Savner funksjonalitet/ devicetyper

Moderator: Telldus

Post Reply
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Savner funksjonalitet/ devicetyper

Post by jorang »

Jeg styrer min garasjeport ved hjelp av en Intertechno ITL-1000 og en Nexa LMST-606 magnetkontakt.

Har satt Intertechnoen på 2sek impuls for å gi styringsimpuls til portåpneren, og benytter magnetkontakten for stillingsvisning (port åpen eller lukket)

Denne løsningen fungerer greit, men jeg kunne tenkt meg noe ny funksjonalitet i Live:
1) Jeg savner en devicetype som kan fungere som en impulsbryter - dvs kun PÅ så lenge den blir trykket eller f.eks på i 2 sek hver gang den trykkes. Dette blir vel samme funksjonalitet som dagens AV/PÅ, men ønsker er altså å ha en device som returnerer til AV f.eks 2sek etter den er betjent. Tenker at dette kanskje kan løses ved å bruke en ringebryter, men da må jeg kanskje ha en fysisk ringeknapp som jeg kan scanne. Dersom dette kan gjøres uten en fysisk bryter hadde det vært flott om noen på forumet kunne gi meg noen tips på oppsett av en ringeknapp mot Intertechno ITL-1000.
2) Har scannet en magnetkontakt LMST-606 for stillingsvisning. Denne gir en AV/PÅ visning på en device i Live!. Det er ikke bra at denne i tillegg kan betjenes manuelt i Live eller på mobilklienter. Altså når den viser at porten er åpen (lampen lyser) så kan jeg selv slå den av manuelt - selv om porten reelt står åpen. For å være sikker på stillingsvinsningen må jeg da kjøre porten en halv syklus.
Noen som har tips på hvordan dette kan gjøres på mer elegant vis? (har lagt inn ticket på support med ønske om en devicetype hvor manuell betjenes er sperret)
______________________________
Mvh/ BR JoranG
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Savner funksjonalitet/ devicetyper

Post by etompau »

2.) Ja, det borde inte vara så komplicerat att införa en ny Device type som enbart (kun) används för statusuppdatering och som man manuellt ikke kan skifte statu på från Live. Du får återkomma med en uppdatering när du har fått svar från Telldus.
Palle
Posts: 72
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Blekinge

Re: Savner funksjonalitet/ devicetyper

Post by Palle »

Jag har lagt in denna och hoppas att den ska tas upp snart.
http://developer.telldus.se/ticket/355
Kicken
Posts: 18
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Savner funksjonalitet/ devicetyper

Post by Kicken »

Det är väl samma funktionalitet som önskas i denna?:http://developer.telldus.se/ticket/212
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Post by jorang »

Kjenner meg mere igjen i den første (#355).

Nr 1 burde heller ikke være så vanskelig. Ringeknapp gjør jo dette allerede (automatisk retur til AV etter den er betjent). Telldus foreslo å setre opp event, men da kommer vel ikke 'knappen' opp under devices. For å unbgå utilsiktet betjening så må man enten sperre denne knappen under devices eller skjule den slik at den ikke kan betjenes
______________________________
Mvh/ BR JoranG
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Post by jorang »

Når det gjelder 2sek delay før AV så ordner min ITL-1000 dette selv gjennom setting på enheten. Ikke sikker på hvordan dette er på Nexa sitt potensialfrie rele. Også magnetkontakter kan settes med valgfritt delay. Utfordringen er vel å replikere dette i Live
______________________________
Mvh/ BR JoranG
Post Reply