liverpoolarn wrote:Jaha... skit!
Nu har jag tydligen lyckats krångla till det på något vis... det funkade fint tidigare när jag bara körde med en sensor. När jag sedan lade till de övriga id:na så slutade det att fungera. Och nu får jag inte ens det att fungera med en sensor igen. :-S
Nu får jag felet att param o params är null i mypage.bsh.
Skulle någon som har fått tre sensorer att fungera på kunna lägga upp både mypage.bsh o save_temp.bsh så jag kan se vad som är galet med mina script?
Jag blir lite osäker på vad du vill göra, har du två eller tre sensorer?liverpoolarn wrote:Har upptäckt vart felet är och det uppkommer när jag försöker lägga till flera sensorer.
Min temp-fil ser ut så här:
Det är tabbar mellan temp-värdena.Code: Select all
2012-11-28 20:26 21,2 1,4 2012-11-28 20:29 21,2 1,3 2012-11-28 20:30 21,2 1,3 2012-11-28 20:35 21,2 1,4 2012-11-28 20:36 21,3 1,3
Det som blir fel verkar vara i toknizern och ger felmeddelande:
The script threw an exception (mypage.bsh): Sourced file: mypage.bsh : Typed variable declaration : Method Invocation st.nextToken : at Line: 72 : in file: mypage.bsh : st .nextToken ( )
Target exception: java.util.NoSuchElementException
Så med denna kod begriper jag inte hur någon annan kan ha fått igång detta, för det går ju definitivt inte använda samma mypage.bsh och save_temp.bsh som ligger i det här ärendet. Så snälla kan någon hjälpa en icke programmerings-kunnig nisse på traven här?
För att läsa in din temp fil som innehåller två sensorer ska du uppdatera mypage.bsh enligt anvisningarna i första inlägget:
Modifiera följande kodavsnitt om du har fler/färre sensorer som loggas till fil.
String[] labels = { "Värmepump", "Inne", "Ute" };
SensorChart.initGraph(labels.length, 1);
SensorChart.initSeries(0, labels[0], Color.red);
SensorChart.initSeries(1, labels[1], Color.black);
SensorChart.initSeries(2, labels[2], Color.blue);
String s1 = st.nextToken().replace(',', '.');
String s2 = st.nextToken().replace(',', '.');
String s3 = st.nextToken().replace(',', '.');
Eftersom att du har två sensorer ska du ta bort följande rader:if (!s1.equals("?")) {
double d1 = Double.parseDouble(s1);
SensorChart.addValue(0, year, month, day, hour, minute, d1);
}
if (!s2.equals("?")) {
double d2 = Double.parseDouble(s2);
SensorChart.addValue(1, year, month, day, hour, minute, d2);
}
if (!s3.equals("?")) {
double d3 = Double.parseDouble(s3);
SensorChart.addValue(2, year, month, day, hour, minute, d3);
}
Du ska även modifiera följande rad:SensorChart.initSeries(2, labels[2], Color.blue);
String s3 = st.nextToken().replace(',', '.');
if (!s3.equals("?")) {
double d3 = Double.parseDouble(s3);
SensorChart.addValue(2, year, month, day, hour, minute, d3);
}
String[] labels = { "Värmepump", "Inne", "Ute" };
-->
String[] labels = { "Inne", "Ute" };