Förslag på trådlös I/O-enhet?

Moderator: Telldus

Post Reply
Fallber

Förslag på trådlös I/O-enhet?

Post by Fallber »

Hej. Jag använder mig av Tellstick Net och ett antal Nexa produkter. Jag skulle vilja synka ihop mina trådlösa fönster/dörrbrytare med en Siemens LOGO för att fullända mitt system. Jag ser framför mig någon form av hemmabyggd enhet som tar emot radiosignalen från Tellstick Net eller direkt från fönster/dörrbrytare och sätter en fysisk utgång hög eller låg (behöver inte vara någon utgång som klarar mycket ström). Utifrån dessa kan jag gå vidare in i LOGOn och utföra styrningar.
Någon som haft liknande tankar eller känner till något liknande som borde gå att modifiera? Skulle gå att komplettera med ett gäng WMR-3500 brytare som påverkas trådlöst av fönster/dörrbrytare och tas in på LOGONs ingångar men det drar ju iväg lite i pris.
etompau

Re: Förslag på trådlös I/O-enhet?

Post by etompau »

Kanske kan du nyttja en LCMR-1000? Med lite knåpande kan du bygga om den till 24 V-matning samt frilägga reläets kontakter så att du får en potentialfri slutning/brytning som du sedan kan ansluta till ditt LOGO-system.
Möjligtvis kan du ta signalen direkt från reläets drivtransistor om koppla den till ditt styrsystem.
Det finn även en mottagare i Nexas pro-serie som har en potentialfri utgång (WRR-1).

Mottagaren (LCMR-1000) har 6 minnesplatser som du kan knyta till dina sändare. Du kan kanske även kan nyttja händelsestyrning i Live och låta Tellstick Net ta emot signaler från sändarna, summera upp dessa och skicka vidare till LCMR-1000
Fallber

Post by Fallber »

Ok, jag var något otydlig i min frågeställning. Jag vill att varje magnetbrytare skall vara identifierbar och kunna styra en specifik utgång. Om jag har förstått ditt förslag rätt så oavsett vilken magnetbrytare som påverkas så drar LCMR-1000 sin utgång. Skulle det gå att "pulsa" LCMR-1000 via Telldus Live? Alltså om brytare 2 påverkas så går LCMR-1000 Hög, Låg, Hög, Låg. Och när brytare 4 påverkas blir det fyra höga och fyra låga.. Det skulle lösas genom att utföra två åtgärder, en som sätter LCMR-1000 hög och en låg med inställningen upprepningar som har tre sekunders mellanrum. Skulle inte bli någon snabb lösning och med erfarenhet av WMR-3500 så är det inte alltid mottagaren växlar som önskat.
etompau

Post by etompau »

Att få till ett varierat antal pulser via Telldus Live tror jag blir svårt. En anna tanke som slog mig är att du använder ett reläkort från Ebay:
http://tellstick-net.wikia.com/wiki/NON ... C_1901.jpg

Här får du 3/4 utgångar som du kan ansluta till ditt PLC-system.
Post Reply