn reagerar så har också markiserna redan fått för mycket på sig så att det är olämpligt att rulla in dom.

Markisstyrning bör baseras på solljussnivå med olika tröskelvärden för in/ut samt vindmätare. Eventuellt kompletterat med kalender & tidsstyrning och väderinformation för prognos från lämplig källa.

mvh
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by Zeta_R »

etompau wrote:Efter några veckors test, kan jag konstatera att detekteringen av regn fungerar bra med kortet från Ebay och då kopplat i serie med ca 600 kohm. Det som inte fungerar helt korrekt är när regnet har upphört och kortet börjar torka upp, då kommer sändaren att skicka flera från/till/från-signaler under det att regndropparna håller på att torka upp. En markisstyrning skulle ej fungera bra med denna lösning.
Möjligtvis går det att filtrera bort dessa signaler med någon timerkrets, men då kompliceras lösningen.
Er ikke det mulig å omgå med Live events da? Jeg bruker LBST-604 skumringsrele til å slå på og av lys i mitt hjem. Der også skjer det att skumringsrelet slår seg av/på når verdiene er i grenseland. Jeg unngår det problemet med å få LBST-604 til i første omgang slå på en dummy bryter (både ved "på" og "av" signal), men med en delay på noen min (for å motvirke det nevnte "problemet).Dummy starter så en ny event som så slår av eller på de lys jeg vil. I ditt tilfelle er det vel nok å gjøre det for "av" signalet.

eks fra mitt oppsett:

"on"

trigger

sk.rele on

Conditions

sk.rele forsinkelse off

Action

k.rele forsinkelse on (delay 300)
sk.rele forsinkelse av off

trigger

sk.rele forsinkelse on

Conditions

sk.rele on

Action

sk.rele forsinkelse off + "det man vil slå på"
sk.rele forsinkelse av off

"off"

Trigger

sk.rele off

Conditions

sk.rele forsinkelse av off

Action

sk.rele forsinkelse av on (delay 300)
sk.rele forsinkelse off

Trigger

Sk.rele forsinkelse av on

Conditions

sk.rele off

Action

sk.rele forsinkelse av off + "det man vil slå av"
sk.rele forsinkelse off
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Regnmätare?

Post by etompau »

Ja det er nog en möjlig lösning. Det går nog också att ha en "hardware timer" mellan sensor och transmitter. som filtrerar signalerna.
Men det är nog som krambriw säger att en regndetektor inte fungerar till en markisstyrning, utan den får baseras på ljusnivå-mätning.
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by Zeta_R »

etompau wrote:Ja det er nog en möjlig lösning. Det går nog också att ha en "hardware timer" mellan sensor och transmitter. som filtrerar signalerna.
Men det är nog som krambriw säger att en regndetektor inte fungerar till en markisstyrning, utan den får baseras på ljusnivå-mätning.
Enig ang. markisstyrning. Selv så må jeg gjør det på denne måten her, da jeg skal bruke det i lag med min automower. Hadde nok blitt mye start og stopp i forhold til
problemet med av og på signal som du nevner tidligere :)
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Regnmätare?

Post by etompau »

HQ Automower ska kunna köre i regnväder :)

När jag tittar i loggen, så ser jag att regn detekterades 15:32 och två on-signaler sändes.
Sedan torkade detektorn och vid 17:08 begyndte sändaren att skicka en skur med on/off-signaler total ca 105 transmissions under 9 minuter.
Så når sändaren skickar en off-signal, ska en timer starta som blockera fler signaler från sändaren under ca 10 minuter.
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Regnmätare?

Post by Zeta_R »

etompau wrote:HQ Automower ska kunna köre i regnväder :)

När jag tittar i loggen, så ser jag att regn detekterades 15:32 och två on-signaler sändes.
Sedan torkade detektorn och vid 17:08 begyndte sändaren att skicka en skur med on/off-signaler total ca 105 transmissions under 9 minuter.
Så når sändaren skickar en off-signal, ska en timer starta som blockera fler signaler från sändaren under ca 10 minuter.
Min hage har desverre noen bratte parti der automowern ofte kommer utenfor "gjerdet" når det blir sleipt og glatt.

Jeg har fått sensoren og har såvidt fått testet den nå. Brukte en gjennomsiktig plastikkboks som jeg skjærte ut en bit og limte sensoren på innsiden av hullet med tec7. Plasserte WBT-912 inne i samme boks og teipet igjen. I mellom sensor og WBT-912 klippet jeg til en kartongbit som jeg har kledt inn i alu. folie. Tanken var att sola skal skinne på og varme opp boksen + sensoren (for å tørke opp). Har plassert det her på pipen på huset mitt (som også blir varm i sola) i 45 grader vinkel , håper det blir en brukbar løsning.

Veldig lik oppførsel som du skisserer. bruker ca 10 min med av/på signal før ting stabiliserer seg. Med meg litt mindre aktivitet; 10 på signal og 10 av signal. Prøver nå
å filtrere vekk de 10 min med Live Events. Blir spennende å se ved neste regnskur... :)
Post Reply