Problem med TelldstickNet och mobilt bredband

Moderator: Telldus

Post Reply
jannesdff
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Problem med TelldstickNet och mobilt bredband

Post by jannesdff »

Jag får inte min nya TelldstickNet att fungera tillsammans med Telia Mobilt bredband 4G. Efter flera försök lyckades jag starta upp Telldus Live och lägga till två enheter. Sedan var det i stort sett omöjligt att få kontakt igen och TellstickNet var konstant röd. Under hela tiden fungerade internet.
När jag nu kopplar upp den mot Telia fast Bredband så fungerar allt på en gång utan problem.
Men jag har skaffat delarna för att köra mot mobilt bredband. Tidigare fungerade Tellstick under flera år utan problem.
Någon som känner till vad det kan vara för fel?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Problem med TelldstickNet och mobilt bredband

Post by etompau »

Vad menar du med "att få kontakt" ? Når du inte Telldus Live-sida så är det ditt mobila bredband som är problemet och inte Tellstick Net.
Vad för utrustning använder du i det mobila bredbandet? Har du kontrollerat ev. router att Net har tilldelats en IP-adress?

Kör själv en Net via en Dovado Tiny på Telias 4G-nät utan problem.
Clas-Robert
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Clas-Robert »

Jag kör Comviqs 4G router i stugan med min Net och det funkar fint.
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med TelldstickNet och mobilt bredband

Post by petzno »

Har også erfaringer med at dette fungerer "plug and play". Først med Option Globesurfer III, nå med DLINK DWR-923 (Telenor).
jannesdff
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med TelldstickNet och mobilt bredband

Post by jannesdff »

Hej

Tack för bra kommentarer.
Jag förstår att problemet är mer lokalt för min del och det pekar nog på att IP-adress inte tilldelats på ett ok sätt. Ska kolla detta.
Det jag har installerat är TellstickNet via en Dovado Pro och Telias 4G. Denna kombination med en Tellstick fungerade bra men då behövdes ingen IP-adress om jag tänker rätt.
Nu dröjer det några veckor innan jag kan testa igen i min stuga men era tips och kommentarer kommer att vara bra att ha.

Tack!
Post Reply