Objekt som tappar koden!?

Moderator: Telldus

Post Reply
marsj027
Posts: 36
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Objekt som tappar koden!?

Post by marsj027 »

Hej jag har NET och fler talet saker som styrs. Under senaste veckan har 2 objekt, en Nexa kontakt PB-3 och en Hasta motor rullgardin, plötsligt tappat sin "kod" och där med koppling till Telldus NET stickan. Vad kan ha hänt? Är detta vanligt?

/Martin
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Objekt som tappar koden!?

Post by etompau »

Jag har nog aldrig noterat att en mottagare har tappat bort inprogrammerad huskod, så min uppfattning är att det är ovanligt. Det går ju ej heller att se att koden verkligen är borta ur minnet.
När det gäller PB-3 så finns det en potentiell risk att en minnesplats oavsiktligen raderas. Om strömmen går och och därefter återkommer, eller om mottagaren jackas ur/in, så går mottagaren in i programmeringsläget, och skickas det då en från-signal till mottagaren, raderas minnesplatsen.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Objekt som tappar koden!?

Post by tronde »

Jeg har opplevd et par ganger at noen enheter har begynt å reagere på andre enheters kode. Mistenker sterkt at det kan være noe med databasen hos Telldus da det alltid har skjedd kort tid etter at jeg har lagt til nye enheter.
petzno
Posts: 116
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Objekt som tappar koden!?

Post by petzno »

Har også opplevd at enheter mister kontakt med Telldus. Spesielt gjelder det Anslut sine mottakere.
Nobbe-1
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Objekt som tappar koden!?

Post by Nobbe-1 »

HJÄÄÄÄLP!

Jag är ganske novis när det gäller datorer/tfn och annat tekniskt men har en Tellstick Net och avänder mig av TellEvent för att styra mina fjärrbrytare. Jag har både kopplat in Nexa Fjärrmottagare LCMR-1000 men även Jula eget märke anslut då jag fått det berättat att dessa fungerar att kombinera med Tellstick Net? Det har gått hur bra som helst att styra dessa tillsammans med appen och även schemaläggning på olika sätt för att tända/släcka utebelysningen som jag styr. Nu kommer vi till problemet :shock:

När jag i och med ett "elarbete" hemma slog av strömmen så fungerar inte mina fjärrmottagare av märket anslut med appen. Nexa fungerar felfritt men inte de andra två. Jag har provat flera varianter och även tagit bort dem och lärt upp enheterna igen. Tellstick/appen hittar igen dem igen och det står att det är klart men det går inte att styra dem via appen längre. Vad göra jag för fel?

//Lars Norrbom
Sundsvall
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Objekt som tappar koden!?

Post by etompau »

Nobbe-1 wrote:HJÄÄÄÄLP!

Jag är ganske novis när det gäller datorer/tfn och annat tekniskt men har en Tellstick Net och avänder mig av TellEvent för att styra mina fjärrbrytare. Jag har både kopplat in Nexa Fjärrmottagare LCMR-1000 men även Jula eget märke anslut då jag fått det berättat att dessa fungerar att kombinera med Tellstick Net? Det har gått hur bra som helst att styra dessa tillsammans med appen och även schemaläggning på olika sätt för att tända/släcka utebelysningen som jag styr. Nu kommer vi till problemet :shock:

När jag i och med ett "elarbete" hemma slog av strömmen så fungerar inte mina fjärrmottagare av märket anslut med appen. Nexa fungerar felfritt men inte de andra två. Jag har provat flera varianter och även tagit bort dem och lärt upp enheterna igen. Tellstick/appen hittar igen dem igen och det står att det är klart men det går inte att styra dem via appen längre. Vad göra jag för fel?

//Lars Norrbom
Sundsvall
När du lär upp dina felaktiga mottagare, får du en kvittens från mottagaren att den har tagit emot signalen/koden? (reläklick/blink från ansluten lampa)? Om du får det, så vet du att radioförbindelsen och mottagaren är OK och att det bör fungera.
Får du inte det , har du ett problem, som kanske då betyder att mottagaren är defekt, minnet är fullt i mottagaren (radera då) eller att signalen från Net inte når fram.
Observera att Net ej "hittar" några mottagare, det går ingen signal FRÅN mottagaren till din Net.
Nobbe-1
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Objekt som tappar koden!?

Post by Nobbe-1 »

Hej och tack!

Jag får kvittens i appen att mottagaren är upplärd samt att mottagaren slutar att blinka. Sedan verkar det ju konstigt om båda mottagarna av märket anslut slutade att fungera/gick sönder samtidigt efter jag brutit strömmen, när de av märket Nexa fungerar fefritt. Vad menar du när minnet är fullt i mottagaren och radera då? Vad det gäller signalstyrkan så tror jag inte att det är något probelm och har inte varit det innan detta inträffade heller. Jag har även en extern antenn från Conrad: Antenn Aurel GP 433 Byggsats 433 MHz som enligt andra forum ska fungera riktigt bra och det har den gjort för mig också. Ja jag förstår vad du menar med sista meningen tror jag att "pucken" i dosan är en mottagare och ingen sändare?

//Lars
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Objekt som tappar koden!?

Post by etompau »

Du får inte kvittens i app eller Live att mottagaren är upplärd. Den funktionen finns helt enkelt inte. Kvittens får du bara av mottagaren.
Att en mottagare slutar att blink beror helt enkelt på att där är en time-out på programmeringsläget i mottagaren.

Minnet är fullt - varje mottagare har plats för 3-6 unika koder från ex. fjärrkontroller. Är alla minnesplatser belagda går det ej att programmera in nya i mottagaren. Radering av minnesplatser är beskrivet i manualen för mottagaren.
Nobbe-1
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Objekt som tappar koden!?

Post by Nobbe-1 »

Förmedlar inte mottagaren signalen av den mottaget en ny anslutning då eftersom jag får att mottagaren är "upplärd" som meddelande i appen TellEvent?

Minnet fullt... Aha det kanske är det som är kruxet då? Det är flera som skrivit i äldre forum att mottagren av märket anslut bara har 2 minnesplatser så då kanske det är det som är felet då kanske!
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Objekt som tappar koden!?

Post by etompau »

Mottagaren är just bara en mottagare, och kan inte skicka några signaler till Telldus Net och tillhörande appar etc.
Post Reply